Vad skall man välja?
Vad skall man välja?
Hejsan,
Jag skall bygga nytt hus och skall ha pannrummet i garaget som ger ca 5-10 kulvert.
Huset är ett enplans hus om 153m2 på platta med ingjuten golvärme. Garaget blir på ~80m2 med ingjuten värme i plattan. En bodel i garaget om ~15m2
Jag har följande krav:
1. Eldning med pellets och bulkförråd
2. Skall ansluta solpaneler. Inom något år, om det inte rymms i kalkylen direkt
3. vvc för varmt tappvatten, har även egen brun samt infiltration!
Har sedan fått olika alternativ från en lokal firma med gott renomé.
1. Aritem Bionet 12+, Dalatank isolerad 750 liter med inbyggd elpatron 6kW
2. KMP UNO, Dalatank isolerad 750 liter med inbyggd elpatron 6kW
3. Bio-Solmed 630liter inbygd tekninktank och KMP PX21 brännare
Alternativ 3 såg först intressant ut, men då alltiett alltid är ett aber om man vill byta ut något när något bättre finns på marknade så faller alternativ 3 bort. Fel?
Valet mellan alternativ 1 och 2 verkar mer vara en fråga om vilken pelletspanna som är att föredra. FInns det någon igentlig skillnad som är av större vikt?
Jag skall bygga nytt hus och skall ha pannrummet i garaget som ger ca 5-10 kulvert.
Huset är ett enplans hus om 153m2 på platta med ingjuten golvärme. Garaget blir på ~80m2 med ingjuten värme i plattan. En bodel i garaget om ~15m2
Jag har följande krav:
1. Eldning med pellets och bulkförråd
2. Skall ansluta solpaneler. Inom något år, om det inte rymms i kalkylen direkt
3. vvc för varmt tappvatten, har även egen brun samt infiltration!
Har sedan fått olika alternativ från en lokal firma med gott renomé.
1. Aritem Bionet 12+, Dalatank isolerad 750 liter med inbyggd elpatron 6kW
2. KMP UNO, Dalatank isolerad 750 liter med inbyggd elpatron 6kW
3. Bio-Solmed 630liter inbygd tekninktank och KMP PX21 brännare
Alternativ 3 såg först intressant ut, men då alltiett alltid är ett aber om man vill byta ut något när något bättre finns på marknade så faller alternativ 3 bort. Fel?
Valet mellan alternativ 1 och 2 verkar mer vara en fråga om vilken pelletspanna som är att föredra. FInns det någon igentlig skillnad som är av större vikt?
Det kriterium som i mitt fall uteslöt pannor liknande KMP:s var vattenvolymen. Ska du elda mot separat akumulatortank vill du ha liten vattenvolym i pannan och så lite lull-lull som möjligt. BioSol valde jag bort för att den inte var kompatibel med undermatade brännare - den ger inte heller samma flexibilitet som en separat ack.tank. Om det står mellan dina tre alternativ skulle jag alltså välja alt 1, med reservation för att jag inte vet så mycket om Ariterms produktlinje.
Ariterm verkar dessutom ha bra koll rent allmänt i sitt förslag till inkoppling mot ack.tank, det enda jag skulle justera är väl att byta den föreslagna shuntstyrningen mot en enkel motor med rumsgivare (typ ERA 10), laddat tanken via en Laddomat 10 (vilket de antagligen menar i skissen) samt installerat dubbla blandingsventiler för varmvatten. Allt för att stimulera skiktningen i tanken.
Avslutningsvis kunde man väl tänka sig att ha alternativa placeringar av returen till pannan (en i botten också), för att vintertid öka på gångtiderna ytterligare. Min brännare startar f.n. två gånger om dygnet och jobbar sedan i 5-6 timmar i sträck.
Har du fått några uppgifter om förväntad verkningsgrad? (Jag har själv 91 % i ett liknande system med andra fabrikat.)
Vad gäller vvc, vacklar jag själv fram och tillbaka. (Ska lägga kulvert till annexet inom kort.) Det är väl tråkigt att vänta på varmvattnet i.o.f.s, men jag vill samtidigt inte snurra varmt vatten i tankens kalla del, med risk för att det stör skiktningen. Frågan är hur länge du får vänta med tanke på det korta kulvertavståndet, och om du kan leva med det. Vi har själv 10-12 meters varmvattenledning som ligger (delvis) isolerad i krypgrunden, och visst får jag vänta en halv minut eller så. Men jag kan leva med det. Med egen brunn får du ju inte den högre vattenkostnaden heller.
Mina fem ören.
Ariterm verkar dessutom ha bra koll rent allmänt i sitt förslag till inkoppling mot ack.tank, det enda jag skulle justera är väl att byta den föreslagna shuntstyrningen mot en enkel motor med rumsgivare (typ ERA 10), laddat tanken via en Laddomat 10 (vilket de antagligen menar i skissen) samt installerat dubbla blandingsventiler för varmvatten. Allt för att stimulera skiktningen i tanken.
Avslutningsvis kunde man väl tänka sig att ha alternativa placeringar av returen till pannan (en i botten också), för att vintertid öka på gångtiderna ytterligare. Min brännare startar f.n. två gånger om dygnet och jobbar sedan i 5-6 timmar i sträck.
Har du fått några uppgifter om förväntad verkningsgrad? (Jag har själv 91 % i ett liknande system med andra fabrikat.)
Vad gäller vvc, vacklar jag själv fram och tillbaka. (Ska lägga kulvert till annexet inom kort.) Det är väl tråkigt att vänta på varmvattnet i.o.f.s, men jag vill samtidigt inte snurra varmt vatten i tankens kalla del, med risk för att det stör skiktningen. Frågan är hur länge du får vänta med tanke på det korta kulvertavståndet, och om du kan leva med det. Vi har själv 10-12 meters varmvattenledning som ligger (delvis) isolerad i krypgrunden, och visst får jag vänta en halv minut eller så. Men jag kan leva med det. Med egen brunn får du ju inte den högre vattenkostnaden heller.

Mina fem ören.
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Låter som Ariterm Bionet är ett bra alternativ. Ingen som har något som skulle vara problem med dessa pannor?
Vad gäller vvc så har jag själv 10+meter till badrum och tycker det är onödigt att spola dessa liter rakt ut i miljön som det blir i mitt fall(infiltration). Vill vara sparsam med vattnet då vi bygger i närheten av östersjön(600m).
Vvc returen måste man ju kunna leda in lägre upp så att den blandas med jämnvarmt vatten, skall kolla detta. Läste just om någon här på forumet som hade en temp.reglerad ventil för att öka cikulationen och snabbare få fram varmvatten, smart!
Vad gäller vvc så har jag själv 10+meter till badrum och tycker det är onödigt att spola dessa liter rakt ut i miljön som det blir i mitt fall(infiltration). Vill vara sparsam med vattnet då vi bygger i närheten av östersjön(600m).
Vvc returen måste man ju kunna leda in lägre upp så att den blandas med jämnvarmt vatten, skall kolla detta. Läste just om någon här på forumet som hade en temp.reglerad ventil för att öka cikulationen och snabbare få fram varmvatten, smart!
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Alternativ 1.
Men se då till att få pannan med externskruv (Bionet 12/20+) men jag är lite tveksam till Ariterm´s acktanks styrning utan laddomat.. Se till att få en laddomat monterad.. Gärna som föreslagits en kran så du kan välja om du ska ladda hela/halva tanken, Hela vintertid..
Dubbla blandningsventiler för vv o vvc via övre slingan är inte heller helt fel..
VVC på timer el rörelsevakt vid tappställena (kök o bad) då jag har på att jag läst nånstans att pumpen transportterar vattnet 3-4 m/s är det framme vid kran istort sätt då man öppnar den..
Ska du bygga bulkförråd själv el köpa färdigt??
Vad du än gör försök satsa på en kärnskruv (ej flexskruv)
Problemet med bionet har varit på modelen som har inbyggd förrådsskruv därför ska du välja den med separat exterskruv..
Pannan är utmärkt för eldning mot acktank o då den körs mot acktank bör endast ett effektläge användas, Skippa modulerande driften o kör brännaren på ca 10-12 kW beroende på vad du beräknas behöva..
Men se då till att få pannan med externskruv (Bionet 12/20+) men jag är lite tveksam till Ariterm´s acktanks styrning utan laddomat.. Se till att få en laddomat monterad.. Gärna som föreslagits en kran så du kan välja om du ska ladda hela/halva tanken, Hela vintertid..
Dubbla blandningsventiler för vv o vvc via övre slingan är inte heller helt fel..
VVC på timer el rörelsevakt vid tappställena (kök o bad) då jag har på att jag läst nånstans att pumpen transportterar vattnet 3-4 m/s är det framme vid kran istort sätt då man öppnar den..
Ska du bygga bulkförråd själv el köpa färdigt??
Vad du än gör försök satsa på en kärnskruv (ej flexskruv)
Problemet med bionet har varit på modelen som har inbyggd förrådsskruv därför ska du välja den med separat exterskruv..
Pannan är utmärkt för eldning mot acktank o då den körs mot acktank bör endast ett effektläge användas, Skippa modulerande driften o kör brännaren på ca 10-12 kW beroende på vad du beräknas behöva..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eftersom det rör sig om nybyggnation och stora pengar är det kanske värt att kontakta ytterligare en firma för förslag till lösning. Det är du som skall betala och sedan dras med eventuella problem.
Alternativ 2 och 3 var väl inte särskilt bra förslag (kanske ligger det feta återförsäljarprovisioner bakom där).
Alternativ 2 och 3 var väl inte särskilt bra förslag (kanske ligger det feta återförsäljarprovisioner bakom där).
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Jag tycker iofs att alternativ 3 är det bästa.
Detta med anledning av att det tar minst plats och du slipper laddomater och annat meck. Varje m2 är dyrbar vid nybyggnation och jag hade av denna anledning valt detta alternativet.
Sen är det ett plus för 3:an att det inte ser ut som ett pann-palats utan endast en snygg rund cylinder som innehåller allt och minskar risken för krångel.
Alternativ 2 är för mig komplett obegripligt.
Förstår inte hur människan resonerat.
Om du väljer Biosol så går den att få med andra brännare än Pellx också, dock inte sådana som brinner rakt upp i 90 graders vinkel, ex Thermia och Ecotec.
Mvh
Detta med anledning av att det tar minst plats och du slipper laddomater och annat meck. Varje m2 är dyrbar vid nybyggnation och jag hade av denna anledning valt detta alternativet.
Sen är det ett plus för 3:an att det inte ser ut som ett pann-palats utan endast en snygg rund cylinder som innehåller allt och minskar risken för krångel.
Alternativ 2 är för mig komplett obegripligt.
Förstår inte hur människan resonerat.
Om du väljer Biosol så går den att få med andra brännare än Pellx också, dock inte sådana som brinner rakt upp i 90 graders vinkel, ex Thermia och Ecotec.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Är väldigt sugen på en pellistore som samma återförsäljare säljer.André skrev: Ska du bygga bulkförråd själv el köpa färdigt??
Vad du än gör försök satsa på en kärnskruv (ej flexskruv)
Problemet med bionet har varit på modelen som har inbyggd förrådsskruv därför ska du välja den med separat exterskruv..
Pannan är utmärkt för eldning mot acktank o då den körs mot acktank bör endast ett effektläge användas, Skippa modulerande driften o kör brännaren på ca 10-12 kW beroende på vad du beräknas behöva..
Jag har sett i en del gamla trådar att vvc kan fungera bra ihop med ack.tank om man, som du anger, kopplar den mot övre vv-slingan. Dock har det också påståtts att man inte kan göra det om man har dubbla blandningsventiler (som jag)! Jag har också sett någon som föreslår att returen kopplas på kallvattenröret innan första blandingsventilen ochefter backventilen, för att på så sätt spä varmvattnet med vv-returen (för att undvika att man skickar in varmt vatten i tanken i onödan)?André skrev: vvc via övre slingan är inte heller helt fel.
Vad gäller egentligen?! Kan någon (du, André) visa med en skiss hur man bör koppla in vvc med minst påverkan på skiktningen i tanken? Och om man inte vill att vvc:n ska snurra hela tiden, vad är att föredra: rörelsevakt eller tempsensor (där den senare startar cirkulationen när kallt vatten kommer på returen)?
Jag behöver veta innan jag beställer kulvert (ett rör, eller två)!

Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Här under kopplingsalternativ tror jag det finns ritning på det http://www.solenergiteknik.se/proforma skrev:Jag har sett i en del gamla trådar att vvc kan fungera bra ihop med ack.tank om man, som du anger, kopplar den mot övre vv-slingan. Dock har det också påståtts att man inte kan göra det om man har dubbla blandningsventiler (som jag)! Jag har också sett någon som föreslår att returen kopplas på kallvattenröret innan första blandingsventilen ochefter backventilen, för att på så sätt spä varmvattnet med vv-returen (för att undvika att man skickar in varmt vatten i tanken i onödan)?André skrev: vvc via övre slingan är inte heller helt fel.
Vad gäller egentligen?! Kan någon (du, André) visa med en skiss hur man bör koppla in vvc med minst påverkan på skiktningen i tanken? Och om man inte vill att vvc:n ska snurra hela tiden, vad är att föredra: rörelsevakt eller tempsensor (där den senare startar cirkulationen när kallt vatten kommer på returen)?
Jag behöver veta innan jag beställer kulvert (ett rör, eller två)!
Du kan gärna ringa dom o prata med dom, Är vettiga o lätta att prata med..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Tanken med rörelse vakt va för att du ska bygga nytt..sejno skrev:Jag gillar tanken med rörelsevakt men tänker mig en timer som låser tillslag i ~10min kanske så att pumpen inte behöver gå hela tiden när rörelsevakt reagerar.
Så kombinationen gångtid 20sekunder och minst 10minuter mellan passen vore en trevlig lösning. Eller tänker jag helt fel?

Men du kan köra med timer oxå, Låt pumpen gå som du skriver i intervaller under de tider du vet att det brukar tappas el hela tiden vissa tider.. Övrig tid får den stå still..
Ett pellistore låter som en vettig ide o det tar liten plats, Du kan ju bygga själv oxå med sluttande sidor o en kärnskruv i botten så det blir helt självtömmande men det tar ju lite mer utrymme som sagt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Det var ett dåligt argument tycker jag.proforma skrev:Jag har blivit avrådd Pellistore, med argumentet att möss kan gnaga hål på duken och att det blir billigare och minst lika bra med hemmabyggd kona.
Har man möss i ett nybygge är något seriöst fel.
Mössen kan äta upp isolering i elkablar och orsaka kortsutning och brand.
Det är ett mycket större problem än ett hål i ett Pellistore.
Finns utmärkta lagningskit för pellistore med lim och duk för en hundring så det är lätt åtgärdat om det skulle inträffa.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.