Äntligen har jag kommit så här långt, vakumsugning.

Skriv svar
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Äntligen har jag kommit så här långt, vakumsugning.

Inlägg av KVP »

Det var en tid sedan jag var inne här på forumet. Har snickrat vidare på mitt system och till slut fastnade jag för vakumsugning hela vägen.

Här har jag lagt ut lite bilder för den intresserade.

http://www.ekbloms.com/panna/transport.php

På förstasidan kan man för ögonblicket se aktuell utetemperatur och även status på transporten. Om man ställer om textstorleken till minsta syns driftstatus på transporten uppe till höger.
Skall koda bättre när jag får lust igen.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
killejkpg
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 25 jan, 2006 20:46

tjena

Inlägg av killejkpg »

släng ut mer bilder
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Det kommer.
Jag bygger allt från programvaror och mönsterkort till alla delar av systemet /systemen. Efter hand som dessa blir stabilare kommer beskrivningar ut.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vi ser fram emot fler bilder/beskrivningar.

Hur får du pelletsen till själva förrådet efter det att du sugit den från storsäcken till din "tunna" på hjul ?? Eller är det så att den "står" rakt över ditt förråd ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Good work..

Alltid kul att se folk som löser det själv.

Det är ju roligt oxå.... :D
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Roli skrev:Vi ser fram emot fler bilder/beskrivningar.

Hur får du pelletsen till själva förrådet efter det att du sugit den från storsäcken till din "tunna" på hjul ?? Eller är det så att den "står" rakt över ditt förråd ??
Precis. Den står rakt över. Här jobbar jag manuellt. Stoppar damsugarna och öppnar luckan i botten. Tömming tar ca 1-2 minuter. Har ännu bara ett hål men skall ha två när jag är färdig.
Det kortet jag tog innifrån är "genom" pannrumsväggen och accumulatortanken (till solfångarna som kommer senare) som ännu inte är på plats.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Värsta åsa-nisse grejen.. ;)

Lite nyfiken på hur inmatningen mha. torkarmotorn funkar.
Har själv byggt nogåt liknande med en torkarmotor där motorn driver en rotorsluss. Har även provat "transportband" men det var för mycket mekanik som kunde krångla (iaf. om man bygger det själv...)
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Torkarmotorn

Inlägg av KVP »

Jag det är nog inte så lite Åsa-Nisse, men han hade inga datorer :lol:
Jag är lite av minsta motståndets lag så jag öppnar skrotlådan och ser vad som passar bäst med minst arbete.

Motorn är av typen som går fram och tillbaka. Jag började med att ta ett 22mm kopparör och platta till änden samt vika den i 90 grader så det blev ett "L" och denna skruvades fast.
Kopparn blev till slut utmattat då pelletsen böjde änden lite fram och tillbaka.
Nästa försök var att jag hittade en liten plåtvinkel som hållt sedan dess.
Den sitter ca ½ dec från rörets mynning och det justerar jag med hur långt in slangen går (en slangklämma på utsidan)

Om någon skulle försöka så skulle jag idag i stället rekommendera/prova med en roterande motor. När det blir stopp i röret så gräver börjar spaden att mosa pellets, det blir inte så mycket så det är inga större problem med fragmentering men den packar en liten spånhög i botten som tillslut blir så hård att det stoppar hela motorn. Då blir det att gräva med en skruvmejsel runt ikring. Om den roterade skulle det i stället bara lyfta upp pellets på höjden och någon typ av givare kunde indikera störning.

Provade att göra ett transportband under hela bingen men det blev samma problem som dig. För mycket mekanik och pellets som ramlade ner i drivningen.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Aha jag fattar.

Det transportband jag provade med var bara vid utmatningen.
Band a'la band-slippapper.
Alltså inte under hela högen...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Som man ser på bilden så är det helt öppet under förrådets hela längd.
taransportbandet eller skruven jag provade var tänkt att ligga helt öppen under förrådet med luckor som jag kunde öppna. Allt för att få det lätt att underhålla och minska belastningen.

Transporten jag provade var en kedja med påhängda skyfflar.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Inlägg av gwyrlim »

Hur har du konstruerat/löst balanseringen av luckan på sugboxen? Bild?
/Markus
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Vi provar med en skiss. Svårt att fixa ett bra fotografi.
På den utstickande biten skruvade jag på en träbit som jag kan vrida och på så sätt ändra vikten. Ett annat kunde ha vara en bult med brickor och muttrar.
När jag var färdig så visade det sig inte vara så kritiskt, det viktiga var att gångjärnen går lätt.
Luckan skall hålla sig öppen så länge att den vid stängning inte klämmer fast några rester som gör den otät. Om den efter tömningen glipar lite gör inget, den stänger sig snabbt med vakumet.

Bild
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Inlägg av gwyrlim »

Jag har en gängstång på vilket det sitter en järnklump som jag kan flytta fram och tillbaka. Problemet är just som du skriver med fast klämning av spånrester och även hela pellets. Luckan går tillbaka så snabbt att den ibland lyckas fånga några fallande pellets som kommer i kläm. Funderar på att vinkla hela luckan så att den inte är horisontell när den är stängd utan kanske lutar 30-40 grader. Det borde hjälpa till att hålla luckan ren. Tack för att du tog dej tid att rita skissen.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Luckan stänger sig ganska långsamt så det är oftast inget stort problem,
bara man med jämna mellanrum gör den ren och slät.

Min fundering är att sätta en elektromagnet som håller luckan öppen en stund. Jag har ju en hel del elektronik redan så en styrning till är inget bekymmer.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Skriv svar