Optimal skiktning i acumulator

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Optimal skiktning i acumulator

Inlägg av Jolle »

Jag läste igenom en massa inlägg(verkar ju bli fart även i SOL-forumet nu när solen börjar stiga :) ) som alla berörde en mycket viktig del av en effektiv solfångaranläggning, nämligen skiktning i ackumulatortanken. Jag tyckte det var värt en ny tråd. Ledsen för att posta en så lång post men det kändes nödvändigt. Hoppas ni orkar läsa.

Jag håller på att installera min anläggning och ska inte säga att jag har den perfekta lösningen, men ville ändå stöta mina funderingar med alla underbara entusiaster på detta eminenta forum. Nog med superlativer.

Anledningen till behov av optimal skiktning behöver vi nog inte diskutera i denna tråd, den är självklar för alla solfångarsystem.

Nu till min fundering. I min anläggning har jag INTE snålat med slingor i ack-tanken :wink:. Jag har 3 st slingor för tappvarmvattnet, botten, mitten, toppen.
För att åstadkomma bästa skiktningen i denna har jag tänkt använda 3 st blandningsventiler för tappvarmvattnet. Det normala är 1 st.

Här är en skiss på hur det ska se ut.
Till vänster mitt system, till höger ett standardsystem.

Bild

Meningen med kopplingen är att all energi som tillförs tappvarmvatten(VV ut) så gott som alltid ska gå genom åtminstone botten-slingan för att kyla tanken så mycket som möjligt i botten först. För detta används 3 st vanliga automatiska blandningsventiler BV1-BV3, inställda på samma temperatur. Funktionen hos dessa är att blanda kallvatten i hetvattnet från ackumulatorn för att begränsa tappvattnets maxtemp. Seriekopplar man sådana kan man automatiskt ta ut hetvattnet så långt ner i tanken som möjligt. Häng med….

Scenario
Topptemp(S3) 90
Mittemp(S2) 60
Bottentemp(S1) 30

Standardkoppling
Antag att inkommande kallvatten(KVin) är 10 grader. Ut ur kranen vill jag ha 50 grader. För det krävs en tempsänkning på 40 grader av det 90-gradiga hetvattnet från S3. Eftersom den enda tillgängliga blandningstemp är 10 grader(KVin), blir resultatet att halva tappvolymen(VVut) tas direkt från inkommande kallvatten(KVin), och bara den andra halvan går genom slingorna i ackumulatorn. Detta gör att vi missar hälften av den skiktskapande temperatursänkningen i ackumulatorn.

Fler-blandarkoppling
Istället för att BV3 blandar in KVin tas nu blandningsvattnet från S2 genom BV2. Om temperaturen från S2 överstiger 50 grader blandas vatten från S1 in genom BV1. Slutligen, om hela tanken skulle vara för het, och för att fylla lagkraven på skållningsskydd, tar BV1 kallvatten direkt från KVin.
Eftersom BV1 i scenariet ovan inte ’orkar’ lyfta VVut till 50 grader tas hela tappvolymen VVut genom S1 och kyler således maximalt i botten på acktanken. Skulle inte heller BV2 orka lyfta till 50 grader spetsar BV3 med resterande behov.
Resultatet av detta är att botten på tanken kyls maximalt vid tappning av varmvatten. Detta borde ge optimal skiktning och längre gångtider på inkopplade solfångare.

Åsikter om detta, för och emot, tas tacksamt emot.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vad skall man säga, verkar perfekt.

Möjliga skall du tänka på hur du sedan placerar dina blandningsventiler. Jag fick tipset när jag skulle fixa till min tank att placera blandningsventilerna låg iförhållande till acktankstoppen, ju lägre dessto bättre. Detta för att framför allt din BV3-ventil inte "ständigt" skall utsättas för varmt vatten, även när du inte tappar något vatten. I det långa loppet så mår dessa ventiler inte bra av detta.
Det är ju ganska lätt när man drar nytt att göra en liten krökning på utgående varmvattenledning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jolle
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 17:59
Ort: Huskybanana

Inlägg av Jolle »

Tack för tipset, det ska jag säga till min röris.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

bra

Inlägg av snillet »

Ser la bra ut 8).

Hade inte tänkt ut det bättre själv.
En detalj som förbises emellanåt i de här sammanhangen dock, som jag har insyn i tack vare mitt arbete med vattenbehandling som stor gren.

Inkommande kallvatten sommartid kan hålla både 20 och (ytterst sällan dock) uppemot 25-30 grader. Detta är ett problem för vattenverk m.m. men det är en annan historia så jag skall hålla mig till ämnet...

Som är att man "slentiranmässigt" alltid anser inkommande kallvatten vara 8-10 grader vilket är felaktigt större delen av året.

Underligt då vi som sitter å lurar på detta är så Otroligt noga med övriga temperaturer...slarvar med detta.

Vissa har kommenterat att jag har hög returtemp till acken från min TVA, ligger oftast runt 25 grader. Men då ligger mitt inkommande vatten vanligen på ca 16-20 grader. När det är mer än -5 grader kallt ute sjunker tempen till ca 10 grader dock.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Snillet:
Du skämtar 20° varmt vatten in?? De ä ju rums tempratur på de..
Då skulle då aldrig jag dricka vatten...
Kollade själv nu o de va +2,5° o på sommar´n lär de väl va + 4°...
Har man vatten på + 20° in så ä de ju omöjligt att tjäna in solfångare..
Eller om de ä upp mot 30° är de ju bara några grader upp till dusch tempratur..
I ute pooler brukar dom ju ha 30-32° varmt...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Olika förhållanden

Inlägg av snillet »

Det är naturligtvis väldigt olika förhållanden.

Men även GBG:s vattenverk har info om att det varma sommardagar kan bli varmare än 20 grader in.

Har sett mer än ett ställe där vattnet in faktiskt är betydligt över de 8-10 grader som sägs vara normalt.

Det är inte för inte som vi har jobb med våra grejer......

Har du 2.5 grader nu är det ju frysrisk också :D .

Men allmänt sett så är den tempen vattnet SKALL hålla ca 4-5 grader vintertid och 5-12 grader sommartid. Men det är med det som med allting annat som...SKALL vara på ett visst sätt.

Inte alltid och för ofta, INTE så.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja frysrisk ä de då inte...
Vi har -3° ute nu o de gick då bra utan att de frös när de va -23° i november... 8)
Du måste väl hålla med om att de blir svårare att tjäna på/in solfångare ju varmare in vattnen man har??
Låt säga att man förbrukar 100 liter 40° vatten/dag o in vattnet är 20°
då behövs de bara 2,3 kw/dag för att värma detta...
Tar man då o värmer detta med el blir de 2,3x0,65=1,50/dag ( jag betalar 65 öre/kw för el på 3 års avtal)
Så då skulle man tjäna 45 kr/månad med solfångare el 225 kr på 5 månader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Bbob
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 21:34

Inlägg av Bbob »

men om du har varmare vatten att starta med på morgonen då blir det varmare på kvällen oxså ,solfångare jobbar inte mot termostat som slår av vid 40gr
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Bbob skrev:men om du har varmare vatten att starta med på morgonen då blir det varmare på kvällen oxså ,solfångare jobbar inte mot termostat som slår av vid 40gr
jepp då kan man ju ta en dusch i 60 gradigt vatten...om man nu vill de..
Vad jag vill få fram att ju varmare vattnet är in desto mindre tjänar man på solfångare...

Vi hade i stugan tidigare bara vatten i en slang på marken med en förgrening till duschen...Denna slinga gick en sväng på taket.... Då va vattnet varmt men då vi grävde ner slangen från brunnen till stugan så han inte vattnet värmas upp av slangen som låg på taket...
Slangen från brunnen till stugan ä 150 meter som låg i söder så vattnet han ju bli rätt så förvärmt trots att den låg i gräset...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Helt sant

Inlägg av snillet »

Det är helt sant att man får ut större energimängd ur solfångarna om de kan börja jobba todogare på dagen, vilket är fallet om tempen är lägre till dem.

Men 20-25 grader drar de flesta solfångare förbi rätt kvickt så fort det är ljust nog ute för dem att vakna alls, frågan om några få minuters skillnad.

10-15 grader är svårt att understiga i botten på en acktank.... om den inte är gjord av något annat material än metall alltså.

Min poäng var att man inte skall ta för givet att man har 10 gradigt vatten in vid alla kalkyler, vilket görs för det mesta.

De tillfällen när man på vissa håll har 20 grader in på sommaren är också såna tillfällen när solfångarna jobbar för allt vad de kan så då har inte detta speciellt stor betydelse, det positiva blir ju, som nämnts ovan, att det går åt mindre energi för att värma vattnet.

Solfångarna värmer tanken, tanken värmer vattnet. Som bekant.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har alltid trott att en blandningsventil endast ÖPPNAR kallvattenintaget om utgående temp är över 50, den STÄNGER aldrig det varma inloppet, dvs även om hela tanken är 90 grader så kommer ett delflöde att gå genom alla tre slingorna.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Honda skrev:Rätta mig gärna om jag har fel...
Du har så rätt. Men det är en enkel och billig lösning, man behöver inte överarbeta! Felet blir åt "rätt håll", underdelen av tanken blir "för varm".
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Skriv svar