ekonomi i stor temp-diff...?

Skriv svar
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

ekonomi i stor temp-diff...?

Inlägg av ice413 »

Lite svårt att hitta en bra rubrik, men här kommer iaf frågan:
Var går gränsen för när det blir oekonomiskt i frågan om temperatur-diff mella framledning & retur på radiatorkretsen ?
I mitt fall så skickade jag igår ( -3 grader) ut 50 grader och får tillbaka 44
Är det ekonomist att sänka farten på cirk..pumpen och få tillbaka runt 35 grader istället ?
Det känns som att jag kunde ta till vara på betydligt mer energi om jag sänkte pumphastigheten.
MEN, om jag gör det så kommer ju brännaren att få jobba under en längre tid för att nå upp till mina 85 grader som jag har i pannan vilket blir dyrt i slutändan.
Finns det någon optimal differens mellan in & retur ?
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det sägs ju att man ska ha så låg temp så möjligt på returen, jag är helt okunning i ämnet men jag förstår inte varför, om du har låg returtemp så har du plockat ut det mesta av värmen, visst, men om returvattnet är lite varmare så behöver ju inte vattnet i pannan värmas lika mycket heller så jag förstår inte var skillnaden ligger förrutom förlusterna som sker i rören, men dessa kommer ju normalt sett huset till godo också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Det är väl viktigare när man har en tank skulle jag tro…
Lägre returtemp ger bättre förutsättningar för att få skiktning och i en tank vill man normalt sett alltid ha skiktning.

Sen är det väl bättre att pannan går 20 minuter en gång än 10 minuter 2 ggr (bara som exempel)?
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Sorry, räknevurpa.

Men som jag förstått er så är det alltså försvarbart att sänka farten/effekten på min cirk..pump .?
Det tycker jag också.

Jag har lite svårt att beskriva mina tankar men jag gör ett försök:

Om jag har följande: 50 grader UT & 42 grader RETUR. Om jag sänker farten på pumpen och får då 37 grader tillbaka, blir då tiden innan panntemp sjunkt tillräckligt så brännaren startar längre än den extra tid som brännaren måste gå ?
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena! Tror nog på större hysteres på brännargångtider är inbesparing...
Mindre starter+mindre startdoser påverkar förbrukningen..
Men någon får väl rätta mig om jag har fel...

Men om man har fjärrvärme och får betala för för hög returtemp ser jag en inbesparing (fast den mesta inbesparingen är för fjärrvärmeproducenten förståss....Oj kom lite ur tråden kurs sorry

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

ice413: det är svårt på gränsen till omöjligt att sia om. Om du INTE får skiktning i pannan kommer det inte att betyda ett skvatt, får du full skiktning kommer du att få ett färre antal starter och sannolikt i det en besparning.

Du kommer sannolikt att hamna någonstans däremellan men var kan du bara avgöra med en praktisk test.

Få starter och lång gångtid är bra, detta betyder att man bör ha relativ låg effekt på brännaren... vilket i sin tur kan ge minskat effektivitet. Mitt hus behöver för närvarande ca: 6,5kW för att det ska gå jämt ut, alltså bör brännaren köra med en effekt nära detta nivå... med den nuvarande utomhustemperatur osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Jag får tacka för svaren.

Det låter som om jag får testa under en längre period för att se vad som är bäst för just min panna/brännare & hus.
Jag återkommer framåt våren med dom resultat jag får fram.

Återigen tack.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Joo, de e mycke me de här, ett ex. om man har ack och halvtaskig skiktning så kan det bli bättre skiktning om man höjer framledningstempen och sänker flödeshastigheten.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skriv svar