Statistik ?

Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Statistik ?

Inlägg av micke_932 »

Jag läste i tidningen att 70% av alla värmepumpar pajar inom 5 år, är det någon som vet om det finns liknande statistik på pelletsbrännare.

Jag är inte ute efter att gnälla på värmepumpar utan mera road av en jämförelse, jag menar det finns ju uppenbarligen kvalitetsproblem inom pelletsbranchen också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Asiatisk tillverka!?! De 30 % klarar mer än 5 år svensk tillverka :D

Kanske pelletsbrännaren håller inte lika lång som oljebrännare. Kanske lika pajar inom 5-10 år. Det är ju elektrisk typ kretskort är känsla idag än på 80 -90 talet.

Jag är mest utsökt på statisk slitdelar att jämföra . Inte ska behöver byta delar minst 5 år.
Varför oljebrännare håller 15, 20 år, bara byta munstycke vid behov, det är ju samma sak som bil oljefilter man bör byta sekvens år efter år.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Jag har en elektriker på jobbet som berättade om b-v-p´s som läkte som såll efter bara 4-5 år men det var några år sedan..har nog blivit lite bättre sen dess?...
Jag har bara hört om en p-brännare som vart utdömd efter 5 år...
Men det är väl många på forumet som har mer erfarenhet om fler brännare än jag.... :)
Men p-brännarna överlag bara går och går även riktigt gamla rackare vad jag hört.. :D

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Re: Statistik ?

Inlägg av elvis »

micke_932 skrev:Jag läste i tidningen att 70% av alla värmepumpar pajar inom 5 år, är det någon som vet om det finns liknande statistik på pelletsbrännare.
Det räcker ju med att kolla i trådarna här, var och varannan har problem med tändelement, flexskruvar, kuggkransar till matningen, osv. osv. Finns troligen ingen korrekt statistik eftersom de flesta fixar själva utan att blanda in försäkringsbolaget. Men jag tror felen är minst lika eller mer frekventa i pelletsbranschen fast de kostar lite per styck.

Beträffande värmepumpar så är det väl främst de asiatiska som går sönder, Dvs billiga luft/luft värmepumpar.
Två fel har dominerat statistiken vad jag förstått, NA-Nordic Air som varit felkonstruerade från början till slut och taffligt byggda samt panasonics "H-16" fel som beror på en fjäder som brister i kompressorn.
Tidigare har svenska IVT:s Greenline serie stått för en stor portion av statistiken pga en felkonstruktion.

Svensktillverkade maskiner såsom Nibe,IVT,CTC, Autoterm, mfl har för övrigt en tioårig garantiförsäkring som ingår i köpet. Det är maskiner för Luft/vatten eller Mark. (jord-berg)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Finns nog skräck exempel på båda områdena. Tror som
ovanst , att många som kör med pellets micklar mera själva
Så det är nog väldigt svårt att få en rättvis bild av det.


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

'Tycks ha sett nån uppgift att 25% av berg/jordvp har råkat ut för allvarliga fel under 5 första åren o att det varkar snarare bli sämre pumpar än bättre..
Ofta berode det på felaktig installation o på för snålt tilltagen slinga el hål...

25% av pellets eldarna kan det nog mycket väl vara som oxå haft problem men som sagts så fixar många det nog själv så det är svårare att kolla...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar