Dålig pelletskvalite från Agrol. Fler än jag ?

Jörgen_L
Ungskog

Dålig pelletskvalite från Agrol. Fler än jag ?

Inlägg av Jörgen_L »

Hej,

körde pellets (3 ton småsäck) från Agrol förra vintern utan större problem. Så även i år fast den smular hur mycket som helst ! Tvingas rengöra brännaren titt som tätt...

Undrar om fler än jag är drabbade.

/Jörgen
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
luppg
Stor entusiast!

Re: Dålig pelletskvalite från Agrol. Fler än jag ?

Inlägg av luppg »

Jörgen_L skrev:Hej,

körde pellets (3 ton småsäck) från Agrol förra vintern utan större problem. Så även i år fast den smular hur mycket som helst ! Tvingas rengöra brännaren titt som tätt...

Undrar om fler än jag är drabbade.

/Jörgen
Kör agrol, har inte märkt några som helst problem, lite smul/spån har jag sett men inget att klaga över, inget som gett mig några stopp
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Basen
Ungskog

Re: Dålig pelletskvalite från Agrol. Fler än jag ?

Inlägg av Basen »

Körde på Agrol småsäck hela förra vintern och jag hade inget att klaga på. (förutom priset).
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Kör med Agrol kan inte klaga varken på smulor eller problem vid förbränning mer än att priset är högt ska köra smålandspellets nu för att testa.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
omraj
Frö

Har också haft strul med Agrol

Inlägg av omraj »

Jag eldade Agrol hela förra säsongen, och beställde Agrol även i år. Visst kostar det lite mer, men om det är bra så betalar jag. Fick mina 4 pallar i slutet av oktober. När förrådet var tömt fyllde jag på 1 pall. Fick omgående problem med smulad pellets i frammatningen. Har även haft flertal stopp i brännaren.
Jag är övertygad om att det är porösare pellets denna gång. Har nu minskat lufttillförseln, och det verkar fungera nu efter en månads strul.
Säckarna (16kg) är märkta UL070913, och jag har reklamerat dem. Just nu eldar jag vidare, och ska rapportera till Agrol om 14 dagar.

/J
Ariterm Bionet + BeQuem20D
6st Lesol AR5 + Stockbro 750 l ack tank
6kW elpatron
4,5 m3 förråd + 4,5m flexskruv
SpeedySwede
Entusiast!

Inlägg av SpeedySwede »

Har eldat med pellets i två år nu. Har hållit mig till Agrol då jag har en återförsäljare på orten. Nyligen fick jag hem min tredje leverans av Agrol, och jag kan bara konstatera att dom blivit sämre hela tiden. Poröst och mycket spån i sista leveransen. Markant mera aska.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
mrsmp
Prima virke

Inlägg av mrsmp »

Byt till Vida istället. Billigare och f** så mycket bättre. Jag tröttnade på allt spån med Agrol förra året.
salmon
Prima virke

Inlägg av salmon »

Har kört med Agrol (tidigare SBE) i snart tre år och kan inte säga annat än att jag är helnöjd. Aldrig något driftstopp som har berott på pellets :)
Baxibrännare i en Focus PE 20
luppg
Stor entusiast!

Inlägg av luppg »

salmon skrev:Har kört med Agrol (tidigare SBE) i snart tre år och kan inte säga annat än att jag är helnöjd. Aldrig något driftstopp som har berott på pellets :)
Tycker också dom är bra som jag skrivit tidigare, köpte nyss ett lass under mellandagarna och jag tycker mig att den leveransen var ännu bättre än dom tidigare ser ingen antydan till spån ens
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

För ett år sedan körde jag med de gula säckarna och de var bra men för exakt ett år sedan köpte jag 4 pall med dom vita säckarna och de var det mycket spån, dock inte så mycket att det blev problem som det blev med min senaste laddning med booforssjö.
deleted
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Drygt en pall av årets Agrol uppeldad.
Minst lika bra kvalle som tidigare år, om inte bättre.
Men priset är naturligtvis alldeles för högt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
hakank
Gallringsobjekt

Agrol

Inlägg av hakank »

I somras fick jag ett parti Agrol som det var mycket spån i. Jag tog kontakt med "Granngården (fd Lantmännen) som genast bytte ut partiet.Sedan dess har kvaliteten varit bra.
I efterhand har jag hört att det var fler som köpt Agrolpellets på samma ställe och ungefär samtidigt med samma problem.Jag tycker att du ska kontakta den du köpt pelletsen av och få den utbytt.

Håkan
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Rookie
Gallringsobjekt

Agrol=Pulver

Inlägg av Rookie »

Har beställt och fått hemkört via bulkbil i över 2 år från Agrol nu. Det är piss och pannkaka hela tiden. Pulvermängden som kommer med varje insprutning i mitt bulkförråd ser jag ju aldrig förrän det är helt tomt och det ju i och för sig inget läge man eftersträvar men de tre gånger detta inträffat så har jag undrat varför det ligger typ 20-30 kilo pulver i botten av pelletsrummet.

