NY! Svårt att få till inställningarna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rutertre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 17 nov, 2007 12:49
Ort: Älmhult

NY! Svårt att få till inställningarna

Inlägg av rutertre »

Hejsan,

Jag har köpt en Biona Active-brännare till min Egor V-25-G från ca 1977 .

Jag har haft väldigt svårt att få till inställningarna och få temperaturen att öka.
Brännaren i sig brinner med väldigt bra låga hela tiden oavsett inställningar..
Problemet ligger snarare i att det känns som om jag "eldar för kråkorna" och värmen inte utnyttjas.

Nu har jag ställt in den på detta sätt som verkar bäst hittills:

* Samtliga spjäll och luckor stängda
* rökkanalen är halvt stängd/öppen
* C-pumpen på lägsta effekt
* matning mestadels på ca 50%, pendlar ganska rejält ibland mellan 40-60%.
* Schunt-ratten står på läge 3 av 5. (ej provat att ändra denna, vet inte ens vad den är till för..)
* Brännarens temp konstant runt 700 grader.
* Ack-tank på 500 liter inkopplad.

....efter dessa förutsättningar tog det ca 6 timmar att värma från 30 till 80 grader. (huset var dessutom redan uppvärmt) ...mellan 60 till 80 grader tog det 4 timmar. :cry:
detta är det bästa jag kunnat uppnå, men långt ifrån bra känns det som.

Jag har även provat med öppen draglucka, och även med öppet spjäll, dock har alla de varianter inneburit att temperaturen inte ens orkat stiga, trots att jag då bara kört på cirkulationen, utan tanken inkopplad...
även vid dessa försök så ser lågan riktigt bra ut, tempen håller sig kring 700 grader. dock så sjunker matningen och ligger mellan 30-50%, vilket borde vara mer normalt...men jag verkar elda för kråkorna.

Hur ska det kunna bli bättre? Nu har jag ödslat ca 10 säckar på 3 dygn, vilket känns lite väl saftigt!! :cry:

Tilläggas kan att jag bor i ett relativt nytt hus, tillverkat samma år som pannan, 1977.

SNÄLLA! kan någon komma med några bra tips? Säg gärna till om ni behöver mer information...
Rörmokarna som installerade den verkar kunna typ lika mycket som jag.. :cry:

Jag har surfat runt lite här och sökt upp lite tankar m.m. vilket hjälpt mig en del, men jag har lång väg kvar!
Senast redigerad av rutertre den ons 21 nov, 2007 00:10, redigerad totalt 3 gång.
Med vänlig hälsning
Marcus
rutertre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 17 nov, 2007 12:49
Ort: Älmhult

Inlägg av rutertre »

såhär ser min panna ut..

http://partybonus.se/DSC00109.JPG

Tack förresten för ett trevligt forum! BRA initiativ! :thumleft:
Med vänlig hälsning
Marcus
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Öhm.. 3 säckar på ett dygn?? Var bor du och hur kallt har du är väl första frågan?? ute alltså :)

700 grader.. vardå?

Att det ska ta 6 timmar att ta upp en acktank på 500 låter 30-80 grader låter, om vi bortser från andra förbrukare är det 30kWh på 6 timmar... alltså 5kW från brännaren. Vad har du för rökgastemp?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
rutertre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 17 nov, 2007 12:49
Ort: Älmhult

Inlägg av rutertre »

hejsan,

Jag bor i Älmhult i södra Sverige, nu är det ca 5 plusgrader ute sedan den installerades i fredags.

700 grader är vad brännaren håller, vilket ska vara normalt och vad den är inställd att sträva efter.

jag har tyvärr ingen mätare till rökgastemperaturen.
Men jag kan iaf lägga handen på rökkanalen ut från pannan utan problem. så det borde vara väldigt låg temp ut? :scratch:

jag blir inte vidare klok på vad det kan vara... men rökkanalen borde väl vara riktigt varm om man "eldar till kråkorna"?

normalt när jag eldat upp med ved innan med öppna spjäll så har ju rökkanalen i det närmaste varit rödglödgad! :roll:

hur bör det normalt vara?
Ska generellt alla dragluckor och spjäll vara stängda? eller ska de vara öppna? eller ska någon av dem vara öppna?
det jag märker är att när jag stänger dragluckan där nere så ökar Matningen ganska avsevärt...

jag vill återigen tillägga att huset var redan uppvärmt under de tider jag uppgav ovan. alltså i det närmaste ingen energi som gick åt att värma huset eller annan åtgång under denna tid...
Med vänlig hälsning
Marcus
rutertre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 17 nov, 2007 12:49
Ort: Älmhult

Inlägg av rutertre »

...dessutom verkar brännaren ha problem att starta nu efter att den har vilat.
den provar att starta några gånger sen får man ett larm "ingen låga dekterades".
detta har hänt två gånger i rad nu efter att den borde startats på nytt.

...känns inte vidare pålitligt! :roll:
Med vänlig hälsning
Marcus
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

rutertre skrev:...dessutom verkar brännaren ha problem att starta nu efter att den har vilat.
den provar att starta några gånger sen får man ett larm "ingen låga dekterades".
detta har hänt två gånger i rad nu efter att den borde startats på nytt.

...känns inte vidare pålitligt! :roll:
Tjena!Prova att sota ur...om du haft spjället stängt(är det ett på pannan eller?)så skall det vara fullt öppet...är det svart sotigt i pannan kanske fotocell eller nåt har sotat igen..gör rent...obs!bara antaganden...prova
Och pannluckorna skall förståss alltid vara stängda..

Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rutertre
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 17 nov, 2007 12:49
Ort: Älmhult

Inlägg av rutertre »

ronald skrev:
rutertre skrev:...dessutom verkar brännaren ha problem att starta nu efter att den har vilat.
den provar att starta några gånger sen får man ett larm "ingen låga dekterades".
detta har hänt två gånger i rad nu efter att den borde startats på nytt.

...känns inte vidare pålitligt! :roll:
Tjena!Prova att sota ur...om du haft spjället stängt(är det ett på pannan eller?)så skall det vara fullt öppet...är det svart sotigt i pannan kanske fotocell eller nåt har sotat igen..gör rent...obs!bara antaganden...prova
Och pannluckorna skall förståss alltid vara stängda..

Lycka till ronald
hejsan,

tackar för tipsen!

jag provade att aska ur, blåsa rent och tömma sintrinlådan igår. sedan har det iaf inte varit fler avbrott.

Japp, Det är väldigt svartsotigt i pannan.

en fråga bara angående spjället:
Får inte värmen en längre väg i pannan om spjället är stängt?
Känns som om värmen går rakt ut i skorstenen om spjället står öppet?

det står förvisso i bruksanvisningen att spjället skall vara öppet, men värmen verkar försvinna?

jag provar att öppna detta för att se om resultatet blir annorlunda, och behåller dragluckor m.m. stängda!

tack för tipsen! :thumleft:
Med vänlig hälsning
Marcus
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

rutertre skrev:Ska generellt alla dragluckor och spjäll vara stängda? eller ska de vara öppna? eller ska någon av dem vara öppna?
det jag märker är att när jag stänger dragluckan där nere så ökar Matningen ganska avsevärt...
Helt stängd tror jag inte dragluckan ska vara under drift, hur den ska vara inställd beror på vilket drag du vill att brännaren ska ha, men din matning ligger bra. Har du dåligt drag får du i de flesta fall även sämre matning till brännaren.
Jag hade dåligt drag förut och låg och pendlade mellan 30-40% på matningen, jag skaffade en rökgasfläkt och draglucka och nu kan jag bestämma själv vilken matning brännaren ska ha, mer fläkt = mer drag = mer matning. Min brännare ligger nu stabilt på 50% hela bränntiden. Där verkar den trivas bäst.

Spjällen bör vara helöppet i pannan, draget styr du med dragluckan.

Hur mycket drag du har i pipan beror bla. på hur lång och bred pipa du har, även vädert spelar in. Vid kyla och/eller blåst ökar draget.

Kör pelconfig och logga så vi får se hur brännaren uppför sig.

Lycka till.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nu är det ju en vedpanna så den är ju avsedd för rätt stora rökgasmängder, dessutom lite till åren vilket brukar betyda att rökgaserna går rätt ut i skorstenen*.

Vilket spjäll talar vi om här nu ?

Om det är rökgasspjället ut till skorstenen så ska du knappast ha det fullt öppet på en vedpanna* då går all den goa värmen ut i skorstenen.

Eventuellt så kan det ju behövas en baffel eller liknande anordning för att bromsa rökgaserna lite också*.

Jag såg att Egor V25 fanns med på listan över pannor som Biona installerats i, tyvärr har dom ingen annan information eller något om hur bra det funkar så den informationen är relativt värdelös, men du borde kunna kontakta dom och fråga efter lämpliga inställningar eller om det behövs baffelplåtar eller liknande.

PS: Angående fotot, är brännaren så ruskigt stor som den ser ut att vara eller är det en liten panna ?

* Jag har aldrig sett ovanstående panna eller brännare i verkligheten och har ingen erfarenhet av den så alla mina kommentarer får helt och hållet tas på eget ansvar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Swefred
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 12:26
Ort: Västernorrland

Inlägg av Swefred »

Måste nästan vara rökgasspjället.
När jag ringde runt och skulle köpa brännare så frågade jag om man kunde dra igen rökgasspjället lite för att bromsa röken, alla sade att man alltid ska ha det spjället fullt öppet, baffel ska man ha om möjligt om rökgaserna är för varma. Draglucka var det andra tipset jag fick.
Naturligtvis kan det vara fel info jag fått, jag har testat att dra igen rökgasspjället lite men jag får bättre effekt om jag använder dragluckan och rökgasfläkten istället.
Jag har en kombipanna CTC 265 och den har kanske inte lika stora gångar som rutertres panna.
Biona 2000 och en CTC 265 från -70 talet
Draglucka Z150 och rökgasfläkt ZRS180
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

rutertre skrev:hejsan,
det jag märker är att när jag stänger dragluckan där nere så ökar Matningen ganska avsevärt...
Kanske begreppsförvirring. Menar du dragluckan där nere som man öppnar för vedeldning så måste den vara stängd liksom de andra pannluckorna. Rökgasspjället brukar man ha öppet eller nästan öppet annars kan man bli koloxidförgiftad.
Har du en sån här dragregulator installerad i rökröret eller i murstocken?
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Har man inte det kan det bära iväg vart som helst och kanske särskilt med Biona som är självreglerande och behöver ett jämnt drag i pannan för att fungera bra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Torsten skrev: Har man inte det kan det bära iväg vart som helst och kanske särskilt med Biona som är självreglerande och behöver ett jämnt drag i pannan för att fungera bra.
Nu justerar ju brännaren sig förvisso efter draget också, men effekten av det blir ju en OHEMULISKT ineffektiv förbränning, så det är bättre att draget blir konstant (mha dragregulator vid pipan) och att brännarens reglering får ta hand om skillnaderna i bränsle m.m.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar