Ljudhuv till kvarnen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
filipsebek
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 17 feb, 2007 00:22
Ort: Ransta

Ljudhuv till kvarnen

Inlägg av filipsebek »

Som helt nybliven ägare till en Biona Active så har jag nog fått tampas med många av de typiska problem som är kopplade till Biona-brännaren.

Kvarnen låter ju en del men som så många säger faktiskt inte så väldigt mycket. MEN vill man ha det helt tyst i rummet intill så låter det ändå i mesta laget. Är det någon som har gett sig på att bygga någon form av "ljudhuv" - alltså en ljudisolerad låda runt (bara själva) kvarnen. Hade tänkt att använda spånplattor och ljuddämpande mattor som används i datorer eller möjligen i bilar (typ sådana som säljs på Biltema)

Går det? Vad ska man tänka på? Kan det bli värmeproblem (tänker inte bygga in själva motorn), min kvarn blir inte varm - möjligen växelhuset på motorn blir en 45-50 grader och då går den på 60%

Tacksam för tips, tankar och spekulationer.

--Filip
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Kontrollfråga bara. Du har väl sett till att kvarnen bara hänger i gummiband? Inga kedjor i kontakt med taket alltså. Fick själv ned ljudnivå rejält när jag gick till enbart gummiband.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
filip71
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 feb, 2007 23:36
Ort: Ransta

Inlägg av filip71 »

ztz skrev:Kontrollfråga bara. Du har väl sett till att kvarnen bara hänger i gummiband? Inga kedjor i kontakt med taket alltså. Fick själv ned ljudnivå rejält när jag gick till enbart gummiband.
Kvarnen hänger på gummiband och gummibanden hänger på en kedja! Det är nog gjort helt enligt regelboken. (Jag installerar inte pannan själv utan det gör en lokal entreprenör i rörbranschen).

Pannrummet är en bunker med puts på alla väggarna. Idag tryckte jag in skivor av 5cm gullfiber mellan tak och rören längst taket i hörnet kring pannan (bara ca 2 m2 av rummets 15m2) och det hade oväntat stor inverkan. Misstänker att ekot i rummet reducerades rejält. Att tilläggsisolera hela pannrummet på samma sätt är dock inte realistiskt... Jag tror att om man bygger en låda på ca 70x 70 x 70 cm runt hela kvarnen med 10 cm isolering invändigt så borde i princip allt ljud absorberas. Frågan är om det blir för varmt för motorn och den eventuella varmluft som kommer från matarröret går i så fall rakt in. Hmmm... det är väl bara bygga, prova och mäta med en termometer. Annars så kan man bygga S-formade luftschakt och med det borde varmluft kunna komma ut - eventuellt med en liten fläkt (Usch nu blev det onödigt avancerat). Men jag har en gammal ljudhuv till en dator som förebild och där funkade det rent fantastiskt bra. Ljuddämpningen blev då säkert 30-40dB.

Nåväl. Tips mottages fortfarande tacksamt.

--filip
---
Iwabo Villa S2 (fd Pelda 21 & Biona Active) + Diom VedUnic panna
750 liter acktank + Laddomat + Eject rökgasfläkt
12,5 m2 LESOL 3+ solfångare, 4,88+2,4kW solceller
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Inlägg av Lasse Kil »

Jag bytte till 6mm pellets och fick ner ljudvolymen rejält.
filip71
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 feb, 2007 23:36
Ort: Ransta

"Lösning"

Inlägg av filip71 »

Största delen av ljudproblemet bestod i att matarskruven låg mot kanten i hålet i källarväggen. Ljudet från kvarnen fortplantade sig därför till resten av huset. När jag la en tvättsvamp mellan slang och vägg så minskade ljudet så dramatiskt att det inte hördes längre i rummet ovanför. Tack för era tips.

--filip
---
Iwabo Villa S2 (fd Pelda 21 & Biona Active) + Diom VedUnic panna
750 liter acktank + Laddomat + Eject rökgasfläkt
12,5 m2 LESOL 3+ solfångare, 4,88+2,4kW solceller
Ronny Stark
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 11 apr, 2006 04:06
Ort: Ronneby

Inlägg av Ronny Stark »

Kvarnen hänger på gummiband och gummibanden hänger på en kedja! Det är nog gjort helt enligt regelboken.


Nåväl. Tips mottages fortfarande tacksamt.

--filip
Jag har löst ljudproblemet mycket enkelt och billigt utan isolering, eller huv, med hjälp av delar till båtar. Hör av er om ni är intresserade av mer info.

Ibland är det enkla att föredra. Resultatet blev över förväntan.

Jag kör min BIONA 2000 i en vedpanna NIBE Vedex 1000 (därmed kan jag använda både ved och pellets)

För min del är jag intresserad av lösningar med mätning (av temp mm), loggning och styrning av olika slag. T ex låta rökgastemp styra olika saker som spjäll och rökgasfläkt.

/ Ronny i Ronneby
Biona 2000, NIBE Vedex 1000, Ackumulatortank 750 l, Laddomat 21.
Skriv svar