Varför har vissa brännare kvarn och andra inte?

Skriv svar
andreas123
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 09:59
Ort: Stockholm, Stuvsta

Varför har vissa brännare kvarn och andra inte?

Inlägg av andreas123 »

Vissa brännare (t.ex. Thermia Bequem) har en kvarn som maler sänder pelletsarna medan andra verkar elda dem hela (Viking B16, Iwabo VillaS1).

Finns det någon fördel att mala dem???

Brinner de bättre eller har man bättre kontroll på glödbädden på något sätt. Jag kan tänka mig att olika typer av matning (under/över/matarskruv m.m.) kan spela in på ifall man kan behöva ha kvarn men samtidigt så medför det mer rörliga delar som kan gå sönder.
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Varför har vissa brännare kvarn och andra inte?

Inlägg av Roli »

andreas123 skrev:Vissa brännare (t.ex. Thermia Bequem) har en kvarn som maler sänder pelletsarna medan andra verkar elda dem hela (Viking B16, Iwabo VillaS1).
Det är Biona som har kvarn.

Thermias Bequem "eldar" med hel pellets.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Varför har vissa brännare kvarn och andra inte?

Inlägg av André »

Roli skrev:
andreas123 skrev:Vissa brännare (t.ex. Thermia Bequem) har en kvarn som maler sänder pelletsarna medan andra verkar elda dem hela (Viking B16, Iwabo VillaS1).
Det är Biona som har kvarn.

Thermias Bequem "eldar" med hel pellets.
Jepp... o ingen :twisted: :x :evil: :shock: :twisted: kvarn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tanken med att mala pelletsen är nog god. Man får samma "storlek" på bränslet varje gång, oberoende vilken leverantör som levererat pellets.

Vilket skulle ge fördelar när man skall ställa in brännaren, bättre förbränning, inget behov att justera vid byte av bränsleleverantör.

Nu verkar det, när man läser här på forumet, som om Mbio (tillverkaren) har problem med kvaliteten. En del kvarnar maler mer än andra, en del brännare har driftsproblem medan andra fungerar klanderfritt.

Får de ordning på sin kvalitet så kanske det här med kvarn före brännaren är något som även andra tillverkare "hoppar på" men just nu är nog Bionan ensam om att "mala" sitt bränsle.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
andreas123
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 09:59
Ort: Stockholm, Stuvsta

Inlägg av andreas123 »

Tackar, nu förstår jag.

Ser nu att det som jag trodde var en kvarn på Bequem 15 är en doserskruv.
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Precis som roli skriver,,, olika filosofier...

Vissa teorier är bra, men funkar inte i praktiken...

För mig funkar det fint,,, för André funka det skit..

Men som sagt.. alla har sin beskärda del av måndags ex (ibland tisdags med verkar det som)

:wink:
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Pelleplutt
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 11:34
Ort: Oedeshoeg, nära Vättern

Inlägg av Pelleplutt »

En liten tanke som jag får... Varför ska pelletsen malas?
Här har vi betalat dyrt för en spillprodukt - sågspån - som genomgått en kostsam industriprocess och förädlats till pellets, och så ska det malas ned till sågspån igen... poängen? Vore det inte bättre att stokerelda sågspånet direkt istället för att köra en kvarn som för oväsen och slits ut?

Ok, var nästan på G att skaffa en Biona själv - är ju väldigt teknikintresserad - men det var lite bråttom och leveranstiden på sju veckor gjorde att jag stod över, och är lite glad för det idag när man tänkt efter...
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Pelleplutt skrev:En liten tanke som jag får... Varför ska pelletsen malas?
Här har vi betalat dyrt för en spillprodukt - sågspån - som genomgått en kostsam industriprocess och förädlats till pellets, och så ska det malas ned till sågspån igen... poängen? Vore det inte bättre att stokerelda sågspånet direkt istället för att köra en kvarn som för oväsen och slits ut?
Ja. Man känns lite skeptiska ...och onödig transporten ...

Jag har frågat förut om det.. varför ... Så Tobben och Snillet har testkörning utan mala. Här kan du läsa hur dom haft upplevt utan mala
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=306
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Pelleplutt skrev:En liten tanke som jag får... Varför ska pelletsen malas?
Här har vi betalat dyrt för en spillprodukt - sågspån - som genomgått en kostsam industriprocess och förädlats till pellets, och så ska det malas ned till sågspån igen... poängen? Vore det inte bättre att stokerelda sågspånet direkt istället för att köra en kvarn som för oväsen och slits ut?

Ok, var nästan på G att skaffa en Biona själv - är ju väldigt teknikintresserad - men det var lite bråttom och leveranstiden på sju veckor gjorde att jag stod över, och är lite glad för det idag när man tänkt efter...
Tacka högre makter för att de va sådan leveranstid... :lol:
Exakt som du skriver sa insallatören från thermia oxå (han har pellets tillverkning oxå) Använder en fd foder pelleterings maskin...
Denna proces kräver mycke kraft 1 ton/tim mot foder 10 ton/tim..
Han trodde att dom försökt göra en kompromis liknande träpullverbrännare...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

fundera

Inlägg av snillet »

Jo malningen kan man fundera på.
Det jag märkt är att man faktiskt är i stort sett okänslig för pelletskvalitén.

OM man har en biona som funkar som den ska, då...alltså. :?

Annars vete gudarna om det är så. Men för mig fungerar det bra, askan blir i stort sett likartad oberoende av pelletskvalité. Däremot så blir matningen olika och mängden i sintringslådan olika med olika kvalitéer.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: fundera

Inlägg av André »

snillet skrev:Jo malningen kan man fundera på.
Det jag märkt är att man faktiskt är i stort sett okänslig för pelletskvalitén.

OM man har en biona som funkar som den ska, då...alltså. :?

Annars vete gudarna om det är så. Men för mig fungerar det bra, askan blir i stort sett likartad oberoende av pelletskvalité. Däremot så blir matningen olika och mängden i sintringslådan olika med olika kvalitéer.
Hur många timmar kan du köra innan sintringslådan är full??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

BEROR PÅ...

Inlägg av snillet »

Det beror ju på kvalitén på pelletsen :-)

Med den polska "skit" pelletsen (somdock har högt "värmevärde") så fylls den på sådär 80-100 driftstimmar.

Annars mellan det dubbla eller tredubbla beroende på kvalitén. På kronpellets tömde jag den inte förrän efter 400 timmar å då va den inte ens halvfull.

Gillar kronpellets :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: BEROR PÅ...

Inlägg av André »

snillet skrev:Det beror ju på kvalitén på pelletsen :-)

Med den polska "skit" pelletsen (somdock har högt "värmevärde") så fylls den på sådär 80-100 driftstimmar.

Annars mellan det dubbla eller tredubbla beroende på kvalitén. På kronpellets tömde jag den inte förrän efter 400 timmar å då va den inte ens halvfull.

Gillar kronpellets :D
400 timmar då hade ja oxå halva lådan..
(men 60 liter aska som fått sjunka ihop)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jag tror att det inte spelar så Jätte stor roll... jag menar med det att pannan har ju en termostat. även min pelletsbrännare,,,,,
Så ja fattar inte alls varför en pelletsbrännare har en kvarn överhuvudtaget..... då är det ingen pelletsbrännare enligt min mening.....
Ska vi elda pellets eller BÖÖS???? Det är ju den egentliga frågan....
Varför slösa en massa energi på att först göra pellets av spån o sen mala ner skiten för att elda upp det.?????? Lustiga pelletsbrännar tillverkare som vill tjäna pengar på brännare som kräver en hord av reservtillbehör för pengatjänandets skull........
Skriv svar