Janfire brännare i min panna?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stefan.E
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 23:01
Ort: Motala
Kontakt:

Janfire brännare i min panna?

Inlägg av Stefan.E »

Jag har en fråga som några av er kanske kan svara på.....
Nu har jag tröttnat på vedeldning och funderar på en pelletsbrännare istället.....Har kollat runt efter konstens alla regler och jag tror att jag ska köpa en Janfire som säljs här på orten av en lokal firma.....
Han sa :--jag ska kolla upp om det går att sätta in i din panna.
Nu får vi väl se om han får reda på det i veckan som kommer.
Pannan i fråga är en 97:a ifrån Diom och den heter Ved Unic med keramisk insats och den är fläktstyrd med omvänd förbränning...
Undrar om det går med den här pannan......?
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Om du kollar denna länk så står det Diom keramik
och är det samma panna som din så går det :wink:

http://www.agerods-bioenergi.se/pannor_ ... =15&alfa=d
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Stefan.E
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 04 mar, 2005 23:01
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stefan.E »

Hej Micke
Jag vet inte om den pannan på förteckningen är likadan som min,det skiljer ju 2 årsmodeller på den o min.
Den e ju en 95:a o min 97:a.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Re: Janfire brännare i min panna?

Inlägg av Newlund »

Hej Stefan
Jag hade samma funderingar för ett tag sedan. Ville ha längre gångtider på min befintliga installation innan jag istallerar acktanken.

Köpte en TK1A av: http://www.ekontroll.com/ (Ca 1500:-)
När acktanken installerats kan jag flytta givaren till tanken och köra vidare. Dock tänkte jag uppgradera den till en TK1B (ca 200:-) för att starta på temp i tankens topp och stoppa på temp i botten alt strax ovan solslingan.

Hej hopp // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Janfire brännare i min panna?

Inlägg av André »

Etanolist skrev:Hej Stefan
Jag hade samma funderingar för ett tag sedan. Ville ha längre gångtider på min befintliga installation innan jag istallerar acktanken.

Köpte en TK1A av: http://www.ekontroll.com/ (Ca 1500:-)
När acktanken installerats kan jag flytta givaren till tanken och köra vidare. Dock tänkte jag uppgradera den till en TK1B (ca 200:-) för att starta på temp i tankens topp och stoppa på temp i botten alt strax ovan solslingan.

Hej hopp // Micke
Du behöver inte en TK 1B... Jag kör Bequemen med en givare vid den övre tempmätaren på acktanken o när man kör den till 80° i toppen får ja 70° längst ner.. Detta då jag bara ställt brännaren på 12 kW..
När ja körde bionan (17-18 kW) va de 85° i toppen då de va 70° i botten på tanken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar