Skum rubrik men så här ligger det till.... jag ska riva hela värmesystemet nu i vår och bygga om lite. När jag då fyller på igen så vore det ju fint om man kunde få bort syret ur vattnet innan det går in i systemet men..... hur då?!?!
Är det nån som har en bra ide eller är jag ute och cyklar ordentligt? Vore i och för sig inte första gången det händer!
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Vattnet i en stor jävla hink (nåja... kärl typ) och en hel del järnfilspån i, det suger åt sig syre och blir till rost som bottenfälls. Bara teori, har ej testat och anser inte att det är värd det heller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hmm...... nån som vet om acktankar klarar undertryck?
Om jag fyller dom, stänger ventilerna till resten av system, kopplar in vakumsugen och låter den stå ett par dar på 0,5 bar så borde det väl bli ungefär samma effekt? Får i och för sig nytt syre i vattnet som måste till för att fylla upp radiatorer och panna och så men jag slipper ju det som är i tankarna.....
Men..... blir lite fundersam på dokumentet från Prema, dom sänker trycket till -0,5 bar?!?! Hur får man till det? Vid 0 bar så finns det ju inget kvar att pumpa bort?
Antar att dom anger mot normaltryck så att 0 bar är det vi har i pannrummet.. annars förstår jag inte alls
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Syrebindande medel då..... Nån som vet nåt om sånt? Eller får man storstryck av kommunen och det skulle åka ut sånt i avloppet?
/Jörgen
Hmm... tydligen ingen bra ide, man använder visst bland annat hydrazin http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrazin. Verkar ju vara en kul grej att slaska på med hemma, cancerframkallande, mycket giftigt, självantänder.... tror jag tar lite svartrost i systemet istället!
/Jörgen