Hejsan, jag har en CTC 1100 Family som jag nu ska skaffa en pelletsbrännare till. Står och väger mellan att köpa en KMP PX21 och en Viking Bio. Är det någon som vet vilken som lämpar sig bäst? Har inte hittat några jämförelser mellan dessa två.
Tack på förhand
KMP PX21 eller Viking Bio
Det finns folk här som kör med båda kombinationerna så det går nog bra vilket som, det är nog mest en fråga om vilken av brännarna du gillar bäst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag har en viking bio och tycker den funkar skitbra men har aldrig testat PX21 så jag vet inte hur den är, den är väll något dyrare så då kanske brännarröret är lite bättre en de som sitter på viking bio då de har en tendens att missformas.
Sen har ju värmebaronen en färdig lucksats till ctc 1100 och det är ju ett plus, vet inte om kmp har något liknande.
Sen har ju värmebaronen en färdig lucksats till ctc 1100 och det är ju ett plus, vet inte om kmp har något liknande.
deleted
Tekniskt är nog brännarna väldigt lika varann. KMP är lite mer retro-teknik, man måste ha en multimeter för att ställa in fläktens hastighet, de flesta om inte alla andra brännare har digital tachostyrning av fläkten. Inget om man har tummen mitt i handen alltså men kanske kul för en del.
KMP har inre brännarrör av gjutjärn vilket är en klar fördel.
Värmebaronens brännare kan fås att växla automatiskt mellan två effektlägen vilket inte är så dumt. Värmebaronen påstår i sin reklam att det är den enda brännaren som fungerar bra i ctc 1100 vilket naturligtvis ine stämmer. Jag tror inte att man kan köra underhållseld på någon av de här brännarna - det är ju annars en fördel på vintern när den annars skulle starta ofta, man får längre livslängd på de dyra tändelementen.
KMP har inre brännarrör av gjutjärn vilket är en klar fördel.
Värmebaronens brännare kan fås att växla automatiskt mellan två effektlägen vilket inte är så dumt. Värmebaronen påstår i sin reklam att det är den enda brännaren som fungerar bra i ctc 1100 vilket naturligtvis ine stämmer. Jag tror inte att man kan köra underhållseld på någon av de här brännarna - det är ju annars en fördel på vintern när den annars skulle starta ofta, man får längre livslängd på de dyra tändelementen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
jag har px21 å tycker den är bra . hade bara lite krongel när jag skulle börja elda men sen har den gått fin fin sen sotaren ställde in den åt mig .. synd bara att de är sålitet förbrännings rum i ctc 1100 pannan . köp till vick luckan till kmp om du köper den så smidigt att bara vika undan brännaren när man ska sota =) måste slipa på gjuthjärns luckan man få annars passa den inte så bra . bara ta rondellen å slipa lite =)
kom i håg kw får väll inte över stiga 10kw eller är dom samma brännarna ??
kom i håg kw får väll inte över stiga 10kw eller är dom samma brännarna ??
Kmp px21 -2007
Ctc 1100 family -2000
120m² boyta 2 plan -1957 Ca 22
Ctc 1100 family -2000
120m² boyta 2 plan -1957 Ca 22