Flackande värde ifrån fotomotståndet...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Flackande värde ifrån fotomotståndet...

Inlägg av kegu »

Hej! Satt och studerade värdena ifrån fotomotståndet när jag startade upp efter sotning av pannan.
Till en början efter mjukstarten var det högt (150-175) men efter en stund ca 5 min) började det bli väldiga variationer på värdena, ifrån 5 - 150...

Är det normalt att det diffar så under drift eller är det nå´t vajsing?

Får tillägga att det fungerar perfekt i övrigt, inga stopp mm.. Men är nyfiken om det är någon som har svar på detta?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Nu har ju jag bara haft min ULMA i 12 dagar, men visst kan det gå lite upp och ner. Kanske inte ner till 5, men neråt gåt det ibland.
det tar nån minut eller 2 innan den är uppe på 255 och där är det nästan hela tiden. Nån gång när det matas på med pellets så kan det gå ner till runt 150 men är snabbt uppe på 255 igen.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

ice413 skrev:Nu har ju jag bara haft min ULMA i 12 dagar, men visst kan det gå lite upp och ner. Kanske inte ner till 5, men neråt gåt det ibland.
det tar nån minut eller 2 innan den är uppe på 255 och där är det nästan hela tiden. Nån gång när det matas på med pellets så kan det gå ner till runt 150 men är snabbt uppe på 255 igen.
255!! Oj, så högt har min inte varit nå´nsin... Vad kör Du på för drifttider?
Mina inst är "på 5" och "av 10" Kanske har något med det att göra? Dvs att jag kör på lägre effekt?
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Så här har jag min brännare:
StartTemp : 65grader
StopTemp: 85grader
Skruv På: 43
Mjukstart: 3
Effektläge: Låg
PÅ: 5
AV: 12
Det ger 11.8 kW
Den har sedan i Torsdags brunnit i 112 timmar

Men det kan ju skilja från panna till panna så jag kan inte lova att det funkar hos dig.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag vet inte exakt vilka värden som är rätt men om man använder en opto-sensor till att kolla efter eld kommer värdet ju att flacka lite, lågorna är ju inte statiska.

Själva grejen ATT de kan flacka (lagom) betyder som jag (en tekniker) ser det att sensorn inte är mättat och därmed är lagom balanserat till uppgiften vilket ger tillförlitliga värden.

Detta betyder dock inte att det inte kan bli fel men rätt balanserat och annars OK bör värdet flacka lite lagom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

kegu skrev:
ice413 skrev:Nu har ju jag bara haft min ULMA i 12 dagar, men visst kan det gå lite upp och ner. Kanske inte ner till 5, men neråt gåt det ibland.
det tar nån minut eller 2 innan den är uppe på 255 och där är det nästan hela tiden. Nån gång när det matas på med pellets så kan det gå ner till runt 150 men är snabbt uppe på 255 igen.
255!! Oj, så högt har min inte varit nå´nsin... Vad kör Du på för drifttider?
Mina inst är "på 5" och "av 10" Kanske har något med det att göra? Dvs att jag kör på lägre effekt?
Det har lite med vilken version du har som gör maxvärdet lite varierande.
Min som ett exempel har maxvärdet i displayen på 99, dom nyare går upp till 255. Minvärdet ligger som standard på 10 på dom äldre.

Därför värdet också kan fladdra kan bero på att pelletsen kommer ner via fallschaktet och rör om i eldhärden och samtidigt täcker hålen lite.
Det är helt normalt att det kan variera några procent.

När jag konverterade om till det nya tändelementet så borrade jag även ett extra hål i bakstammen på brännarröret och ökade minvärdet till 20, och det fungerar klockrent. Men det är inget jag rekommenderar om man inte vet vart man skall placera detta hål, utan då skall man nog fråga återförsäljaren eller ringa direkt till Ulma och fråga om råd först. Observera igen att det är när jag konverterade till nytt tändelement!

Om brännaren har svårt att komma in i uppeldningsfasen så kan man testa att sänka minvärdet, så att brännaren inte dör ut. Det kan bero på som ett exempel hur man har justerat startdosen och vart den hamnar framför hålen som flamvakten skall se om det brinner eller ej, då på dessa äldre modeller. Orsaken kan vara hur skruven är placerad och vilken fart bränslet har ner i brännaren, hur pelletsen hamnar, kan skilja sig från fall till fall.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Karla1, du kan inte vid tillfälle ta en fin bild på vart du borrade hålet?

Vad exakt gör det för skillnad med det extra hålet, behövs det?

Ska man vänta med att byta till det nya värmeelementet tills det gamla lägger av eller är det idé att byta med en gång?

Många frågor blev det :oops:

Att vara eller inte, och hur...?
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Skriv svar