Koppling

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

Koppling

Inlägg av MrMerkel »

Ska nu i april äntligen få rörkrökaren att koppla in min panna med acc tankar men nu undrar jag om jag tänkt rätt på en sak.

Jag hade tänkt att eftersom nedre våningen har golvärme i gjuten platta och övervåningen element så blir det ju två separata slingor , och då ska jag troligen få en shuntstyrning till övervåningen så varmvattnet pumpas ut efter en förinnställd temp , är det så man brukar göra ? Om jag inte har shuntstyrning så kommer väl pannan pumpa väldigt varmt vatten till övervåningen och då blir det väl väldigt hett , samt att varmvattnet försvinner snabbare ur tankarna.

Nu hoppas jag att ni förstår hur det är tänkt för det gör knappt jag , men med en shuntstyrning borde inte varmvattnet räcka längre då? Det är kanske en vanlig lösning med två separata slingor och shuntstyrning till elementen men jag kan ju inget så jag hoppas att ni inte sågar mig.

Puh nu ska jag inte tänka mer i år .
Vedex 3300 1000liter borö med solslinga och 110vvb och 1000liter borö slavtank.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

man kopplar alltid radiator/golvvärme slingor i ett shuntat system... sedan om man honterar en automatstyrning för denna så blir komforten kanon...

I ditt fall så tycker jag att det verkar bäst med två shuntslingor ... en för radiatorkopplet och en för golvvärmen...

då kan du ställa hur hög värmen skall vara på dessa separat... :lol: å det kan vara väldigt bra...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Rodgeman
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 20 jan, 2007 21:18
Ort: Bollebygd

Inlägg av Rodgeman »

Instämmer helt till fullo med föregående talare..

Normalt har man ju en styrning till Radiator kretsen där man ofta idagens läge sätter en shuntautomatik på Shunten. Och under kalla vinterdagar. så beroende på huset. så kan man vissa sunder säkert shunta ut runt 50 grader vid vissa pikar.

Men tex en golvvärme slinga vill man inte släppa ut mycket över 30 grader då materialet ovan slingorna tar stryk av det.. Så där sätter man ofta en egen shuntgrupp, Men sedan är jag lite osäker på om det räcker att man bara kör med en egen shunt.. eller om man inte behöver en helt egen Shunt/termostat och en cirkulationpump.. då det säker behövs ett eget flöde.. Men det kanske räcker med en egen shunt bara och den andra Cirk.Pumpen klara Golv slinorna med.

/rodge
-51 Eternit.. 80+60 kvm 1 ½ plan med förhöjt ½ plan. + full källare + Tillbygge Garage med påbyggnad 40 kvm. 180+80+40=300 att värma.. :D CtC 265B + Thermia Bequem
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har samma ide´. Min tanke har varit just precis 2 shuntar där den som går på golvvärmen blir en 4-vägs shunt som i första hand väljer returvattnet från radiatorerna som "matar" vatten. Vilket gör att så länge bägge systemen kör så blir returvattnet ca 20-25 grader (från ditt värmegolv) tillbaks till tanken vilket är bra.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar