suck

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

suck

Inlägg av HattSmugglarn »

Nu har min px21a blivit riktigt elak och störig.
Kom ner i morse, röd lampa, full brännare.
Rensar och passar på att sota lite snabbt, i hopp om att den ska vakna upp på ett bättre humör.

Startar upp den, sitter brevid och tittar på när den ska starta upp men till min förvåning startar aldrig skruven att snurra, känner på brännarn och värmeslingan går för fullt. Kopplar ifrån och provar skruven manuellt, fungerar jättebra. kopplar ihop igen men samma procedur igen, fläkten går aldrig igång heller.

Så nu har jag suttit och handmatat upp lite temp i pannan men jag har nog inte råd att sitta där hela vintern.

Förslag och annat roligt mottages innan jag går lös på den alldeles för våldsamt.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Ingen säkring i brännaren ?

Kan ju vara något relä till skruven som spökar, men då borde ju i fläkten funka i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

Kan kanske vara kontakten för kabeln till skruven i brännaren som är trasig?
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

Jo det är ju det som är så störigt, att både fläkten och skruven slutar fungera samtidigt, får väl ta och mäta upp skiten så fort jag får tid
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Hattsmugglaren
Du fryser väl inte ihjäl...det är inte den här säkringen...har aldrig tänkt att jag själv kanske har en under kåpan ,jag med..man öppnar inte så ofta....
http://www.pelletsbilen.se/br-nnare-pel ... -5x20.html

Eller du kanske har fått till det....( (redan) med brännaren alltså.. :lol: Ahh dålig vits sorry...försökte komma med nåt värmande!

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

En kabel från plinten som lossnat och bara låg emot, så fläkten och matningen fungerar igen, dock får jag helt plötsligt väldigt många driftstopp.
Har haft dåligt med tid i helgen, får försöka kolla upp mer så fort som möjligt, lite irriterande när man måste starta om den var och varannan gång för att den inte tänt ordentligt.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Plintraden

Inlägg av AndersJ »

Hela plintraden lossade en gång för mig. Den trycks dit i ett stycke. I alla fall på PX20-brännaren.

Jag har axellös matarskruv på min. Den kan bli full av spån så jag brukar tömma den en gång/säsong för att undvika driftstopp pga för mager blandning.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Skriv svar