Cirkulationspump-självcirkulation

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Cirkulationspump-självcirkulation

Inlägg av Furetör »

Hur är det? Hindrar en stillastående cirkulationspump självcirkulationen? Eller är den konstruerad så att den inte utgör något motstånd när strömmen gått?

Någon som vet? (det finns det säkert)
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den BLOKERAR inte men den påverkar självklart. Det är ju en pump som ger flöde och inte något vidare tryck, alltså strömmar det ganska bra igenom "om det vill".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

När jag hade strömavbrott i två dygn för ett par år sedan så eldade jag med ved (jo, i en 265:a, snacka om miljöbov, men det var -10 ute).

I alla fall så fick jag öka shunten från 50 till 75 grader för att det skulle bli någon vettig värme när pumpen inte gick och jag har rätt bra självcirk. i rören så pumpen bör nog stoppa upp en hel del när den står still, men som Icecap sa så när man väl får fart på det så verkar det funka relativt bra även om pumpen står still.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Tack för besked. Sammanhanget jag avser är ett äldre hus med grova ledningar. Där finns tydligen en viss förutsättning att få runt värmen även om pumpen står stilla.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Furetör skrev:Tack för besked. Sammanhanget jag avser är ett äldre hus med grova ledningar. Där finns tydligen en viss förutsättning att få runt värmen även om pumpen står stilla.
Om systemet är byggt för självcirkulation så finns det helt klart förutsättning men moderna termostater och andra ombyggnader försvårar lite. Min rörmokare sa att självcirkulation är omöjlig med moderna termostater, de skulle inte öppna, men jag har provat och elementen blir varma i överkant iaf.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Inlägg av Mekaniker »

Shakespeare skrev:
Furetör skrev:Tack för besked. Sammanhanget jag avser är ett äldre hus med grova ledningar. Där finns tydligen en viss förutsättning att få runt värmen även om pumpen står stilla.
Om systemet är byggt för självcirkulation så finns det helt klart förutsättning men moderna termostater och andra ombyggnader försvårar lite. Min rörmokare sa att självcirkulation är omöjlig med moderna termostater, de skulle inte öppna, men jag har provat och elementen blir varma i överkant iaf.

mvh

Nog cirkulerar det ganska bra även i gamla rörsystem via moderna termostater= Vrid upp dom på Max
Schunten på övre delen av skalan och försiktigt eldande :wink:

Gamla pumpar är lite öppnare i sin kontruktion om de gämförs med de nyaste konstruktionerna så där kan det bli för litet flöde
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Skriv svar