Dels har brännaren fått ta stryk av allt pulver som får dess indikatorer att tolka det som brännaren är full. Men det är ju bara det jag märker men för övrigt lär ju förbränningen bli ganska meningslös på träpulver. Det trista är att det handlar om så mycket pulver så det börjat kännas som jag är ganska lurad på leveranserna.

Underleverantören som jag beställer säger att det inte skall vara på det sättet men att denne inte kan påverka det. Chauffören menar att det endast i enstaka fall då man får resterna som sista kund i en transport blir på detta sätt. Från Lantmännen så menar det att det är svårt att bevisa eftersom rummet strax därpå fyllts upp med ny pellets från just Lantmännen.

En annan sak som irriterat mig mycket med Lantmännen och Agrol är att när man beställer så väntar de alltid till absolut sista stund. Det är ju ganska svårt att beräkna lagret om deras pulvermängder på botten av pelletsrummet gör så att de sista spånen brinner upp snabbt och meningslöst.

Det spelar ingen roll att man säger att det krisar. De skiter fullständigt i det och det tycker jag är svagt med tanke på att deras leveranser inte håller måttet.

Under dessa gånger har jag kilat bort till Byggmax och köpt 16 kilos säckar för 35 spänn. Byggmax pellets är till skillnad från Lantmännens gråfärgade snabbrinnande produkter klart träfärgade och har mycket längre brinntid. Det är självklart att jag inte kan hålla på att köpa Byggmax produkter till detta pris även om de är bättre men jag vill heller inte fortsätta bli grundlurad av Lantmännen.

Någon som har några fräscha förslag.
Cold day in hell
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Agrol=Pulver

Inlägg av Roli »

Rookie skrev:Har beställt och fått hemkört via bulkbil i över 2 år från Agrol nu. Det är piss och pannkaka hela tiden. Pulvermängden som kommer med varje insprutning i mitt bulkförråd ser jag ju aldrig förrän det är helt tomt och det ju i och för sig inget läge man eftersträvar men de tre gånger detta inträffat så har jag undrat varför det ligger typ 20-30 kilo pulver i botten av pelletsrummet.

Dels har brännaren fått ta stryk av allt pulver som får dess indikatorer att tolka det som brännaren är full. Men det är ju bara det jag märker men för övrigt lär ju förbränningen bli ganska meningslös på träpulver. Det trista är att det handlar om så mycket pulver så det börjat kännas som jag är ganska lurad på leveranserna.

Underleverantören som jag beställer säger att det inte skall vara på det sättet men att denne inte kan påverka det. Chauffören menar att det endast i enstaka fall då man får resterna som sista kund i en transport blir på detta sätt. Från Lantmännen så menar det att det är svårt att bevisa eftersom rummet strax därpå fyllts upp med ny pellets från just Lantmännen.

En annan sak som irriterat mig mycket med Lantmännen och Agrol är att när man beställer så väntar de alltid till absolut sista stund. Det är ju ganska svårt att beräkna lagret om deras pulvermängder på botten av pelletsrummet gör så att de sista spånen brinner upp snabbt och meningslöst.

Det spelar ingen roll att man säger att det krisar. De skiter fullständigt i det och det tycker jag är svagt med tanke på att deras leveranser inte håller måttet.

Under dessa gånger har jag kilat bort till Byggmax och köpt 16 kilos säckar för 35 spänn. Byggmax pellets är till skillnad från Lantmännens gråfärgade snabbrinnande produkter klart träfärgade och har mycket längre brinntid. Det är självklart att jag inte kan hålla på att köpa Byggmax produkter till detta pris även om de är bättre men jag vill heller inte fortsätta bli grundlurad av Lantmännen.

Någon som har några fräscha förslag.
Har inga direkta förslag utöver att du skall ta tid på hur lång tid de behöver för att fylla ditt förråd. Någon skrev här på forumet att det skall ta minst 30 minuter att fylla 3 ton pellets. Går det fortare så används för högt tryck och pelletsen slås sönder.

Var bor du någonstans ? Uppdatera gärna din profil med den uppgiften.

Om du bor i norra Halland så kanske leverantören enligt nedan skulle kunna vara något för dig.

När jag skall fylla mitt förråd nästa gång (inom 1-2 månader) så skall jag prova en för mig ny leverantör som jag har fått tips om. Vet inte priset men de lägger stor vikt på att blåsa in pelletsen i lugn takt för att bibehålla kvaliteten. Leverantör = Skene Valskvarn 0320-40021.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rookie
Gallringsobjekt

Tid för insprutning

Inlägg av Rookie »

Tid för insprutning av bulk bil. 2 ton tar ca: 5-10 minuter.

Norra Halland är korrekt, skall kontakta den leverantör du pekar mot.
Cold day in hell
Skriv svar