Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av OL1 »

Vi renoverar ett liggtimmerhus från 1865 som varken hade vatten eller avlopp och förutom eldstäder inne endast direktverkande el. Med tanke på att elpriser närmar sig 2 kr/kwh så kändes det angeläget att inte köra direktverkande el. Att installera vattenburet är ju svindyrt så därför vågade vi inte satsa på bergvärme eller jordvärme. Köpte beg kombipanna och beg pelletsbrännare för under 10kkr. 2 isolerade tankar för ca 25 kkr. Merkostnaden för solslinga i tanken var inte stor. Däremot är ju rörmockare svindyrt så hela teknikrummet med hydrofor m.m. och installationer i huset med element avlopp osv har ju gått loss på säkert 3-400 kkr. Solvärmeanläggningen kostade max 35 kkr för 80 rör och då gjorde jag i princip bara några håltagningar själv, hade t om snickare som monterade panelerna på taket... I somras eldade vi ved max 10 ggr från maj när de installerades till sept och då var ändå både juli och augusti sällsamt regniga och mulna. Nu i februari går solvärmen så fort solen tittar fram och ökar tiden mellan eldningarna med säkert ett par timmar, den stora vinsten är dock att det kalla vattnet i tanken ökar 10-15 grader och därför värms tankarna upp betydligt fortare när man väl eldar. Har egentligen inte räknat ekonomiskt på det men har svårt att se hur det inte skulle betala sig! Och att man inte behöver ägna tid åt vv och den uppvärmning som ändå behövs på sommarhalvåret är ju enbart en bonus!
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Jag hänger inte riktigt med på argumentet att vattenburet är för dyrt och resten...
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av OL1 »

Inte för dyrt, men dyrt och med tanke på att vi har dryga miljonen i andra kostnader innan vi kunde flytta in så valde vi att satsa på ett värmeanläggning som inte blir lika dyrt som bergvärme. Vattenburet var ju givet så den kostnaden var vi ju tvugna att ta. Och vill vi i framtiden gå över på värmepump så kan man ju koppla på det i systemet, men som det verkar så är vi rätt nöjda såhär med tanke på att vi har egen ved. Däremot kändes solvärme helt självklart!
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Jag tolkade nedanstående som att det var vattenburet som var problemet.
Ja ja, jag hänger inte riktigt med, men det gör inget.

"Att installera vattenburet är ju svindyrt så därför vågade vi inte satsa på bergvärme eller jordvärme."
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av OL1 »

Det är nog jag som är otydlig... Installera vattenburet i huset inkl radiatorer ger kostnad på ca 150-200 kkr. Värmepump kanske skulle gått på ytterligare 100-200 kkr (Kanske ännu mer??? ca 250 kvm 1800-talshus kräver sin dimension på värmeanläggningen...). För att slippa utgifter på 3-400 kkr eller ännu mer bara på värmeanläggning och distribution, valde vi helt enkelt ett billigare alternativ i form av beg el-/olje-/vedpanna samt beg pelletsbrännare. Solvärme hade vi nog valt även om vi investerat i värmepump. Sen om man i framtiden får lov att bli pensionär någon gång för herr statsminsitern, då är det riktigt billiga dagar eftersom vi har egen ved och kan byta pannan till en ren vedpanna (nuvarande ger lite osmidigare vedeldning pga liten eldstadsvolym och lite låg panneffekt, men fördelen att vi kan köra pellets på dagen när man är på jobbet och ändå elda ett par ilägg på kvällar och elda fullt på helger.)

Men det var ju inte detta tråden handlade om... Idag klarblå himmer, räknar med att tempen på vattnet som matas från solvärmeanläggningen håller ca 80 grader nu. Det värmer även om man som jag sitter på jobbet! Jag är ÖVERTYGAD om att solvärme är ekonomiskt försvarbar investering, trots att jag inte räknat noggrant på det! Och vad de siffror som figurerar i tråden om installationskosnader på uppåt 100 kkr eller mer kommer ifrån är för mig en gåta. Även om jag räknar acktankarna som kostnad enbart för solsystemet så kommer jag inte upp i mer än 50-60 kkr och då har jag inte lyft ett finger själv (nästan...)!
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Jag förstår inte resonemanget, du måste väl ha vattenburet även med sol, ved och pellets?
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Anglia59 »

Vart köpte du dina U-pipe solfångare?
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av OL1 »

Jag ska nog lägga författarambitionerna på hyllan så otydligt som jag verkar uttrycka mig... Skämt åsido, vi har förstås vattenburen distribution. Men eftersom det beräknades bli så dyrt ville vi hålla igen på kostnaden för värmeanläggningen men är ju i o m distributionen finns ju flexibilitet för framtiden att välja annan värmekälla i framtiden! Många rekommenderade oss att satsa på fortsatt direktverkande el i kombination med alla eldstäder, vilket hade gett 10 ggr lägre installationskostnad minst och betydligt mindre ingrepp i huset. Men då hade man suttit fult till när elpriset ökat ytterligare 100%...

Vi köpte våra av electrotech energy, har varit väldigt bra att ha att göra med och levererade till dörren!
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Jonas O »

El kommer aldrig att bli billigare så bort med allt direktverkande ;)

Bra val att installera vattenburet :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Vet inte om tråden fortfarande är aktuell men tycker att diskussionen som varit(förutom vissa inlägg) är helt kanon.
Har själv kört solvärme sedan -07. Är supernöjd och har funkat mkt bättre än jag förväntade mig.

Får in mellan 5'-7' kWh och är inte i närheten av att förbruka allt som skulle kunna komma in.
Behövs inte mer än 1-2 dgr med sol för att tankarna(2x750L) ska vara fulla(95°) :D
Stänger av pannan från slutet på april till början på oktober och stödvärmer inte med något annat.
Förutom vv så används värmen till barnens pool, vattenspridare etc.

Kostnaderna för anläggningarna som hamnar på flera hundra tusen låter ju helt :shock:
Paneler 4st 30rörs, styrning, 50m rör, 2st tankar, installationsdelar hamnade på ca 65' för mig.
Gjorde då all installation själv på ca 1v.

Många som verkar ha en väldigt negativ inställning till lönsamhet med solvärme!?
Men så länge anläggningen betalar sig själv så tycker jag att det känns ok!
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

65kkr tar lång tid att spara in om man räknar på bränsle kostnaden mellan april och oktober. Nu ger den ju en del energi även utanför den tiden. Men ändå, har du lyckats räkna hem installationen? Visst funkar det, men om den verkligen är lönsam kan man absolut fundera på. Jag är inte negativ till tekniken och funderar själv på att installera. Men glädjekalkyler gör ingen glad.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Tror jag hamnade nån stans på 31,5 år men så länge den betalar sig själv är det väl ändå ok?
Den tiden har också blivit kortare ju mer pelletspriset stiger.
Jämför man mot el blir det mkt kortare.
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av danei »

Men om du räknar in räntan så blir det en oändligt lång tid gissar jag.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Jakob »

Solvärme lönar sig inte. Med återbetalningstider på 30+ år tillkommer säkerligen reparationer och underhåll etc vilket gör kalkylen väldigt osäker....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Borje88
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 12 jan, 2010 00:10
Ort: Ulricehamn

Re: Är det verkligen ekonomi i solfångare???

Inlägg av Borje88 »

Uppdaterade den kalkylen precis och hamnar nu på 19,9 år kvar :D
Då är den uppdaterad med min nuvarande produktion av vv.
Den tiden är inkl ränta och pelletspris på 63 öre/kWh
Nibe Pellux 100, Mafa Mini.
Pellets säck från Stora Enso(ca 4ton).
Laddomat 21, Husqvarna Tanken 2x750L.
Solvärme 15m²(ca 5000-7000kWh).
2½ plans trähus med källare (1927), Boyta 210m², Biyta 50m².
Skriv svar