Rökgastemp på CTC 1100 Miljö

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Rökgastemp på CTC 1100 Miljö

Inlägg av Duetten »

Hej

Jag lät installera en Viking Bio på vår CTC 1100 Miljö men har haft en hel del problem. Vår reparatör har varit här en 3-4 gånger sen våren 2006 då vi installerade brännaren men varje gång har han fixat felen efter en del utbyte av material. I princip allt är bytt, fläkt, kretskort, mjukvara 2 gånger och senast var det dioden som känner av låga som var kass. Med så många fel på så kort tid blir jag såklart lite orolig hur det blir under kommande år då jag inte längre kan hävda garanti. Nån som vet?

Men det är inte det jag vill fråga om utan istället vill jag veta mer runt rökgastemperaturen. Jag har faktiskt inte haft så mycket koll på rökgastemperaturen tidigare men efter senaste besöket av reparatör såg jag att min nysotade panna har en rökgastemp runt 95 grader. Enligt manualen för brännaren ska den ligga runt 160 grader vilket är en viss skillnad.

Vi har ett insatsrör indraget genom skorstenen som visst ska tåla en hel del och enligt vad jag läst mig till är en låg rökgastemp främst dåligt för skorstenen. Men spelar det någon roll om man har ett insatsrör? Behöver rökgastempen ändå ökas? Varför?

Hur fixar man det? Ska jag ta bort något eller några av de 9 turbulatorerna? Spelar det någon roll vilken?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det som händer med för låg rökgastemp är att du kommer att få kondens i skorstenen vilket kan leda till rost och liknande frätskador.
Du ska ha 60 grader en meter ner i skorstenen ungefär.

Och för att höja tempen så rekomenderar jag att du kapar en turbulator på mitten och ser vad du får då, om det fortfarande är för lågt så kapa en till.
Bättre att ha kortare i än ingen alls.

Och om brännaren krånglat mycket så tror jag att du kan kräva förlängd garanti men det är inget jag vet säkert.
deleted
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Inlägg av Duetten »

Hej

Tackar för svaret.

Då jag läste av rökgastempen på 95 grader gick brännaren i lågeffektläge. Brännaren är inställd på modulerande effekt men den hade ännu inte hunnit köra på i högeffekt. Brukar rökgastempen skilja mellan effektlägena? Mycket? OK, ska kolla själv i kväll men bra att veta hur det fungerar för andra.

Påverkas rökgastempen av annat än turbulatorerna, tex hur dragluckan står eller pelletskvalitet?

Hur lång tid kan det ta innan insatsröret tar stryk? Om jag kört 1,5 år på alldeles för låg temp, kan det redan vara skador på (det ohyggligt dyra) röret?

Brukar du ofta hissa ner en termometer i röret och kolla tempen? Är lite höjrädd själv och undviker gärna att balansera uppe på taket... Min installatör kollade inte tempen uppe på taket vid installation. Är det någon som varit med om det? Kanske någon slags tumregel kan användas istället, typ om rökgastempen är 160 grader och pipan är 7 meter så tappar den X grader per meter vilket bör ge en temp på Y grader 1 meter ner i röret mätt uppifrån?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Bara angående rökgastempen..strax innan brännaren stannar det är den rökgastempen som gäller.. inte vid uppstart eller mitt i cykeln..

Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vad jag förstått så finns det insatsrör som inte tar någon skada av kondens, det beror på materialet i ditt insatsrör.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Duetten skrev:Hej

Tackar för svaret.

Då jag läste av rökgastempen på 95 grader gick brännaren i lågeffektläge. Brännaren är inställd på modulerande effekt men den hade ännu inte hunnit köra på i högeffekt. Brukar rökgastempen skilja mellan effektlägena? Mycket? OK, ska kolla själv i kväll men bra att veta hur det fungerar för andra.
Min ökar ca 20 grader mellan låg och högeffekt.
Duetten skrev: Påverkas rökgastempen av annat än turbulatorerna, tex hur dragluckan står eller pelletskvalitet?
Det är mycket som påverkar bla. det du skrev den även inställningarna i brännaren.
Men det är nog mest tubulatorerna som styr.
Duetten skrev: Hur lång tid kan det ta innan insatsröret tar stryk? Om jag kört 1,5 år på alldeles för låg temp, kan det redan vara skador på (det ohyggligt dyra) röret?
Har ingen kunskap om dessa rör men skulle inte tro att det är någon fara.
Sen är det ju inte 100% säkert att har för lågt men jag skulle tro det.
Duetten skrev: Brukar du ofta hissa ner en termometer i röret och kolla tempen? Är lite höjrädd själv och undviker gärna att balansera uppe på taket... Min installatör kollade inte tempen uppe på taket vid installation. Är det någon som varit med om det? Kanske någon slags tumregel kan användas istället, typ om rökgastempen är 160 grader och pipan är 7 meter så tappar den X grader per meter vilket bör ge en temp på Y grader 1 meter ner i röret mätt uppifrån?
Enklast är väll att använda nån typ av termometer med sladd typ en inne/ute termometer och hissa ner sladden.
Annars kan man bara kolla om det finns någon kondens i toppen.

Skulle gissa på att en installatör ser till att det med bra marginal inte blir kondens eller så gör de inget alls åt det men vill man trimma sin anläggning till max så gäller det att hitta en bra balansgång.
deleted
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Inlägg av Duetten »

Hej

Vill inte gärna sätta sågen i en turbulator (har ingen i reserv) så jag testade att lyfta bort en. Rökgastempen steg från 100 grader till en bit över 200. Det luktade lite bränt i källaren...

Vad har ni andra för med samma typ av panna och brännare för rökgastemp? Det borde ju finnas någon form av likhet om man har samma utrustning eller?

Påverkas rökgastemperaturen av något annat?

Fattar bara inte hur min installatör kunde missa detta vid installation, om nu det spelar någon roll för min typ av insatsrör. Hur vet man förresten om det tagit skada? Kollar sotaren detta?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag har alla i men två st är kapade på mitten, du borde kunna skaffa nya om du letar rätt på nån lokal rörpulare, de brukar kunna ha, jag fick två stycke gratis av snubben som installerade min brännare så jag kunde testa lite sa han =)
Så dyra kan de inte vara.
Med två kapade har jag ca 160 som maxtemp.

Rökgaserna ökar i takt med hur länge det går innan du sotar ut tuberna.

Rökgastempen påverkas lite av inställningarna i brännaren och lite av draget i pannan men det är nog inte så jättemycket.

Sen får du räkna med högre förbrukning om du har högre rökgaser.

Man ser nog ganska lätt om röret är skadat då skadan som sker är en typ av rost så borde det se ut som en framskärm på en 76:ans 244 uppe i toppen om det är skadat =)
deleted
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Rökgastemp på CTC 1100 Miljö

Inlägg av Shakespeare »

Duetten skrev: Jag har faktiskt inte haft så mycket koll på rökgastemperaturen tidigare men efter senaste besöket av reparatör såg jag att min nysotade panna har en rökgastemp runt 95 grader.
Före eller efter dragluckan?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Duetten
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 15 nov, 2007 22:09
Ort: Umeå

Inlägg av Duetten »

Min termometer sitter strax innan dragluckan.

Idag snackade jag med brännarinstallatören och han sa att med den typen av insatsrör som jag har så är det lugnt att köra med de temperaturer jag har, dvs runt 100 grader för nysotad panna. Känner mig därför lite lugnare nu.

Jag uppfattar det som att: Ju lägre temp desto mer värme stannar i pannan och ju lägre blir pelletsförbrukningen. Borde det inte då löna sig för de flesta att satsa på insatsrör som pallar för låga temperaturer? Men finns det någon annan orsak till att försöka hålla rökgastemperaturen hög?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Nej, enda anledningen att ha högre rökgastemp än minsta möjliga är att undvika kondens.
Jag hade min mätare precis under dragluckan och den kalla luften blåste ner och kylde termometern en hel del pga luckans konstruktion. Jag flyttade ner termometern lite och då steg tempen. Jag har nästan 200 före och 75 efter luckan.
Sedan det här med kondens. Man får se upp så att det inte börjar rinna i röret. Har man ingen uppsamling av kondensen kan det bli blött där röret tar slut.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar