Beläggning i fallrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
el94mon
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 22:37
Ort: VÄNNÄS

Beläggning i fallrör

Inlägg av el94mon »

Är det någon annan som har fått beläggning i fallröret på Bionan?

Efter att ha kört igenom ca 2 ton Solett bulk fick jag en tjock bakelitliknande beläggning i fallröret som luktade tjära och fick bändas bort.

Beläggningen var som tjockast i änden som går ner mot brännkammaren och smalnade sedan av uppåt.

I övrigt så är jag nöjd med min Biona.
Biona 2k Nr 1292, Parca 200B (70-talare),Tigex 25, 25 m kulvert, Borö 500/200, beläget i VÄNNÄS
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Jag fick lite beläggning när jag provade med lågt drag
vid 0.05 Pa blev det beläggning o mest nederst i röret.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Efter jag har installerat nya brännarkammaren så fick jag sånna beläggningar, lika så i brännar röret ut i pannan.
Visade sej att en plast plugg som man skulle plugga gamla hålet för fotocellen som ser lågan hade smällt sönder, vilket resulterade i dåligt drag.
gängade upp hålet till typ M16 eller nåt och drog i en skruv istället.
sen passade jag på att täta runt fläkten åxå på en gång.
då blev det fullt ös igen.
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Beläggning

Inlägg av Johanalbin »

Jag får beläggning i fallrör. När jag sotar varje vecka behövs det även skrapas rent i röret. Jag har tidigare haft problem med rök upp i röret vid drift. Efter ändring opå dragregulatorn samt igenpluggning för effektökning har det blivit bättre (ingen rök). Men det blir fortfarande beläggning i fallröret. Någon som har förslag till åtgärd?
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag har bra drag, men får ändå en del beläggningar.

Men det räcker o göra rent 1-2ggr om året
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Inlägg av Lasse Kil »

Jag hade problem med beläggningar i början, även ända upp i slangen. Jag kunde också se att det vid vissa tillfällen kunde slå lågor upp i fallröret. Jag följde då ett tips på mbio:s hemsida och borrade ett hål i slangen mellan kvarnen och fallröret och har nu inte behövt göra rent sedan dess dvs. c:a två år. Problemet med lågan upphörde också.
Johanalbin
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 16:03

Beläggning

Inlägg av Johanalbin »

jag kollade efter tipset, men kunde inte hitta det. Var på röret har du borrat och hur stort?
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

Inlägg av svinevik »

Genom att elda med gasolbrännaren i fallröret blev "bakeliten" mjuk och lätt att få loss!
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Hålet skall borras på fallröret några cm ovanför där metalldelen på brännaren tar slut ...ööö förstod någon hur jag menade? Fallröret (det av gummiplast eller vad det nu är för material)
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
barfotalasse
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 12 feb, 2007 12:59

Inlägg av barfotalasse »

Får också lite beläggning i metallröret ned mot brännaren. Brukar skrapa rent en eller två ggr per år.

Tack för tipset att borra hål samt "gasolhjälp".
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Får också de där beläggningarna med nya huset, fick dem inte tidigare, men det är bara lite precis längst ned på fallröret, ganska lätt å pilla bort. Körde över 3ton genom brännaren innan beläggningen gjorde "väsen" av sig (matningsstopp) första gången. Nu pillar jag bort lite ibland istället.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar