Brankåren va hos grannen...
Brankåren va hos grannen...
Min granne har nyss haft besök av kåren.
Detta för att hans pellets anlägning började brinna bakåt som tur va brann röret av o det stoppade ju skadorna.....
Nu till min fråga.
Har någon någon bra ritning på en såndär släckanordning med vattenflaska?
Har sett någon nån gång men hittar ingen nu.
Detta för att hans pellets anlägning började brinna bakåt som tur va brann röret av o det stoppade ju skadorna.....
Nu till min fråga.
Har någon någon bra ritning på en såndär släckanordning med vattenflaska?
Har sett någon nån gång men hittar ingen nu.
ctc 1200fam 2004, viking bio hemgjort förråd
Norsk pellets Kåk från -53 på 75m + källare.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Har grannen också en Viking Bio?
Jag har inte sett någon lösning med vattenflaska, utan då tror jag ju att en pulverfylld punktsprinkler är en effektivare lösning. Finns trådar om detta tidigare på forumet. Eller info ex. här: http://web.telia.com/~u45503692/slackare.htm
Jag har inte sett någon lösning med vattenflaska, utan då tror jag ju att en pulverfylld punktsprinkler är en effektivare lösning. Finns trådar om detta tidigare på forumet. Eller info ex. här: http://web.telia.com/~u45503692/slackare.htm
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Pannrumstomte!
En del tillverkare har en vattenflaska med slang som går till en slangnippel med vaxpropp i. När vaxet smälter av värmen så rinner vattnet ut och släcker elden. Sketenkel lösning som är idiotsäker och man slipper få pannrummet dränkt i vidrigt pulver från en pulversläckare. Grejerna kostar max en hundring som reservdel med flaska slang och nippel. Köp från en tillverkare som har det original på sina brännare så kommer du enkelt undan. Själva nippeln med vaxet brukar kosta en 20-30 kronor om olyckan skulle varit framme.
Mvh
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Som nippel med vax duger en rörbit fylld med smältlim helt fint! Jag har sett lösningar med en utborrat bult, smältlim i hålet, skruva fast bulten och sätta en slang på till en PET-flaska med lite lufthål i botten som sedan händer upp-och-ner.
Senast redigerad av Icecap den mån 16 apr, 2007 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Re: Brankåren va hos grannen...
Vad var det för brännare?Frippe28 skrev:Min granne har nyss haft besök av kåren.
Detta för att hans pellets anlägning började brinna bakåt som tur va brann röret av o det stoppade ju skadorna......
När du skriver något som detta, så vill vu ju naturligtvis gärna veta mer fakta!
hej
Han har ingen viking, han har en termia tror jag(brinner uppåt i alla fall)
Ä det någon som har en bild el vilken tillverkare det ä som har vatten flask lösningen i sitt sortiment?
EN fråga till.
Min viking rycker lite svart, kan det bero på min mnotdragslucka som har gett upp att tippa hela tiden? vikar bara jättelite nu för tiden.
Han har ingen viking, han har en termia tror jag(brinner uppåt i alla fall)
Ä det någon som har en bild el vilken tillverkare det ä som har vatten flask lösningen i sitt sortiment?
EN fråga till.
Min viking rycker lite svart, kan det bero på min mnotdragslucka som har gett upp att tippa hela tiden? vikar bara jättelite nu för tiden.
ctc 1200fam 2004, viking bio hemgjort förråd
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Tack för svaret!
Jag har inte läst eller hört om någon Viking Bio som skulle varit involverad i någon liknande händelse. Överhettningsskyddet i fallröret borde ju lösa ut på ett betydligt tidigare stadium, tycker man.
Däremot har öppningen från fallröret ner i brännarröret ökat påtagligt efter sista bytet av brännarrör (falluckan sitter längre fram). Detta har också ökat temperaturen i fallröret, vilket ju inte känns positivt.
Jag är därför inne på att också se över brandskyddet, men jag lutar åt en pulversprinkler. Det känns som att släckningsförmågan för en sådan spelar i en helt annan division än en vattenflaska.
Jag har inte läst eller hört om någon Viking Bio som skulle varit involverad i någon liknande händelse. Överhettningsskyddet i fallröret borde ju lösa ut på ett betydligt tidigare stadium, tycker man.
Däremot har öppningen från fallröret ner i brännarröret ökat påtagligt efter sista bytet av brännarrör (falluckan sitter längre fram). Detta har också ökat temperaturen i fallröret, vilket ju inte känns positivt.
Jag är därför inne på att också se över brandskyddet, men jag lutar åt en pulversprinkler. Det känns som att släckningsförmågan för en sådan spelar i en helt annan division än en vattenflaska.
-
- Pannrumstomte!
Det spelar säkert i en helt annan division.GoForIt Pellets skrev: Det känns som att släckningsförmågan för en sådan spelar i en helt annan division än en vattenflaska.
Men vattenflaskan släcker innan det blivit ett problem, dvs när temperaturen stigit i fallröret.
Pulversprinklern släcker när pannrummet redan står i lågor.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jo, men på Viking Bio sitter där ju redan ett överhettningsskydd i fallröret...elvis skrev:Det spelar säkert i en helt annan division.GoForIt Pellets skrev: Det känns som att släckningsförmågan för en sådan spelar i en helt annan division än en vattenflaska.
Men vattenflaskan släcker innan det blivit ett problem, dvs när temperaturen stigit i fallröret.
Pulversprinklern släcker när pannrummet redan står i lågor.
Mvh