Det ryker in efter en stund
Det ryker in efter en stund
Hejsan på er alla!
Hoppas någon kan förklara vad detta problemet jag har beror på.
Jag har en öppen spis, och när jag eldat i denna ca en timme så börjar det ryka in i den. Jag trodde det var taskigt drag i den så jag monterade en vindsnurra på skorstenen för denna kanalen. Men idag när jag testade att elda i den så fungerade det suveränt i ca en timma men sedan började det ryka in i vardagsrummet.
Kanalen är tät och det finns ingen skit i den. Sotaren är också frågande till varför den beter sig som den gör. Kanalen är ca hel X halv sten.
Jag skulle acceptera att kanalen var för liten om det ryker in ela tiden men efter en timme?? Tilläggas kan det också göra att det blåser en ca 7-8m/s ute här idag men lätt snöfall. Temp ca 0grader.
Någon som kan gissa sig till vad det är för problem jag har???
Jag har en öppen spis, och när jag eldat i denna ca en timme så börjar det ryka in i den. Jag trodde det var taskigt drag i den så jag monterade en vindsnurra på skorstenen för denna kanalen. Men idag när jag testade att elda i den så fungerade det suveränt i ca en timma men sedan började det ryka in i vardagsrummet.
Kanalen är tät och det finns ingen skit i den. Sotaren är också frågande till varför den beter sig som den gör. Kanalen är ca hel X halv sten.
Jag skulle acceptera att kanalen var för liten om det ryker in ela tiden men efter en timme?? Tilläggas kan det också göra att det blåser en ca 7-8m/s ute här idag men lätt snöfall. Temp ca 0grader.
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Janfire NH
-
- Pannrumshärskare!
Jo då,väggventil finns och jag har provat med att öppna både ett och två fönster.
Men det blir ingen skillnad.
Det är precis som att rätt vad det är så är skorstenen "full" och då ryker det in.
Men jag tycker ju att om det funkat klockrent i ca en timme så borde ju inte draget vara något problem.
Jag tog ut sotaren en gång för att be honom kolla så att allt stod rätt till och han kunde inte finna några problem och inte heller förklara vad det är som händer.
Det verkar nästan som om att när kupan i öpna spisen blivigt varm så försvinner draget. Men lågorna slickar sig ändå upp i mot skorstenen.
Kan väll tillägga att varken köks eller toa fläkten är igång.
Men det blir ingen skillnad.
Det är precis som att rätt vad det är så är skorstenen "full" och då ryker det in.
Men jag tycker ju att om det funkat klockrent i ca en timme så borde ju inte draget vara något problem.
Jag tog ut sotaren en gång för att be honom kolla så att allt stod rätt till och han kunde inte finna några problem och inte heller förklara vad det är som händer.
Det verkar nästan som om att när kupan i öpna spisen blivigt varm så försvinner draget. Men lågorna slickar sig ändå upp i mot skorstenen.
Kan väll tillägga att varken köks eller toa fläkten är igång.
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Janfire NH
Re: Det ryker in efter en stund
Hejchp76 skrev:Hejsan på er alla!
Några frågor i ämnet?
Öppen spis utan luckor ?
Ingen mekanisk utventilation
Vackum som kan uppstå vid blåst?
Kuperad teräng som kan påverka draget?
Några tänkbara naturliga fenomen som kan göra att det ryker in.
Spisens utformning och rökanalen i en viss kombination o värme turbulens som hindrar röken att fritt gå genom skorstenen.
När spisen är kall o du börjar elda är allt normalt, men problemet kommer smygande.
Det är så att värmd luft blir mycket större och kräver mer utrymme
kan vara så att rökkanalen inte sväljer så mycket luft o rökgaser
sedan kan det också i förlängningen fattas luft i huset så ett vist vakum uppstår.
Lösningen på problemet är luckor för spis öppningen som hindrar
rumsluften att störa rökens utgång.
Inan du gör något annat, kan du prova med en plåt eller minerit skiva att strypa spisöppningen med så att rumsluften inte kan störa rökutgången.
För mej låter det som problemet är förstor mängd luft och rökgaser som skall ut samtidigt, ju varmare spisen blir ju större blir mängden luft och rökgaser som skall ut.
Det finns alltid en förklaring eller ett varför det blir så här.
Jag tror att spisens utformning som framkallar detta fenomen.
MVH
Ruben
Jag bor visserligen i en dalgång men om jag kollar på vindsnurran på rökkanalen så snurrar den utav bara f-n och ändå blir det som det blir.
Spisen saknar luckor dvs är helt öppen.
DEN är utformad så att först kommer eldstaden sedan kupan ca 45grader mot väggen sedan kommer rökanalen i en 90graders vinkel och sen rakt upp.
Skorstenen är ca 5-5.5m hög från öppnaspisen sett. Total läng på den är ca 8m.
Jag har aldrig problem med att det rycker in från pannan i källaren varken när jag eldade med ved eller som nu med pellets.
Spisen saknar luckor dvs är helt öppen.
DEN är utformad så att först kommer eldstaden sedan kupan ca 45grader mot väggen sedan kommer rökanalen i en 90graders vinkel och sen rakt upp.
Skorstenen är ca 5-5.5m hög från öppnaspisen sett. Total läng på den är ca 8m.
Jag har aldrig problem med att det rycker in från pannan i källaren varken när jag eldade med ved eller som nu med pellets.
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Janfire NH
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumsnisse!
Re: Det ryker in efter en stund
Troligt fel jag har stött på åtskilliga gånger. Jag tror att du hadde något tillfälligt fel från början med kallras / vind / väderomslag. Varav du anskaffade vind snurran. Man har en relativt hög rökgashastighet från en öppenspis. Jag tror att det är vindsnurran som är problemet. Förmodligen har du installerat denna i mitten på kanalen på skorstenstoppen med en platta som täcker rökkanalen som du säger är 25*14.Hur mycket denna än snurrar tror jag att inte snurran kan svälja rökkaserna så att det byggs på rökgaser från toppen och nedåt i kanalen. Röken ligger liksom och rullar under plattan innan den hittar vägen ut genom aspiratorn. Till slut når röken ned till öppenspisen och rök träder då fram. Prova utan snurra tror jag att problemet är löst.chp76 skrev:Hejsan på er alla!
En tänkbar teori från Ved Profilen.
Jag hade detta problemet redan innan jag skaffade vindsnurran, fast då kom problemet med in rykningen fortare. Det var ju för att slippa detta som jag skaffade vindsnurran. Så nu vette sjutton vad jag skall hitta på för att slippa detta problem.
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Janfire NH
-
- Pannrumsnisse!
Det var ju det jag skrev!! Att problemet kom tidigare pga. kanske andra orsaker. Det är svårt att ge råd när man inte har sett förutsättningarna. Prova igen utan snurra och hör av dig igen !!chp76 skrev:Jag hade detta problemet redan innan jag skaffade vindsnurran, fast då kom problemet med in rykningen fortare. Det var ju för att slippa detta som jag skaffade vindsnurran. Så nu vette sjutton vad jag skall hitta på för att slippa detta problem.
Ved Profilen.
Nu har ja provat "host-host" utan snurra. Samma sak men det går fortare....Och som sagt draget verkar det inget fel på, lågorna slickar sig ordentligt upp i kupan. Sedan eldade jag bara med 2st vedträn så det är ju inte så att j direkt llerpp vedstaden till max.
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Janfire NH
-
- Pannrumsnisse!
Ok idok !! Då vet inte jag. I alla fall inte här ifrån. Jag har nog löst det om jag kommer hem till dig, men det blir lite för lång att åka. He He...
Kan tänkas att öppenspisen är felmurad eller att det kan finnas en kanal arie förminskning någon stans. Tillluft har du ju onekligen provar.
Konstigt är att inte sotarna hittar felet????
Ved Profilen..
Kan tänkas att öppenspisen är felmurad eller att det kan finnas en kanal arie förminskning någon stans. Tillluft har du ju onekligen provar.
Konstigt är att inte sotarna hittar felet????
Ved Profilen..
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hmm... låt oss sammanställa så att det blir enklare att fundera, det är onekligen ett intressant problem!
När du börjar elda så funkar det bra, efter ungefär en timme börjar det rycka in.
När det ryker in så går lågorna upp ordentligt men röken trycks tillbaks ner under kåpan och in i rummet.
När detta sker så har du provat att öppna fönster utan skillnad.
Snurran snurrar
Utan snurra så ryker det in fortare.
Låter det som att jag har fått ihop det?
/Jörgen
När du börjar elda så funkar det bra, efter ungefär en timme börjar det rycka in.
När det ryker in så går lågorna upp ordentligt men röken trycks tillbaks ner under kåpan och in i rummet.
När detta sker så har du provat att öppna fönster utan skillnad.
Snurran snurrar

Utan snurra så ryker det in fortare.
Låter det som att jag har fått ihop det?
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ja den sammanställningen är helt korrekt!
Kan tillägga att sotaren till och med varigt nere med en kamera för att se om det fanns något dolt fel där nere men icke sa nicke...
Kanske skulle skicka in denna öppna spisen till en ding ding värld...
Kan tillägga att sotaren till och med varigt nere med en kamera för att se om det fanns något dolt fel där nere men icke sa nicke...
Kanske skulle skicka in denna öppna spisen till en ding ding värld...

Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Janfire NH