Vi har nu haft vår pelletsanläggning i snart två säsonger. Den första körde vi med småsäck. Ett jäkla bärande är det när mätaren står på minus. Men brännaren gick bra, utan krångel. Så nu i somras så byggde jag ett pelletsförråd, efter konstens alla regler, där oljetanken tidigare var placerad. Och beställde en leverans med 3 ton SÅBI-pellets. Eftersom vi ville testa först, så monterade vi ingen matning direkt från förrådet, utan har öst manuellt till veckosilon bredvid. Men vad spån och småfraktioner det blev med bulkpellets..

Försökte först att köra med den i det skicket, men då krånglade brännaren gång på gång. Igensatt matning, igensatt roster efter två dygn, betydligt mer aska, "fladdrande" höga rökgastemperaturer. Ja, listan kunde göras längre. Dessutom detta damm överallt! Så för att få det att fungera har jag tvingast att sila det mesta av pelletsen. Nu är jag inne på det sista i förrådet, och står då inne i förrådet och silar pellets från spån, iförd andningsmask! Så någon mer bulkpellets blir det inte!
Någon som har haft liknande problem?
Som tur är så tycks kilopriset på säckad pellets snart vara i nivå med bulk. I alla fall om man räknar bort överblivet spån..
Överväger att bygga om pelletsanslutningen för att via en tratt/silo från utsidan manuellt kunna sprätta säckar och fylla på i förrådet. Någon som har erfarenhet av detta?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.