Hjälp! VVblandaren värmer "baklänges"

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Ivar
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 13 feb, 2005 09:59
Ort: Nacka / Stockholm

Hjälp! VVblandaren värmer "baklänges"

Inlägg av Ivar »

Imorgon kommer installatören av min sol+pelletsanläggning och slutför arbetet.

Till min feta skräck upptäckte jag nyss att rören till inkommande kallvatten till förvärmningsslingan var misstänkt varma. Efter lite snabba försök visade det sig att värmen kommer från temperaturbegränsaren till tappvarmvattnet. När man spolar varmvatten någonstans i huset kyls rörpaketet snabbt hela vägen fram till temperaturbegränsaren, när man slutat spola känner man på rören hur värmen snabbt (<1min) sprider sig från blandningsventilen.

Jag har ganska varmt (ca 50C) i botten på min tank, undrar om detta kan vara orsaken, dvs att inkommande kallvatten av misstag blir varmt och värmer nederdelen av tanken istället för att värmas?

Oerhört tacksam för snabba tips, så länge jag har rörpularna i huset är det mesta "lätt" att ordna, sedan blir det betydligt mycket gnälligare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Sitter det någon backventil på röret från kallvattnet??

Det brukar följa med en backpatron när man köper temperaturbegränsare, denna patron stoppar man in i röret (det rör som skall kyla vattnet) innan man monterar tempbegränsarventilen.

Kolla med röris om de monterat den......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ivar
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 13 feb, 2005 09:59
Ort: Nacka / Stockholm

Inlägg av Ivar »

Toppen! Tackar för detta tips, skall kolla detta pronto. Sketbussigt av dig att svara så snabbt!

Oerhört värdefullt med ett forum som detta, blir svårt att få bra info annars då "fackmännen" i denna branch snarare är lekmän...
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Det är viktigt hur temp-begränsaren monteras. I dom flesta fall bör begränsaren monteras några dm under utgående rör från tanken eller pannan. Det brukar finnas en monteringsbeskrivning bipackat med begränsaren. Du kan också kolla på ESBEs hemsida, sök under produkter / termostatiska styrdon, http://www.esbe.se/
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Ivar
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 13 feb, 2005 09:59
Ort: Nacka / Stockholm

Inlägg av Ivar »

Tackar för alla bra tips, det visade sig att ni hade rätt till 100%.

Backventil saknades, med denna på plats försvann problemet helt. Hade jag inte fått tipset hade läget varit betydligt mer problematiskt.

Snillet skrev i ett annat inlägg att det räcker med ett litet rör på fel plats för att det inte skall funka, ett inlägg jag kan instämma i till 100% :mrgreen: .
Skriv svar