Angående pannors livslängd och att det dyraste inte alltid är det köpet.
http://forum.byggahus.se/biobraensle/73 ... i-tid.html
Kort livsläng på tokdyr plåtpanna....
-
- Pannrumstomte!
Kort livsläng på tokdyr plåtpanna....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Generellt har väl livslängden på det mesta minskat på senare år, jag tror inte det säljs några tvättmaskiner längre som håller 25-30 år till exempel medan det finns gamla 70 tals maskiner som bara går och går (min egen inräknad), man får väl ofta vad man betalar för, undantaget är väl dock ofta att man betalar väldigt mycket för varumärket och detta måste ju räknas bort vid en jämförelse, varumärket motsvarar ju inte alltid förväntningarna och är ingen garanti för en bättre produkt.
Det verkar ligga mycket i det gamla talasättet också att ju mera reklam ett företag gör för sin produkt desto sämre är den (undantag finns givetvis här också).
En anledning till förkortad livslängd ligger säkert i att allting har blivit mera komplicerat, det krävs flera småprylar vilka alla måste fungera, i detta fall packningar.
Det verkar ligga mycket i det gamla talasättet också att ju mera reklam ett företag gör för sin produkt desto sämre är den (undantag finns givetvis här också).
En anledning till förkortad livslängd ligger säkert i att allting har blivit mera komplicerat, det krävs flera småprylar vilka alla måste fungera, i detta fall packningar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumshärskare!
Den läckande pannan
Bra bilder, de borde plockat bort en lucka också och visat hur det såg ut där.
Antagligen är luckans hål utan förstärkning på insidan??
Gissar att det är en relativt lätt sak att åtgärda?
Det som jag ser som mycket negativt är att pannans tillverkare gömmer luckor under plåtskalet utan att en markera att där finns ett ställe som skall kontrolleras!
Generellt kan man gott säga att det som kan öppnas, det kan också läcka.
Antagligen är luckans hål utan förstärkning på insidan??
Gissar att det är en relativt lätt sak att åtgärda?
Det som jag ser som mycket negativt är att pannans tillverkare gömmer luckor under plåtskalet utan att en markera att där finns ett ställe som skall kontrolleras!
Generellt kan man gott säga att det som kan öppnas, det kan också läcka.
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm