185 m2 platta på mark + 115 m2 verkstad = __ kW brännare...?

Skriv svar
NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

185 m2 platta på mark + 115 m2 verkstad = __ kW brännare...?

Inlägg av NubbeGubben »

Bästa medlemmar!

ALLA Ni som ligger ungefär där jag ligger med följande yta - snälla skriv och hjälp mig med vad Ni har för effektklass på Er brännare då jag hela tiden får olika besked av dels återförsäljare, dels via dokument ute på nätet!

Med Er storlek på brännare - hur har det gått då Kung Bore har hälsat på med runt - 20 gr C eller kallare..?

Min totala yta för +22 gr C inne = 185 m2, för +10 - 13 gr C = 115 m2 => total volym +/- 3 m3 = 840 m3 att värma upp.

TACK på förhand från
Tony i Sjuhärad (50 km N Borås)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NubbeGubben va har du för energiförbrukning nu??
Kör du på olja, el, ved??
Hur är huset isolerat??

Hur som helst kan ja inte tänka mej att du behöver större brännare än till en vanlig villa... typ 18-20 kw

Vet då av en bequem som körs på 25 kw i hyreshus med 8 lägenheter o 650 m2
En janfire 18kw som sitter i en affärslokal med 2 lägenheter uppe + källare på 400 m2 ( 1900 talshus)
De går då bra för dessa två..
Pratade med janfire försäljaren på nolia i höstas... Han tyckte de va vettigare att hålla sej till villa brännare i de längsta..Om de skulle va på gränsen så skulle elpatronen få hjälpa till de få dagar på året de behövdes..
Kör själ med brännanaren inställd på ca 12-13 kw o de gick då bra nu då de va -27,5°.. 8) (iof den stod inte still nå många minuter :wink: )
Så om de skulle bli -30 el kallare blir de nog till att öka effekten... :oops:
Värmer 1 1/2 plan 215 m2.. Varav källaren ä 80 m2...

Vad har du fått för råd om effekten??
Senast redigerad av André den tor 03 mar, 2005 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Att du får olika bud beror förmodligen på vilken typ av brännare det är och hur man resonerar.

Vad prioriterar du? Att aldrig behöva använda elpatronerna? Så långa gångtider som möjligt? Lägsta möjliga pris för installationen? Bästa ekonomi på lång sikt?

Har du en brännare som kan gå med modulerande drift (flera olika effektsteg) och bibehållen hyfsad verkningsgrad så är det kanske mindre problem att överdimensionera en aning.

Har du å andra sidan en brännare som antingen går max eller inte alls så kanske man vill ligga så nära det faktiska medelbehovet som möjligt för att maximera gångtiderna, då kan vissa säkert tänka sig att underdimensionera. (Även om de flesta som eldar pellets hellre dör än låter elpatronen gå en minut i onödan. :wink:)

Har man stort varmvattenbehov, är solenergifantast, eller inte vet vad man skall göra av alla sina pengar, så installerar man förmodligen en ackumulatortank. Då är en måttlig överdimensionering inget problem oavsett brännarstyrning.
NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

Inlägg av NubbeGubben »

Hej! igen, & tack för svaren!
André:
Jag har minimal förbrukning nu (IR som ger just grundvärme) då hela rör-systemet är delvis omdraget/rör är utbytta, samt att ett badrum har flyttats.
Jag KALKYLERAR med 30-35 000 kW (och har fått det som resultat från flera online-kalkyler hos företag/en myndighet då jag har fyllt i dem).
Huset är från -83; tillbyggs med ~ 60 m2 under detta år.
För sin tid normalisolerat => 120 + 45 mm - utbyggnaden blir 220 + 45 mm.
Vindsbjälklaget skall tilläggsisoleras till c:a 4-500 mm.

ABSO:
Jag har så här långt sållat ut ett par märken efter att ha spenderat TID :D under dec > nu med att leta/läsa/ringa etc:
JanFire 23 kW (tillval med den effekten),
samt
Green Energy (www.greenergy.nu) - som förefaller använda näst intill industrikomponenter.

BIONA: är problemen över som Ni har skrivit om i flera trådar..?

EcoTec A3 var "på tapeten" men jag har avskräckts av de många vittnesmålen ang. deras dåliga bemötande inför kunderna inom bl a detta forum... :twisted: Deras produkter är säkerligen mycket bra, men vissa av deras medarbetare...

Jag prioriterar en brännare som går och går då jag bor ensligt
(> 1 km till närmaste granne) med extremt höga träd vid alla el.-linjer in till min fastighet. Tillika så får den GÄRNA gå att köra med 12/24 V!
(Var hitta pumpar som går med de spänningarna..?)
Ett par tusen extra för "rätt" brännare gör "inget" - bara jag anser mig kunna "veta" att valet är det bästa jag med hjälp av all info och Era kunskaper/åsikter kunde göra!
Helt rätt: flera märken erbjuder brännare med stegvis/steglös effektinställning! = bra.

Jag fick senast idag tors följande rekommendation av en firma:
En 20 - 25 kW - brännare;
Focus P20 (el. motsvarande);
Ack-tank om 500 L

Även vid senare inkoppling av några solpaneler så ansåg mannen att
500 L skall vara helt OK! (Är jag dock tveksam till! Man skall visst räkna 10 L/m2, eh..?)

+++ VAD anser Ni, Vänner...? +++

Mvh & tack för alla synpunkter
Tony
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tänka på ...

Inlägg av snillet »

Det är många saker att kika på när det gäller acktankar och grejorna runt dom.... storleken på dom, skall man ha solvärme ?, m.m.

Jäkla djungel det där.

Helt klart är iaf att acktankar över lag är mer prisvärda begagnade och sådana är det ingen brist på kan jag tala om !

Skall man däremot köra solfångae också så blir det lite mer komplicerat.

Men jag hittade solfångarna i ett paket där det ingick plattvvx, en kille osm inte orkade montera grejerna å sålde dom billigt (15000), en begagnad acktank köpte jag för 1500:-, det viktigaste är att den har MÅNGA hål i lämpliga höjder så man kan få in rätt grejer i den, vill man köra sol med elspets på sommaren skall man ha ett högt placerat elpatronuttag t:ex.

Men vill du veta mer om solgrejer så köp boken "solvärme i vårt hus", den är visserligen lite partisk då den ges ut av solgruppen som säljer lesol.

Men kolla gärna in den på http://www.solgruppen.se
Senast redigerad av snillet den fre 04 mar, 2005 09:01, redigerad totalt 1 gånger.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

Inlägg av NubbeGubben »

Hej! igen Snillet:
Tack för kioskvältaren! :wink:

Anser Du att 500 L KAN vara en riktig rekommendation av firman som jag nämnde i mitt förra i kombination med pellets/sol..?

Förutom blaborsen.se & blocket.se - VAR/HUR fann Du dina komponenter?
Hos Skrot-Nisse & Vänner eller via polare? :roll:

Boken är lånad sedan en månad på bibban i Borås.... :D

Mvh
Tony
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

ekonomi

Inlägg av snillet »

Ekonomin ligger ju i att öka gångtiderna och minska slitaget på brännaren på det viset då den slits mindre under jämna arbetsförhållanden. Miljövinster finns också men när det gäller bränsleförbrukningen så är nog det bästa att ha en "ack anpassad" panna ihop med acktank.

Alltså en panna med 35-55 liters vattenvolym. Då får man mindre förluster i pannan vid stillestånd. Egen teori men tror andra skriver under på den.

Så en Focus PE20 med 500 liters ack känns som dubbla investeringar. Att köpa en "stand alone" panna och kopppla den till en acktank blir ju en extrakostnad.

Ta t:ex Roli eller Andrés isntallationer med små pannor på 55liter(är det väl i dom ?) vattenvolym. Kostar mellan 16000-17500kr och har ett grymt injusteringsspann med spjällen så att du kan anpassa rökgastempen till din skorsten enkelt.

En PE20 kostar ju 5000-7000:- mer.

Mesta köpt via just blocket faktiskt.
Acktanken via www.annonsdirekt.se
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Japp, vattenvolymen i min panna (och Andrés också) är 55 liter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

NubbeGubben, den siffra jag hört är 75 liter ackumulatortank per m2 solfångare.

Vill du köra pannan på 12/24 volt behöver du en inverter:
http://www.kjell.com/?page=http://www.k ... /inverter/

Instämmer helt i att det bör vara så liten vattenvolym som möjligt i pannan om du nu insisterar på att ha en acktank.

Snillet, om du skulle höfta, vad kostar det att isolera upp en begagnad, säg 750 liter, oisolerad begagnad acktank upp till 30 cm mineralull? Hur lång tid tar arbetet? Vilket moment är svårast?
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Angående 12/24V matning. Undra om det inte är enklare att köpa ett elverk. Dessa behöver inte alls kosta så mycket mer än en liströmsomvandlare och jag tror de absolut klarar av att leverera ström till brännare, cirkulationspump och pelletsmatning. Dessutom kan du ju ha nytta för ett elverk i andra situationer också.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

sticks...

Inlägg av snillet »

Mineralull sticks... betydligt "knöligare" att isolera en tank än en vägg :D.

Nu e de så längesen jag gjorde det så jag har glömt siffrorna, återkommer.... men isolering på matta e inte så farligt dyrt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NubbeGubben!
Jag tycker att du skulle kolla in dessa pannor i gjutjärn från tellusrör.. thttp://www.tellusror.se/Docs/Produkter_5.asp?VisaSida=2ellus
Dessa ligger kring 14-15 000:- o ä ditt enda panna du behöver installera under ditt liv.. 8) (förmodar jag iaf) :) :wink:
O här är de modellerna F5D o F6D med en vatten volym på 31 o 35 liter..
Eller om du inte vill ha en gjutjärnspanna så Exonom P20UB.. Denna ligger på drygt 18 000:-
http://www.euronom.se/pdfer/Exonom_P20UB.pdf
Denna har mycke större askutryme än min o Roli´s panna..
Sen tycker ja verkligen du ska ta en titt på thermia bequem.. :D
Och som acktank/soltank Effektas 750 liters el A-Tank´s 1000 liters..
Dessa va dom bästa i rådorön´s test... http://www.radron.se/templates/test____3718.asp

Mitt hus har oxå en beräknad förbrukning på 33 000 kw o de gick då bra att köra brännaren inställd så att den ger ca 12,5kw...
Jag är mycket nöjd över bequemen har kört den iof bara i 12 dyngn nu.. :D Jag kör då utan problem upp 600 kg pellets innan ja behöver va o aska ur/sota pannan.. Har kört upp 400 kg sedan installationen... 8)
Så inga problem me 3-4 veckor mellan pannrums besöken.. :D :D
Så t.ex me Exonomen/Telluspannorna kör du säkert 6-8 veckor om du vill utan att behöva bry dej... 8)
Men OBS detta är om du nu ska satsa på sol o ha acktank...
Annars tycker ja verkligen du ska kolla in thermia biomatic+..
Då behöver du bara va i pannrumet 3-4 ggr/år... :wink: 8)
Va o såg på denna panna live igår... SATAN vilken asklåda...
Jämför man me askmängden ja får nu så stämmer de att man kör lätt över 2 ton pellets mellan ur askning (tror hellre på närmare 3 ton pellets)

Lycka till!!!
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
NubbeGubben
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 jan, 2005 16:00
Ort: Götarnas Rike

Inlägg av NubbeGubben »

Bästa André!

Ett kanon-inlägg! :D )
Jag har tidigare under denna vinter kontaktat flera av de tillverkare Du nämner - instämmer med mycket!

Mvh & tack för Din tid
Tony
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

NubbeGubben skrev:Bästa André!

Ett kanon-inlägg! :D )
Jag har tidigare under denna vinter kontaktat flera av de tillverkare Du nämner - instämmer med mycket!

Mvh & tack för Din tid
Tony
Man tackar... :D Försöker bara hjälpa till lite.. :wink:
Hoppas du finner va du söker o lycka till..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar