Byta tändelelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Byta tändelelement

Inlägg av Cohiba »

Fick jag göra idag. När jag kom hem igår kväll var brännaren strömlös. Efter lite felsökning visade det sig att den lilla glassäkringen som sitter i styrenheten hade gått. Hade ingen hemma så jag fick pinna iväg idag och köpa nya. Brännaren fick då ström men vid uppstarten blev det ingen låga alls så då misstänkte jag att tändelementet gått söder och på så sätt dragit säkringen. Bytte alltså ut det och mycket riktigt. Det var ett hål i tändelementet något som gjorde mig förvånad. Det är trots allt ett metallrör och jag har svårt att se vad som skulle får det att gå sönder på detta sätt, det är ju ingen mekanisk påverkan på tändelementet.

Jag hade bara kört kört knappt fyra ton sedan oktober med detta tändelement och tycker det känns lite. Är det någon annan som bytt och i så fall efter hur mycket pellets? Är det vidare någon som känner igen att det blir ett hål på elementet? Jag har den senaste versionen av Eurofire.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

jag har kört med mitt sen den 23/11 05 har inte bytt ännu
har väl bränt snart 10 ton
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Inlägg av tr5 »

Jag har bränt hål i två stycken. ca 4-5 ton och 1 till 1,5 år mellanrum.
Jag kör en CTC1100 med 63-80 grader till och frånslag.
Panntypen och därmed antalet tändningar avgör ju hur lång tid tändelementen varar. För min del har säkringen inte gått, utan när jordfelsbrytarenbörjar lösa ut "utan anledning" vet man att det är läge att kolla tändelementet.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Har ni någon koll på antalet starter som elementet överlevt (finns ju som ett värde i displayen) ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
salmon
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 22:19
Ort: Någonstans i södra sverige

Inlägg av salmon »

Har bytt mitt för andra gången på två och ett halvt år. Skönt att dom är snabba på baxi, fick ett nytt dan efter jag ringde.
Baxibrännare i en Focus PE 20
Skriv svar