Är det lätt och installera brännaren själv??

Skriv svar
Dalamange
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 27 feb, 2005 21:57

Är det lätt och installera brännaren själv??

Inlägg av Dalamange »

Hej , jag har bestämt mig för att montera brännare själv i min panna.Hoppades på att få lite tips av er eller ännu bättre om det är någon här som har en Calmar V25 som dom har monterat en brännare i?????
ialla fall så är det en panna med omvänd förbränning samt sugande fläkt ,måste jag plugga fläkten eller kan den sitta kvar? är det svårt att ställa in brännarn så den är effektiv?? har funderingar på att köpa ackumulator styrning för jag eldar ju mot acktankar ,har fått tips av flera som installerar ,nån som har det? jaja tacksam för svar :lol:





Calmar V25 vedeldnig än så länge!!!!
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Har läst nån gång att alla som monterat upp en parabol kommer kunna installera en brännare. Jag tänker installera själv nu i vår. Har ingen erfarenhets av det alls, men jag har satt upp en j-vla massa paraboler!!!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Netman
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:29
Ort: Broby
Kontakt:

installation

Inlägg av Netman »

Beror väl på vilken brännare du köper. Finns ju säker de som kräver finjustering o mixtrande med innan de fungerar,sen finns de dom som det bara är o fixa fäste till brännaren o sen i med sladden så funkar det.
Är man bara lite händig o kan läsa en instruktionsbok så går det nog bra. Annars får du säkert hjälp av någon här på forumet..ler
Lycka till!
Dalamange
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 27 feb, 2005 21:57

Har köpt en brännare nu!!

Inlägg av Dalamange »

Nu har jag köpt en Viking B30 som är på väg hem....... nu är det beställnig av motdrags lucka som gäller..... nån som känner till nån mer än koolmans som fixar sådana??







Calmar V25 Eldar med Ved änsålänge............ :lol:
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Tigerholm tillverkar dragluckor.
Har själv en sådan. Tar mycket liten plats vilket var ett krav för mig.

Kolla på http://www.tigerholm.se/swe/products_dragluckor.html.
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
kamrate
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 01:12
Ort: Skåne

Inlägg av kamrate »

[quote="johansjostrand"]Har läst nån gång att alla som monterat upp en parabol kommer kunna installera en brännare. Jag tänker installera själv nu i vår. Har ingen erfarenhets av det alls, men jag har satt upp en j-vla massa paraboler!!![/quote]

Fast.... Paraboler brukar inte spränga sönder eller bränna ner huset vid felaktig installation... På sin höjd får du kass bild eller så blåser de ner.

Mao tycker jag inte att det är en riktigt lämplig jämförelse.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

kamrate skrev:
johansjostrand skrev:Har läst nån gång att alla som monterat upp en parabol kommer kunna installera en brännare. Jag tänker installera själv nu i vår. Har ingen erfarenhets av det alls, men jag har satt upp en j-vla massa paraboler!!!
Fast.... Paraboler brukar inte spränga sönder eller bränna ner huset vid felaktig installation... På sin höjd får du kass bild eller så blåser de ner.

Mao tycker jag inte att det är en riktigt lämplig jämförelse.
Undrar om inte detta sitat kommer från m-bio (biona)
Men de ä inga problem att montera brännaren men de kan nog behövas hjälp me injusteringen o koll av co2, drag mm..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jag har installerat en VIKING B16 själv i min lilla panna som heter TMV attack 2000 , jag skruvade fast plåten på luckan och elen på samma som oljebrännarn satt.
Sen tryckte jag ner tempgivarn genom isoleringen så den fick kontakt med pannkroppen..... sen dess eldar jag pellets!!!!
NO PROBLEMAS!!!
Jag kan faaan inte fatta hur folk kan betala flera tusen för att en installerare ska göra samma sak..... det e ju faaan otroligt...... Och ni som tycker emot det!!! Kom inte med erat snack om att de har en massa mätare o grejjer..... för de tittar inge noga på dem endå.... de kollar bara lågan så den inte sotar eller "överluftar"...... o det ser man själv.....
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

Joo, det är tänkvärt det här... för folk som har tummen mitt i handen eller i en onämnbar kroppsdel, är det säkrast att en skicklig installatör ser till att saker o ting blir rätt gjorda och får betalt för det. Men för oss andra universalgenier som kan hantera skruvmejsel, kapmaskin o svets, så är det ju en baggis att sätta in en pelletsbrännare så det blir snyggt och prydligt. Frågan är bara- är det godkänt? med tanke på elinstallationer (hur många pelletsinstallatörer är förresten el-behöriga?) brandsäkerhetssynpunkt, försäkringskrav, skorstenskrav osv... om man som glad amatör - hur duktig som helst - installerat en pelletbrännare och sedan pannan exploderar o huset brinner upp, vad gör man då? Harakiri? Försäkringsbolaget kommer förmodligen att skaka på huvudet.
Tyvärr är det ju så att alla jobb som kräver en behörig installatör kostar oförskämt mycket flis, fast nu kan man ju få tebax 30% på rot-avdrag...

Det här med att mäta och justera in brännaren optimalt undrar jag däremot hur mycket nytta det är med... Om man med instrument och hela baletten justerar in brännaren en dag med kallt o soligt väder, högtryck o vindstilla - perfekt alltså... och nästa dag är det lågtryck, regn, halv storm och molnhöjden vid takåsen - my ass att den inställningen är den optimala då...
Jag tror att det är idealiskt att justera in brännaren en halvdan väderdag genom att titta på lågan och röken, lukta lite och kolla tempen i skorsten, både uppe o nere, men det här krävs att man är entusiast - och det är vi ju här på forumet, annars kan man lika gärna skaffa en vp. :D
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Dalamange
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 27 feb, 2005 21:57

Inlägg av Dalamange »

Hmmm låter som om man skulle kolla upp med sitt försäkringbolag om den täcker nu när jag ska installera brännaren själv?? inte kul om det skulle händå något :roll:
Skriv svar