Pelletsbrännare i panna med för liten öppning

Magnus441
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 19 sep, 2007 20:29
Ort: Umeå

Pelletsbrännare i panna med för liten öppning

Inlägg av Magnus441 »

Hej!
Vi har precis köpt hus och vill gå över till pellets. Vi har haft besök av ett par installatörer och alla utom en har sagt att vi måste byta hela pannan. Problemet är att vår panna (en Norrahammar Parca 314) har för litet hål för att brännaren ska komma in i pannan. En variant hade kunnat vara att såga bort fästet till rosten och sätta en ny lucka men fästet är vattenfyllt så det går inte. En av installatörerna erbjuder sig att sätta en janfirebrännar i pannan genom att sätta dit ett ”fyrkantigt rör” så att brännaren sitter utanför pannan och skickar lågan in mot rostret. Vad tror ni om detta? Har någon gjort något liknande? Tror ni det funkar?

Tacksam för svar.

Hälsningar Magnus
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Inlägg av Jarina »

skulle det kanske fungera med en Biona, www.mbio.se.
den har väldigt liten diameter på brännarröret.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Är det en sån här panna du menar?
http://www.dinvvsbutik.se/parca-kokspan ... 53084.html
Och du vill stoppa in brännaren i nedersta luckan. Tro inte allt vad säljare säger, de är bara intresserade av att sälja "sitt" märke.
Hur högt och hur brett är hålet när luckan öppnas?
En sån här borde väl gå att stoppa in?
http://www.ariterm.com/se/pdf_swe/BeQuem50D_070305.pdf
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Luckan är skitliten så en Bequem kan du glömma den är för stor, det som skulle kunna passa är som Jarina sa, en Biona är väl samma storlek som en oljebrännare, krävs bara ett 90mm hål, så det är möjligt att man kan få dit en sådan, annars är nog förslaget med en stos som får ut brännaren en bit från pannan en rätt bra lösning med tanke på hur liten pannan är.

Jag antar att förbränningsutrymmet är rätt så djupt eftersom det är en vedpanna, och i så fall bör det ju inte vara några problem om man bara kan klämma in brännaren genom luckan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Går det inte att sätta en framåtbrinnande brännare i övre hålet? Skulle ju ge plats för gott om aska :D

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Magnus441
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 19 sep, 2007 20:29
Ort: Umeå

Inlägg av Magnus441 »

Tack för alla svar, äntligen lite opartisk information. Det stämmer att det är samma panna som på länken nedan:
http://www.dinvvsbutik.se/parca-kokspan ... 53084.html

Att sätta brännaren där uppe skulle visserligen ge plats för MYCKET aska men alla som varit här och tittat har avrått från det eftersom man då skulle elda rakt mot rökgasutgången med dålig verkningsgrad som följd, vilket låter rimligt. Det skulle nog fungera med en Biona brännare men eftersom ingen har tagit på sig att installera en sådan lutar det nog mot en stos och en Janfire brännare.

Hälsningar Magnus
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

En sak till att tänka på är hur stor effekt du kan köra i pannan med en rimlig verkningsgrad. Effekten skall ju räcka till både värme och varmvatten då det är kallt och jag undrar om det

Är det 20 kw vedeffekt i en gjutjärnspanna kommer du bara att kunna ligga på runt 10kW effekt om du inte modifierar pannan med någon extra baffelplåt för att ta vara på värmen.

Jag vet inte riktigt hur pannan är utformad, men det går säkert att lösa.

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Där mitten lucka borde väl går, men vet inte hur mått är det öppetlucka?
Det står knappt inga på ritning här http://www.dinvvsbutik.com/info/Parca_300.pdf

Mäta upp och kollar runt olika brännare märka finns säker att hitta passar dit hål lucka.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Pelletsbrännare i panna med för liten öppning

Inlägg av Torsten »

Magnus441 skrev:En av installatörerna erbjuder sig att sätta en janfirebrännar i pannan genom att sätta dit ett ”fyrkantigt rör” så att brännaren sitter utanför pannan och skickar lågan in mot rostret. Vad tror ni om detta? Har någon gjort något liknande? Tror ni det funkar?
Om det funkar är en bra fråga och vad händer om det inte funkar?
Att flamrikta en uppåtbrinnande Janfire så att den brinner framåt och sedan leda förbränningsgasen genom en stos in i en smal öppning låter inte idealiskt. Ett förbränningsmottryck i stosen går inte att komma ifrån. Brännarens förbränningsskål måste ju bli utsatt för betydligt mer värme än vid normal placering i en panna. Gäller garantin vid ett sådant montage?
Måste du överhuvud taget ha dit någon montör? En Biona är väl utformad för att kunna monteras direkt av användaren med hjälp av en bra beskrivning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Janfire har originalstosar för dylika pannor så nog gäller garantin.
Skall dock kombineras med flamriktare eller EBK.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

elvis skrev:Janfire har originalstosar för dylika pannor så nog gäller garantin.
Skall dock kombineras med flamriktare eller EBK.
Ja finns det färdiga grejer från Janfire så är det ju bara att tuta och köra.
Trodde det var någon specialkonstruktion på gång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Är inte värmebaronens brännare också relativt liten i diam på stosen ?

edit:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=

129mm är den, får det plats så borde det väl finnas representant för dem i umeå ?, värmebaronen är ju hyggligt stora.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Magnus441
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 19 sep, 2007 20:29
Ort: Umeå

Inlägg av Magnus441 »

Måtten på den övre öppningen är 140mm x 220 mm så där skulle nog värmebaronens brännare få plats men jag har blivit avrådd från att använda denna öppning eftersom man då eldar rakt mot rökutgången. Den ”mellersta” öppningen är 90mm x 220mm så där skulle nog Biona brännaren komma in men det blir på håret. Janfire brännaren är dock billigare och jag vet inte om jag vågar mig på att installera själv. Vad tror ni om att öka effekten på pannan som MatsH skriver? Någon som gjort något liknande?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Pannan är på 25kW ved så 10-12kW bör du kunna få ut med pellets och det räcker rätt långt, det är ju om du skall fylla stora badkar med vatten som det kan bli lite segt, beror kanske lite på hur långt norrut du bor också.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Magnus441 skrev:Måtten på den övre öppningen är 140mm x 220 mm så där skulle nog värmebaronens brännare få plats men jag har blivit avrådd från att använda denna öppning eftersom man då eldar rakt mot rökutgången. Den ”mellersta” öppningen är 90mm x 220mm så där skulle nog Biona brännaren komma in men det blir på håret. Janfire brännaren är dock billigare och jag vet inte om jag vågar mig på att installera själv. Vad tror ni om att öka effekten på pannan som MatsH skriver? Någon som gjort något liknande?
Det kan förbli så med Biona som skulle passar ihop den panna. Om den hade varit tvärtom luckor hade kunnat välja en del av olika av märke brännare kan passar in. Nedre lucka blir nog aldrig bra, brist askrymmer. Det är vad jag förstår.

Förhoppningvis att Biona har utvecklat mkt bättre modern än för 2 år sedan. Snillet, Tobbe och Ason vet nog säkert mkt om Biona.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar