Insatsrör?
Insatsrör?
Jag har sett många här tala om egna insatta extra insatsrör.
Däremot har jag inte kunna finna något om det har fungerat bra eller ej.
Jag kör själv med originalröret på andra året, men har ju sett att många får brännskador på detta.
Dela gärna med er av era erfarenheter. Höll det bra? Vilket material?
Kan man ta vanlig bleckplåt och köra några veckor och sedan knöla in ett nytt?
Däremot har jag inte kunna finna något om det har fungerat bra eller ej.
Jag kör själv med originalröret på andra året, men har ju sett att många får brännskador på detta.
Dela gärna med er av era erfarenheter. Höll det bra? Vilket material?
Kan man ta vanlig bleckplåt och köra några veckor och sedan knöla in ett nytt?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag har hittills bara använt det egna insatsröret under en kortare period under inväntan på att ett nytt orginalrör kunde levereras.
Jag var och hämtade det hos den lokala plåtisen, och jag berättade för honom om den tilltänkta användningen, men vet inte exakt vilken materialtyp/kvalité han använde. Några skador på det uppkom inte under den dryga vecka det användes.
Jag upplever att det är svårt att få till passformen riktigt bra med ett "bockat/pressat" som mitt. Orginalröret är något koniskt känns det som. Så nästa gång så skall jag be om ett något för stort "rör" med en slits istället.
Jag tror annars väldigt mycket på själva idén, förutsatt att man har en lokal plåtis som grejar röret till en låg peng.
Jag var och hämtade det hos den lokala plåtisen, och jag berättade för honom om den tilltänkta användningen, men vet inte exakt vilken materialtyp/kvalité han använde. Några skador på det uppkom inte under den dryga vecka det användes.
Jag upplever att det är svårt att få till passformen riktigt bra med ett "bockat/pressat" som mitt. Orginalröret är något koniskt känns det som. Så nästa gång så skall jag be om ett något för stort "rör" med en slits istället.
Jag tror annars väldigt mycket på själva idén, förutsatt att man har en lokal plåtis som grejar röret till en låg peng.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Prima virke
Det går även bra med ett rör med något mindre diam.
Om man kapar en slits så expanderar röret något och passformen blir bra.
Vänd slitsen neråt då blir det lättare att göra uttag för rostret.
Fick tips och bilder av PolarenPer på detta forum i våras.
Jag har själv inte behövt sätta i något insatsrör ännu (peppar peppar ta i trä) men har gjort och satt i åt en kompis som hittade ett långt brännhål på sitt brännarrör i våras.
Meningen var att han skulle köra säsongen ut för att sedan byta brännarrör till denna säsong.
Har precis kontaktat honom, han har inte bytt brännarrör(vilket inte var oväntat).
Han kör vidare på "insatsröret" som enl. honom funkar helt perfekt.
Om man kapar en slits så expanderar röret något och passformen blir bra.
Vänd slitsen neråt då blir det lättare att göra uttag för rostret.
Fick tips och bilder av PolarenPer på detta forum i våras.
Jag har själv inte behövt sätta i något insatsrör ännu (peppar peppar ta i trä) men har gjort och satt i åt en kompis som hittade ett långt brännhål på sitt brännarrör i våras.
Meningen var att han skulle köra säsongen ut för att sedan byta brännarrör till denna säsong.
Har precis kontaktat honom, han har inte bytt brännarrör(vilket inte var oväntat).
Han kör vidare på "insatsröret" som enl. honom funkar helt perfekt.

Viking bio-06+Värmebaronen Combimax-90
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
Dragbegränsare TIGEX 25, Egentillverkat pelletsförråd (typ Mafa veckoförråd)
Det där med en slits tror jag på. Vänder man slitsen neråt så borde väl
röret skyddas lika bra ändå. Där ligger ju ändå askan som borde skydda.
De bilder jag sett på skadade rör har alltid varit ifrån mitten och uppåt.
Finns där någon som fått röret skadat i den nedre halvan?
röret skyddas lika bra ändå. Där ligger ju ändå askan som borde skydda.
De bilder jag sett på skadade rör har alltid varit ifrån mitten och uppåt.
Finns där någon som fått röret skadat i den nedre halvan?
Jag såg att detta heta ämne har kommit upp igen, och jag tänkte bara posta en länk till min "hemsida" där jag har lagt upp ett kort på mitt insatsrör.
Jag har numera ochså skruvat i en plåtskruv i ett av lufthålen längst ner för att förhindra att insatsröret åker framåt och täpper till alla lufthålen.
Det är som sagt inga problem med slitsen i botten eftersom det ligger aska där ändå. Det verkar inte bli varmt där.
http://web.telia.com/~u03001039/
/ PolarnPer
Jag har numera ochså skruvat i en plåtskruv i ett av lufthålen längst ner för att förhindra att insatsröret åker framåt och täpper till alla lufthålen.
Det är som sagt inga problem med slitsen i botten eftersom det ligger aska där ändå. Det verkar inte bli varmt där.
/ PolarnPer
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Jag har oxå insatsrör med 2.3 mm tjock men med helt runt röret och sågad bara en bit bort för plats till rostret och till gavel så insatsröret är hel mot gavel.PolarnPer skrev:Jag såg att detta heta ämne har kommit upp igen, och jag tänkte bara posta en länk till min "hemsida" där jag har lagt upp ett kort på mitt insatsrör.
/ PolarnPer
Varför Du klipper bort bit "mellan" och inte hela röret mot gavel?
Har haft sedan juni i år och forfarande ännu. Tycker det ser bra.
Inga förändring någon. Uraska är lätt att bara dra ut insatsröret och rensa som ni brukar därefter stoppa in igen.
Den förflyttar sig ingenting framåt som du skrev då hade inte behövs skruva fast. Får avvakning så länge om det håller minst tre år.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Stiligt, precis så jag tänkte migPolarnPer skrev:Jag såg att detta heta ämne har kommit upp igen, och jag tänkte bara posta en länk till min "hemsida" där jag har lagt upp ett kort på mitt insatsrör.
/ PolarnPer
Hej Manin,
Jag är inte riktigt 100 på vad du menar, men jag misstänker att du menar gaveln mot rostret och inte gaveln längst bak i brännaren?
Röret jag använde var för litet i diameter, så jag kapade det i rätt längd och sedan sågade jag ett snitt längs röret så att det "sprättade upp" och fick större diameter. Det resulterade dock i slitsen eller avsaknaden av material längst ner, men jag tyckte inte att det gjorde någontin när det hamnade där. Det hamnar ju bara aska där ändå...
Jag tror att jag gjorde det här i mars-april nån gång, och det ser rätt OK ut fortfarande. Lite rostigt på högra sidan där det ser ut som om flamman har slagit i. Jag hade ett liknande fenomen på det riktiga röret där det började på att bli lite grått.
Jag är inte riktigt 100 på vad du menar, men jag misstänker att du menar gaveln mot rostret och inte gaveln längst bak i brännaren?
Röret jag använde var för litet i diameter, så jag kapade det i rätt längd och sedan sågade jag ett snitt längs röret så att det "sprättade upp" och fick större diameter. Det resulterade dock i slitsen eller avsaknaden av material längst ner, men jag tyckte inte att det gjorde någontin när det hamnade där. Det hamnar ju bara aska där ändå...
Jag tror att jag gjorde det här i mars-april nån gång, och det ser rätt OK ut fortfarande. Lite rostigt på högra sidan där det ser ut som om flamman har slagit i. Jag hade ett liknande fenomen på det riktiga röret där det började på att bli lite grått.
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Kolla hans länkar i denna tråden så färstår du!PolarnPer skrev:Hej Manin,

http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... ght=#66248
Alpha 1 TMV Pannan 1988 + Viking Bio
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.
Mafa Mini, Neuova Pellets Småsäck
Vestbospisen-kamin att elda lite ved i när det blir riktigt bistert.
160+90kvm i 1½ plan med källare.