Driva runt värmen

Skriv svar
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Driva runt värmen

Inlägg av Sintringen »

Någon som har några bra tips om hur man skall driva runt den goa värmen man får från kaminen till t.ex en övervåning?.

Själv klurar jag på att sätta en termo-styrd fläkt i en av kanalerna i min rökstock, dra upp ventilationsslang till golvnivå på övervåningen och göra en T-koppling för att dra ut till ventiler på var sida av rökstocken då den är centralt placerad i huset.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

För att svara på min egna fråga och idiotförklara min ide med högljudda fläktar i kanalerna så kom jag på den enkla lösningen att sätta in ventialtionsrör med utlopp i ena och talrik i andra änden i taket över kaminen vilket leder upp luften till sovrummet, till övriga rum har jag tagit hål och satt lika fina ventiationsrör över dörrposterna , vilket resulterat i att värmen ligger jämn i hela huset. (detta verkar nog bäst i ett hus med självdrag från 30-40 talet som jag har) varmluften sprids uppåt och utåt på nedervåningen , kalluften vandrar ner för trappan i andra änden av huset = 25 i rummet med kaminen 23 på övervåningen...(även vid 4-5 minus ute)

Tilläggas skall att det står 2 oljeradiatorer i dom innersta två rummen på övervåningen men jag har tagit hål över dörrposterna samt i väggen mellan rummen med.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Hjalmar
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 23 nov, 2007 09:44
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hjalmar »

För att få en bättre spridning på varmluften bör du kanske montera fläkt i det rum som är längst bort från där värmen kommer upp som trycker luften ner till nedre våningen. Då får du en bra spridning på varmluften och du minskar risken för övertryck i övre våningen och därmed minskar risken för kondensproblem.
Det finns ju fläktar som är i det närmaste ljudlösa.
nrjjlf
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 04 dec, 2006 14:54

Inlägg av nrjjlf »

Det finns ju fläktar som är i det närmaste ljudlösa.
Det vore uppskattat att få mer information om dessa fläktar. För oss med Pelletkamin är detta med värmespridning en viktig faktor för att få ut det mesta av sin kamin.
Pelletkamin Rika Visio
Boyta - ca 130 uppvärmd
Hjalmar
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 23 nov, 2007 09:44
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hjalmar »

Myson, Pax, LVI m.fl. har så kallade värmeförflyttare och de är riktigt tystgående. Googla värmeförflyttare så hittar du ett flertal.
st.croix
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 31 okt, 2007 21:07

Inlägg av st.croix »

Har själv två stycken Myson värmeförflyttare och jag skulle inte kalla dem ljudlösa (typ 35 decibel enligt spec). Men det är skönt när det är varmt och i förhållande till min kamin så märks de inte så mycket.

Däremot har jag sett att claesolsson säljer en ny fläkt (Badrumsfläkt Silent 100-CZ) som enligt spec låter 26 decibel. Någon som provat denna ?

Sedan så finns det ett overifierat rykte som säger att det kan vara lättare att suga ut kall luft från övervåningen (vid golvet) and att trycka upp varmluft.

/mats
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

går det inte att köra med 12 v 120 mm fläktar ?
finns ju att få tag i datorbutiker till hyfsade priser
nackdelen är väl att man måste ha en 12 v dc trafo
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Hum! ja det är ju en gammal tråd..
Men vad jag förstår så får man inte montera en fläkt som blåser ut luft från
pannrummet?? eller har jag fel.. Jag håller själv på att färdigställa mitt pannrum och tänkte först att källaren kommer ju kunna värmas med spillvärme från pannan.. Nu gäller ju andra regler här än värme förflyttare
mellan rum.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om pannan står i ett på ritning kallat pannrum så skall det vara en brandcell som skall motstå vissa brandtekniska värden innan brandspridning. Och är nog inte en ventilationskanal med fläkt något som kan godkännas.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Går det att fixa en brandsäker luft-luft värmeväxlare?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Sätt på en sådan här på lämpligt ställe så borde det vara brandsäkrat. http://www.luftbutiken.se/brandspjall-% ... -1995.html
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Jo just...

(Badrumsfläkt Silent 100-CZ)

Jo jag köpte en sån... snarare 46db än det som skrivs i annonsen.
Det är ganska så otrevligt och vara på toa om fläckten är på..
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Skriv svar