Driftsproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Driftsproblem

Inlägg av Johanalbin »

Jag har en Biona ca 2,5 år gammal med bytt brännarhus. Nu har jag fått problem med att brännaren stannar efter 4-6 timmar. då har den gått 2-4 ggr utan problem. Varningslampa tänd, men går igång efter kvittering. Matning och rotor är ok. Är det någon som har tips?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Driftsproblem

Inlägg av snillet »

Johanalbin skrev:Jag har en Biona ca 2,5 år gammal med bytt brännarhus. Nu har jag fått problem med att brännaren stannar efter 4-6 timmar. då har den gått 2-4 ggr utan problem. Varningslampa tänd, men går igång efter kvittering. Matning och rotor är ok. Är det någon som har tips?
Kvittering på vilket fel ???
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Inlägg av Johanalbin »

Röd lampa tänd. Låga ej detekterad. har mätt upp pellets. Drygt 2 dl/minut. Jag har MIFO förråd. Lutningen är kanske lite för brant. Den har ändå fungerat bra tidigare.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

"kan" vara så att känsligheten på fotocellen är i lägsta laget, den verka åldras, jag har fått justera upp min en gång, tror tobben också gjort detta. Man ser det ganska tydligt om man loggar med pelconfig att intensiteten dyker ibland utan anledning samt att det är stora rörelser i uppstart/nedsläckningsfaserna, då är känsligheten onödigt låg.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Inlägg av Johanalbin »

Jag har hittat lösningen på problemet. Jag ändrade T1 värdet till 42. Då startar brännaren med matning från 35 till 42 sekunder. Nu har brännaren gått 3 dygn utan problem.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Johanalbin skrev:Jag har hittat lösningen på problemet. Jag ändrade T1 värdet till 42. Då startar brännaren med matning från 35 till 42 sekunder. Nu har brännaren gått 3 dygn utan problem.
Har "för" mig jag kör med 45sekunder där, har gjort så ganska länge.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar