Nytt tändelement!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Nytt tändelement!

Inlägg av Karla1 »

ULMA kommer med nytt tändelement!

Det nya elementet kommer att finnas som konverteringssats i nästa månadsskifte och kommer att vara mer effektivt.

Jag fick dessa uppgifter om det nya:

Fördelar med nya tändelementet.

• Snabbare uppstart
• Mjukare uppstart
• Mindre startdos krävs, tänder på en mindre mängd pellets, blir mindre aska i brännarröret
• Högre verkningsgrad
• Längre livslängd, 5 års garanti på tändelementet
• Halva effektförbrukningen vid uppstart ( halverad elförbrukning )
• Konverteringssats finns för äldre brännare
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Karla,
Hur stor startdos krävs med nya tändelementen?

Jag tänker att om dosen är liten så är det en fördel med korrekt dosering från skruven? Och då kan vertikal skruv vara ett bra alternativ här, hoppas jag.

Jag tänker ju att du mindre effekt man drar ur pannan, tex på somrarna, ju mer viktig blir liten startdos för att få upp verkningsgraden.
Tror min nästa brännare ska bli en Ulma.

Hälsningar
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Startdosen ligger på ca 100 gram med nya elementet.
Så man kan köra på väldigt låg effekt men ändå ha en bra verkningsgrad.
Mindre aska i pannan, ger då längre mellan rengöringsintervaller även för en panna med liten eldstad.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Snabb tändning...

Inlägg av Karla1 »

Jag har fått äran att testa det nya tändelementet och det fungerar över förväntningarna. Jag har sedan tidigare kört med en väldigt låg startdos på ca 115- 125 gram så gick jag ner ytterligare till 100 gram med det nya elementet efter ULMAS rekommendation. Starttiden för det gamla tändelementet var ca 1,5- 2 minuter innan det brann i brännaren, men man måste då också ha i tanken att det var även någon minut extra till innan uppeldningsfasen var stabil.

Med det nya elementet tände brännaren efter 25- 30 sekunder efter det att startdosen var på plats i brännarröret. Efter närmare en minuts tid så brann brännaren stabilt.

Fick också veta att efter lite testkörningar som ULMA själva har gjort så visar det sig att i uppeldningsfasen så har dom sett att CO- halten endast varit uppe i ca 300- 400ppm och det får man väl säga är väldigt bra. När den sedan stabiliserat sig legat på ett snitt på ca 30ppm.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jaaa!! Pellets världen växer och går framåt med rasande fart!! Vilken av marknadens alla förekomande pelletsbrännare klarar detta ??????
Undrar om Sverigebrännaren klarar detta ?

Tänk bara om många hadde kontrat Ulmabrännaren med att även installerat den Norska vertikala skruven! Då blir nog många pelletseldnings problem lösta av sig själva..Med viss injustering naturligtvis. Norska vertikal skruven gör även underverk på andra pelletsbrännare också.
Det är många som inte förstår hur bra det egentligen är..samt hur bra det även fungerar.

Ved Profilen..
robert50
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 21 apr, 2006 18:50

Inlägg av robert50 »

Hej ja har den gamla sorten av ulma 2000. Som är i princip ny har legat i låda 2,5 år. ja satte igång den förra veckan å eldar nu med den, som ja förstått ska de gå att sätta i ett bättre tänd element. Vad kostar de? ska ja köra på de gamla tills de går sönder? Sen tänkte jag ta hit nån som trimmar i den. Kan nån rekommendera någon i Luleå området?
MVH
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Hej Robert50!

Det kostade strax under femhundringen tror jag.
Mitt originalelement höll drygt ett år innan det brände ihop.
Brännaren startar ju mkt snabbare och kräver mkt mindre startdos med det nya elementet.
Köp på dig ett nytt så att du har ett hemma när det gamla går sönder.

Kan säga att det är lite borrande och sågande för att montera på det nya elementet. Man skall montera på ett "förminskningsrör"

Ett annat tips är också att köpa på dig ett nytt relä till skruven (sitter i brännaren).
Mitt gick sönder inom garantitiden och fick ett nytt. Men killarna på Ulma sade att det var allmänt dålig kvalitet på dessa och hade då bytt leverantör. Min brännare är ung. 2.5 år så du kanske har det dåliga reläet i din brännare också.
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Stort misstag av mig!

Inlägg av simon.s »

Skulle rengöra mellan rosterna i igår (heter det så?) hursomhelst. Plockar av kåpan och lossar skruvarna för att plocka isär den. Glad i hågen så tänkte jag att det nya tändelementet följer med ut som det gamla, men ICKE. Det sitter fast i en liten skruv som jag inte såg, vilket gjorde att jag drog ut hela insatsen av det nya tändelementet vilket är ca 10 meter tunn glödtråd uppspänd på fjäder. Gick inte att få tillbaka, så tänk på det om ni ska rengöra era brännare med nytt tändelement, lossa försiktigt och titta vart skruven sitter som håller fast tändelementet. Blir en dyr läxa för mig!
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Skriv svar