Slang till spånsug för vacuumtransport. Ingen bra idé

carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Slang till spånsug för vacuumtransport. Ingen bra idé

Inlägg av carpelux »

Jag labbade lite idag med en anordnong för att transportera pellets från säck till ett större förråd i källaren.
Jag åkte iväg till Jula och köpte mig 10 m 2" slang till spånsug, kopplade den till min grovdamsuggare och testade att suga genom pellets.

Hualigen, det blev så statiskt laddat så att håret ställde sig på ända och gnistorna yrde runt händerna. Det blir retur till Jula.

Konstigt att den duger till spånsug, borde ju bli lika statiskt där, och ännus större risk för dammexplosion.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Visst är det roligt att testa sig fram.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

leifa.k skrev:Visst är det roligt att testa sig fram.
Helt klart. Man lär sig något nytt var dag.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Du har haft tur att det inte blev en smäll...hä hä.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Blev det nåt flöde att tala om med 2" slang, krävs ganska mycket sug för att den borde dra med sig några mängder pellets med så grova rör.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Det var inga bekymmer med flödet, jag hade 10 meter och dammsugaren sög i sig pelletsar så det small i den. Jag skulle snarare tro att det är mer problem med en grövre slang, krävs nog betydligt mer luftflöde då för att få tillräcklig fart på luften.
Men tack vare problemen med statisk elektricitet så lämnade jag tillbak slangarna, och avvaktar till jag hittar bättre slangar och inspiration att testa igen.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
bränndal
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 02 jan, 2007 16:25
Ort: Bränndal
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Det finns 80 mm spriorör, de borde fungera om det är en permanent installation det vill säga. Tänkte ta spånsugen för att städa ur pelletsförrådet, men det kanske inte är så bra idé, får nog blir grovisen med dammsugaren då...
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

bränndal skrev:Blev det nåt flöde att tala om med 2" slang, krävs ganska mycket sug för att den borde dra med sig några mängder pellets med så grova rör.
Min slang, i luftmatningssystemet, är en armerad gummislang med en ytterdiameter på 60 mm. Skulle gissa att innerdiametern ligger på ca. 52-54 mm. Längden är strax över 18 m och där är det då inga problem med att flytta pelletsen. Dammsugaren behöver dock minst kunna leverera 2000 mmVP enligt de uppgifter jag fick när jag köpte systemet.

Sedan kan man ju fundera på om gummislang är den bäst lämpade till pelletsförflyttning.... insidan är ju "sträv". Undra hur mycket detta sliter på pelletsen.

När det gäller mitt luftmatningssystem så är ju mängden finpartiklar (damm) det som påverkar funktionen, dvs tätar filtret i sugaren och inte spånmängden som slangen nog ger en del av. Kan tänka mig att en pellets som är lite löst pressad och som sedan "tumlar" runt i gummislangen under transporten "tappar" lite spån från ändarna.
Undra om det även blir en större mängd damm pga av slangens inre strävhet ????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Inlägg av P-sson »

Hej, ska testa lite me sug, min skruv har kapsejsat.

Hur långt kan man suga, har nån provat PE slang, blir den statisk. :?:
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Mitt vakuumsystem suger ungefär 18-19 m (kan inte det exakta längden) och 3,2 m i höjd.

Om det fungerar med PE slang vet jag inte, i mitt system som såldes av E.K.Teknik för snart 10 år sedan är det en spiralarmerad gummislang. Kanske inte det bästa för pelletsen eftersom den "glider" dåligt men bättre än de stålrör som tidigare fanns till försäljning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gorhal
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 22:51
Ort: Frändefors

Slang

Inlägg av gorhal »

Hej på er vänner.

Kollade på städmaskinhuset för ett tag sedan och där finns det de som klarar statisk elektricitet. Kommer tyvärr inte ihåg :oops: vilken de rekommenderade men det är bara å ringa å fråga.

http://www.stadmaskinshuset.se/htm/indu ... gslang.htm
Viking Bio + Pellmax UB + Pellistore + vakuumtransport
Charliesgarage
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 07:58

Slang till pellets

Inlägg av Charliesgarage »

Det finns antistatisk slang som används av både bläster och pulvermålningsanvändare den är dyr men fungerar, kolla på www.norclean.se så finns det antistatisk slang.
Det finns säkert på något anat ställe också.
Focus Elit 115 1992
Green Energy 2004
MAFA mini
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Är det en stålspiral i slangen, kan det hjälpa att jorda den.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Potentialutjämna

Inlägg av Gotte »

Pröva att potentialutjämna.
Utgår ifrån metallen i exempelvis Sotex eller dammsugare.
Koppla en gul/grön FK 1,5 (Elledning) ifrån metallen.

Tejpa den längs med slangen

Sätt ett metallrör i slutet på slangen, typ dammsugarrör.
Och anslut FK den till metallen i dammsugarröret.

Då är det potentialutjämnat mellan punkt A och punkt B

Pröva och återkom med resultat, om det funkar ?
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Slang till spånsug för vacuumtransport. Ingen bra idé

Inlägg av brushuvud »

Hej!
Gammal tråd som väcks till liv. Jag undrar om någon testat att jorda slang själv?
Jag funderar också på det som skrivs i tråden, om man bara ska ha jordkabeln "öppen" i ändarna? Det känns som att man borde skala av höljet så att metallen ligger mot slangen hela vägen?

Vad tror ni andra?
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar