Vad kan man begära?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Vad kan man begära?

Inlägg av GunnarM »

Fick en Bioline 20 installerad i november, har haft regelbundna driftstopp p.g.a. tändningsfel. I februari kom installatören för efterjustering av brännaren. Efter att ha borrat upp ett hål i rökröret (hur kunde de mäta rökgastempen vid installationen undrar jag?), upptäckte han att rökgasinstrumentet var trasigt! Så istället för att göra nån injustering frågade han hur brännaren funkar. Jag tog upp detta med återkommande tändningsfel (hade mejlat dem om det tidigare), han föreslog då att jag skulle ställa brännaren på underhållsfyr. När jag påpekade att "då klarar man väl inte utsläppsvärdena" tog han tillbaka och sade att man kan behöva rengjöra optovakten lite oftare. That´s it! Sen har jag inte hört av firman, trots att jag i min enfald trodde att de skulle återkomma med fungerande rökgasinstrument.

Instruktionsboken säger att om installationen är riktigt gjord ska optovakten inte sota igen - borde inte installatören ha vetat det?

Nu har jag mejlat dem igen, två gånger, och bett dem komma tillbaka för riktig justering, bett dem ta reda på varför jag haft elva driftstopp på ett drygt halvår, samt frågat om de har nån teori om varför pannan blivit täckt med tjära på insidan. Inget svar ännu, efter knappa två veckor.

Vad kan man egentligen kräva av Ecotecs auktoriserade installatörer? På Ecotecs hemsida framgår att brännarna bara säljs genom auktoriserade installatörer eftersom man vill försäkra sig om att allt fungerar optimalt. Detta måste också vara anledningen till att man som användare inte kan göra så många inställningar på brännaren. Men det förutsätter ju att installatören själv faktiskt fixar detta! Och ska inte rökgasmätning och protokoll på detta ingå i (det ganska höga) priset?

Suck och puh, börjar undra om man inte skulle satt i en värmepump i.a.f., de lär ju fungera mer än två veckor innan de börjar krångla. Kanske blir en till hösten, så länge pannan stannar med jämna mellanrum är vi fångar i huset och kan inte resa bort om det är minusgrader ... annars är väl Sverigebrännaren konkurrenskraftigt alternativ - jämfört med min i.a.f.!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Låter inte bra, justering SKALL självfallet ingå i en riktig installation.

Hör du inget från installatören så tycker jag att du skall ta kontakt med Sahlins direkt och fråga om den här installatören verkligen är något att ha (skall finnas kvar på deras återförsäljarlista)....... Så här skall det inte vara. Det är sådana installatörer som du har råkat ut för som drar ett dåligt ryckte över allt vad pellets är.

Har själv kört med min brännare i över 9 år och har aldrig haft problem med optovakten. Har förvisso gjort ren den 2-3 ggr under denna tiden men då har det skett av "bara farten" när jag ändå har rengjort andra saker.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Att knappa över brännaren på underhållsfyr är ju ett alternativ om tändelementet skulle vara trasigt, men i ditt fall då det blir tändningsfel
är det ingen långsiktig lösning.
Däremot kan det vara ett förslag ett kort tag tills installatören har tid att komma dit....men då skall det inte vara mer än ett par dagar eller så.

Så tag kontakt med EcoTec Värmesystem AB och beskriv detta och be att ansvarig säljare för Gotland hjälper dig med detta ! Se till att du får prata med säljaren direkt.
Det är ju förmodligen ett enkelt problem att lösa och är ju av intresse för alla att det blir löst.

Du verkar inte ha någon speciellt trång panna så draget borde inte vara något problem. Dåligt drag kan i vissa fall ge mottryck i pannan så att optovakten sotar igen.
Hur ofta man behöver göra ren optovakten finns det ingen regel för.
Men kör man med bra pellets, sköter om pannan och drag finns i skorstenen brukar den inte sota igen alls.

Bara för mitt intresse:
Vet du vilka inställningar du har på brännaren ?
Har du nya programmet där det står effekt i % ?


//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Det har dröjt ett par dagar, men nu så:
Brännaren har, så vitt jag kan se, fabriksinställningarna kvar. Och ja, jag har programvaran som visar effekten i %. Jag har också varit inne på att det kan vara för klent drag eftersom vi har rör i skorstenen, men eftersom vi hade vvs-firman här innan vi bestämde oss för brännare och de sa att det var ok så tycker jag att det borde vara upp till dem att konstatera vad felet egentligen är. Jag hittade, på det här forumet, Ecotecs instruktioner för installatörer. Där finns en felsökningsguide som jag inser att min installatör knappats kan ha känt till när han var här.

Min fråga till forumet rörde egentligen mest vad man egentligen kan begära av installatören: i Ecotecs reklam/info framstår det som om man, när man väl beställt sin brännare, har betalat för all intrimning och injustering, felsökning etc. Hur sträng vågar man vara mot installatören (om jag nu lyckas få tag på dem)? Tyvärr är ju alla garantier villkorade med att man inte rör något själv, och då är man ganska utlämnad till vvs-aren. Tänkte inte på det innan ...

Och ja, installatören är en av dem man hänvisas till från Ecotecs egen hemsida.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Du har ju köpt en produkt med installation, intrimning och den skall ju fungera som den skall.
I ditt fall har du ju inte fått den korrekt intrimmad och eventuellt inte korrekt installerad så jag tycker att du skall jaga på ordentligt.

Det kan ju vara ett fabrikationsfel på tändelementet som gör att den inte orkar tända riktigt och då har du ju en garanti som skall täcka det.

Jag tycker att det är viktigt att installatörerna gör allt de kan för att lösa problemen.
Det är ju faktiskt kunderna som säljer flest brännare........

Hoppas det löser sig !

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Tändningsfel igen för en vecka sen, jag ringde installatören som lovade att han ska komma när han har tid. Sen dess har brännaren stannat minst en gång/dag pga samma fel, trots mina försök att göra ren den (det gamla tipset jag fick av installatören var att göra ren optovakten). I vredesmod skickade jag häromdagen ett nytt mejl till installatören om att nu vill jag reklamera den här brännaren (som är mindre än ett år gammal), för om jag hade velat ha en värmeanläggning som man måste kontrollera och starta om varje dag hade jag köpt en vedpanna. Svaret kom på telesvararen: de har pratat med Ecotec och någon reklamation kan det inte bli fråga om. Det är antagligen det varma höstvädret som gör att brännaren inte vill starta, så de ska ändra någon inställning. Suck! Jag kan svära på att det inte var vare sig varmt eller höst i november, december, januari, februari, mars och april när brännaren stannade i snitt var 14e dag.

Vi fortsätter att duscha kallt på morgnarna ...

MatsH: den här kunden kommer garanterat inte att sälja någon brännare :wink: !
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jadu...ingen vidare sits du hamnat i.
Vi hoppas att din installatör får tid snart då, för nu börjar det bli kallt snart.

Jag skulle vilja vet lite mer om hur det ser ut i brännkoppen då du fått larmet.

Innan du startar upp den igen så kan du kolla i pannan:
Är det fullt med oförbränd pellets så det nästan rinner över, eller är det bränd pellets som det syns har brunnit ?

Då kan man se om det är tändelementet som krånglar alternativt att optovakten inte ser lågan eller att den inte matar fram pelletsen i tändningsfasen.

Är det bara tändningsfel, eller larmar den för ingen låga ibland ?

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Ni ska vi se: det är inte fullt med oförbränd pellets i koppen, utan pellets som har brunnit. Jag har haft larm om "ingen låga" en gång, övriga 25 stopp har varit p.g.a. tändningsfel. Nu vet jag inte exakt hur brännaren ska fungera, men om det var fel på tändelementet borde den väl inte gå att starta alls? Men jag vete f-n vad det är som händer, det verkar som om brännaren bara startar när jag trycker igång den med startknappen. Jag har haft 1 timmes drift mellan stoppen den senaste 10 dagarna nu, och det verkar ju som om brännaren bara går en timme för att värma upp pannan från 50 till 80 grader, sen tröttnar den igen.

Jag har också tänkt på detta att det snart är vinter. Det blir jag inte gladare av.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Man ska väl inte behöva ställa om brännaren för att vädret ändrar sig, finns ingen anledning att tolerera några som helst missade starter, i så fall så får dom givetvis få tummarna loss kvickt som fanken och fixa till det eller ta tillbaka prylarna, med tanke på hur lång tid som gått så finns det ingen anledning att vela runt med dom.

Ofta får man ta i lite med velpellarna, ring och klaga varje dag tills dom kommer och se till att upplysa dom ofta om slarvet med injustering osv, man måste vara envis så in i hundan när dom är på det humöret.

Hoppas det löser sig snart i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Idag kom installatören! Efter samtal med Ecotec hade han fått info om att brännare med aktuell version av programvaran har haft problem med tändningsfel... Orsaken är att startdosen av pellets är för liten, lösningen att öka dosen, i praktiken tror jag att han ökade tiden som internmotorn och fläkten går vid uppstart. Jag är den siste att ropa hej innan vi är över ån, men lika glad som jag är att någon faktiskt kommit på vad driftstoppen (kanske) beror på, lika arg är jag egentligen för att det tagit sån tid att komma på det. Instruktionen från Ecotec var daterad oktober 06, vi meddelade installatören om det första stoppet i december ...

Min mycket trevlige, men lite skärrade tror jag, installatör lovade att titta förbi redan i nästa vecka och även då och då framöver för att kolla att allt går som det ska. Inshallah säger jag, som beställt en elpatron från en annan vvs:are.

Jag tror i alla fall att jag ska skicka en logg över alla omstarter till Ecotec. 16 stopp på två veckor - rekord?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

He he, jag svarar svarar själv den här gången; nu börjar det bli en blogg av det här. Bra terapi att skriva av sig i.a.f.

2 timmar gick brännaren efter omprogrammering och diverse jox med skorstenen, sen stoppade den p.g.a. "ingen låga". Optovakten var ren och fin, rengjord så sent som för några dagar sedan. Den här gången har vi varit bortresta sen installatören var här, så panntemperaturen var 20 grader när vi kom hem söndag kväll. Uppvärmning av huset sker nu med keddyinsats i öppna spisen.

Dagens åtgärd - mejlat installatören och bett om respons i morgon måndag. Vad är det som händer egentligen?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
evonaj
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 02 apr, 2005 03:24
Ort: Skutskär
Kontakt:

Inlägg av evonaj »

Hej.
Jag har haft samma problem som dig Gunnar efter det jag fick den nya programvaran installerad.Det tar en jäkla lång tid innan brännarn startar.Brännarn gör 3 stycken startförsök innan larmet kommer.Det kan vara att startdosen är för liten vid själva uppstarten.Alltså nivån i koppen är alldeles för låg.När den heta varmluften ska antända pelletsen finns det inget att antända för att nivån på pelletsen är för låg.Sen andra gången eller tredje gången är det för mycket i stället.Det är nog därför min brännare t tar sån tid
på sig och antända pelletsen :wink: .Jag har pratat med installatör och han säger att det finns en nyare programvara som ska åtgärda problemet.Jag har inte fått den än.Hoppas man slipper det här problemet i vinter :roll:
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
vassarn
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 07 okt, 2005 07:48
Ort: Uppsala

Inlägg av vassarn »

Gunnar!

Var har du tagit vägen, är historien slut eller, såg med spänning fram emot hur det skulle lösa sig!!!

Hoppas historien inte e en annatmärkeförsäljare...

/Vassarn
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Jag har inte frusit ihjäl ännu i.a.f. :D Men det är å andra sidan fortfarande varmt ute :wink:

Sen sist har jag mejlat Ecotec med diverse ilskna och uppgivna synpunkter och frågor. Något svar har jag inte fått ännu. I tisdags var VVS:aren på besök igen. Den här gången gjorde han nya inställningar av uppstartsprogrammet, samt sänkte brännareffekten till 65%. Exakt vad han gjorde vet jag inte eftersom jag inte var hemma, men enligt sambon hade han tillverkaren på tråden när han skruvade. Sen dess har brännaren puttrat på. Jag ska, när jag har tid, försöka få tag på honom och höra exakt vad han gjorde för ändringar.

Jag har väntat med att berätta vidare här om hur det går eftersom jag tycker att tre dagar är lite för kort tid att veta om det verkligen fungerar den här gången. Eftersom jag har klagat lite på Ecotec hade det också varit roligt att få berätta vad de svarade.

Någon protokollförd intrimning har mig veterligen inte skett ännu, men jag har insett att det är Pellsam som rekommenderar att man gör en sån, och min installatör är, till skillnad från Ecotec, inte ansluten till Pellsam. Jag antar att plikten att justera brännarna inte sipprar ner från tillverkare till återförsäljare.

Kanske skulle jag rapportera månadsvis om brännaren fortfarande går...?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Uppdatering: brännaren har inte stannat på en månad - glad är jag. Ecotec, som jag skrev ett ilsket brev till, svarade efter ungefär en vecka med att fråga vem min återförsäljare är. Tyvärr svarade de inte på någon av de frågor jag ställde, vilket jag påpekade för dem i ett kort svar. Nåt mer har jag inte hört från dem. Håller jag på att bli rättshaverist? Något protokoll över rökgaser och intrimning har jag inte sett till (höll på att skriva inte sett röken av men jag hejdade mig!). Men men, man får vara glad för det lilla!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar