Är programmet i Millenium3 kodat ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Är programmet i Millenium3 kodat ?

Inlägg av Babbsen »

Har en kompis som har prylarna för att programmera millenium3 och jag är givetvis nyfiken på hur det ser ut i min brännare (vetgirig eller ?)
Någon som vet om det är skyddat med lösenord ?
Om ja, någon som släpper det?........
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Det är det nog, jag har en liten nyckelsymbol nere till höger i displayen, och enligt Crouzet's programmeringsinstruktioner betyder det att programkoden skyddats med ett lösenord.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Tror inte dom skulle släppa ut dom på marknaden utan lösenordsskydd, om inte för att skydda koden så skydda mot klåfingriga användare som råkar trilla in i programmet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

micke_932 skrev:Tror inte dom skulle släppa ut dom på marknaden utan lösenordsskydd, om inte för att skydda koden så skydda mot klåfingriga användare som råkar trilla in i programmet.
"Ojsan, nu råkade jag visst ansluta programmeringskabeln 88970109 och samtidigt starta M3 SOFT utvecklingsverktyget, och hoppsan nu trillade jag visst in i programmet" :D :wink:

Då man inte kan modifiera programmet utan yttre verktyg, så tycker jag det är lite tyket av Baxi/Ekosystem att hålla koden låst.

Jag har en massa ideer om hur styrningen skulle kunna modifieras, och det skulle ju underlätta avsevärt om man kunde utgå från originalkoden och modifiera den.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

så tycker jag det är lite tyket av Baxi/Ekosystem att hålla koden låst.
Varför ? det är väl det normala, det finns väl inga företag som vill lämna ut sådant till alla, även om styrprogrammen i en pelletsbrännare är enkla så är dom ju en del av funktionen i utrustningen dom säljer och självklart vill dom inte lämna ut den till allmänheten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

micke_932 skrev:
så tycker jag det är lite tyket av Baxi/Ekosystem att hålla koden låst.
Varför ? det är väl det normala, det finns väl inga företag som vill lämna ut sådant till alla, även om styrprogrammen i en pelletsbrännare är enkla så är dom ju en del av funktionen i utrustningen dom säljer och självklart vill dom inte lämna ut den till allmänheten.
Åjo, finns mängder med programvara under "open source" som utvecklas av vinstdrivande företag.

Med tanke på att pelletseldning är en (än så länge) långt ifrån "exakt" vetenskap, och att andelen "hempulare" är ganska hög bland just pelletseldare, så kommer nog en del att förr eller senare börja trixa o fixa med styrningen.

Styrprogrammet lär ju säkert inte heller vara något under av ingenjörskonst, det finns ju bara i princip ett par,tre parametrar in och lika många ut, så varför inte då helt enkelt "bjussa" på koden?

De behöver ju inte supporta det folk ev. utvecklar själva, det sker såklart på egen risk...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Åjo, finns mängder med programvara under "open source" som utvecklas av vinstdrivande företag.
Jag känner inte till någon i alla fall, de som har "öppen" kod tjänar sina pengar på support eller liknande, inte på källkoden i sig själv vilket man väl får anse att man gör med en pelletsbrännare.
De behöver ju inte supporta det folk ev. utvecklar själva, det sker såklart på egen risk...
Kan man tycka, men hur roligt är det när det sitter en dåre i skogen i ställer till programmet så att hans huset brinner upp och sen står det i tidningen att xxxx tillverkar pelletsbrännare som är livsfarliga, sen hjälper det inte mycket det står i några papper att allt pillande sker på pillarens egen risk.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

micke_932 skrev:
Åjo, finns mängder med programvara under "open source" som utvecklas av vinstdrivande företag.
Jag känner inte till någon i alla fall, de som har "öppen" kod tjänar sina pengar på support eller liknande, inte på källkoden i sig själv vilket man väl får anse att man gör med en pelletsbrännare.
Hm tja, de tjänar nog en del på själva hårdvaran oxå misstänker jag.
micke_932 skrev:
De behöver ju inte supporta det folk ev. utvecklar själva, det sker såklart på egen risk...
Kan man tycka, men hur roligt är det när det sitter en dåre i skogen i ställer till programmet så att hans huset brinner upp och sen står det i tidningen att xxxx tillverkar pelletsbrännare som är livsfarliga, sen hjälper det inte mycket det står i några papper att allt pillande sker på pillarens egen risk.
Nå, det behöver man ju inte ändra programmet för att lyckas med, det räcker med en dålig inställning av brännaren bara...och det skulle ge samma dåliga publicitet.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Skriv svar