Brännarval?

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:Hmm... Från att det inte skrivits ett ord innan har Thermia BeQuem blivit omåttligt påpulär här på forumet under bara någon vecka. ALLA verkar skriva positivt om denna... Fränt! Eftersom jag själv ska ha en sån...
Vad kan nu de beropå tro.. :roll: :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ralle
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 mar, 2005 09:12

Inlägg av ralle »

Hej, ville som sagt inte ha någon debatt om min brännare. Lite fakta ändå: Pellix hette den då. Som sagt 6 år gammal med tändstiftständning. Uppgraderad dock till motordrivet stift (det första var fjäderupphängt med elektromagnet om jag inte minns fel). Kör bulkpellets har köpt ifrån flera ställen i huvudsak dock ifrån Såbi. Har en kompis som köpte echotec ungefär samtidigt och hans brännare är inte alls så känslig. Inga driftsstörningar enl honom, om mina skulle man kunna skriva en bok. Men jag är övertygad om att kmp gör en bättre brännare idag. Jag har ju som sagt bra ref på echotecen men antar att mycket hänt sedan vi båda köpte brännare så det är därför jag frågar om råd.
Det lutar åt Echotec men är nyfiken på Janfire och nu också Thermia :lol:

Ralle
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ralle skrev:Hej, ville som sagt inte ha någon debatt om min brännare. Lite fakta ändå: Pellix hette den då. Som sagt 6 år gammal med tändstiftständning. Uppgraderad dock till motordrivet stift (det första var fjäderupphängt med elektromagnet om jag inte minns fel). Kör bulkpellets har köpt ifrån flera ställen i huvudsak dock ifrån Såbi. Har en kompis som köpte echotec ungefär samtidigt och hans brännare är inte alls så känslig. Inga driftsstörningar enl honom, om mina skulle man kunna skriva en bok. Men jag är övertygad om att kmp gör en bättre brännare idag. Jag har ju som sagt bra ref på echotecen men antar att mycket hänt sedan vi båda köpte brännare så det är därför jag frågar om råd.
Det lutar åt Echotec men är nyfiken på Janfire och nu också Thermia :lol:

Ralle
Tycker helt klart att du ska ta dej en funderare..
Jag har då bara positivt att säga om thermian... :D
De ä en bra funktion den har att den håller rätt på förbrukning, kvarvarande mängd iföråd, Antal dyngn kvar i föråd med senaste 8 dygnens snittförbrukning, Rengörings intervallerna går efter förbrukad pelletsmängd(värdet tas efter förådsskruvens driftstid) mm... 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Hej Ralle ..ta en titt här .. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ight=pellx ...Echotec är inte alltid problemfri ..min granne kommer att göra exakt motsatsen till vad du funderar på att göra :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
kamrate
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 01:12
Ort: Skåne

Inlägg av kamrate »

De kanske kan byta :P

*Jag* har iallafall efter ca 1½ års moget övervägande precis beställt en....

Thermia-brännare

Varför? Alla jag talat med tycker att den är mycket driftsäker. Om de andra fabrikaten har jag hört varierande saker, både bra och dåligt. Vissa har särskiljt sig med riktiga skräckhistorier, men även de 'värsta' har sina anhängare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

kamrate skrev:De kanske kan byta :P

*Jag* har iallafall efter ca 1½ års moget övervägande precis beställt en....

Thermia-brännare

Varför? Alla jag talat med tycker att den är mycket driftsäker. Om de andra fabrikaten har jag hört varierande saker, både bra och dåligt. Vissa har särskiljt sig med riktiga skräckhistorier, men även de 'värsta' har sina anhängare.
Lycka till!!!
Tror definitvt inte du blir besviken.. :D
Kommer nu från pannrumet efter första sotningen/ur askning...
Har kört i 17 dyngn nu o de blev 4 liter aska på 570kg/pellets... :D :D
De tycker jag va ok.. Thermia killen kommer o gör finjusteringen idag därav pannrengöring annars hade man kört en vecka till.. 8)
Senast redigerad av André den tor 10 mar, 2005 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

lurigt

Inlägg av snillet »

Helt klart är att det inte finns fungerande universallösningar så länge de inte omfattar HELA lösningarna. OM man säger så...

Ecotec verkar ha fått en taskig marknadsföringsavdelning numera.

Frågan är om reklamationerna / serviceåtagandena sköts lika illa eller om de fungerar bättre ?

Det är inte alltid samma människor man möter EFTER man köpt en produkt som de man möter när man är intresserad av den....viktigt att tänka på.

Alltid.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
kamrate
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 01:12
Ort: Skåne

Re: lurigt

Inlägg av kamrate »

(ändrar så att länkarna funkar...)
snillet skrev: Det är inte alltid samma människor man möter EFTER man köpt en produkt som de man möter när man är intresserad av den....viktigt att tänka på.

Alltid.
Så sant, och en väldigt viktig faktor i mitt val av installatör.
De sysslar bara med pellets.
De verkar veta vad de talar om.
Billigast? Nix, men det skiter jag faktiskt i. Det är långsiktigheten som påverkar börsen, inte en tusenlapp hit eller dit.

http://www.lohrmontage.se var det som fick ordern.
Senast redigerad av kamrate den fre 11 mar, 2005 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Håller med Snillet och Kamrate där...
Installatören och hans/hennes kunskaper är av betydande vikt för att en
Pelletsanlägginng skall fungera på ett bra sätt. Sen om det kostar en liten
slant till... visst, men i längden kanske det är värt det för att slippa avbrott
och en massa extra jobb !?!

Har kört min Ecotec A4 nu i fem veckor, utan minsta driftstörning ( om man bortser från att jag sumpat att fylla på pellets )

Sen kanske det hade varit kul med Thermian och alla dess finesser...!
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Skriv svar