Hur länge håller era brännarrör ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Hur länge håller era brännarrör ??

Inlägg av vatsug »

Vem har äldsta brännarröret ?? Och iså fall varför ?? Mitt är sen maj-05 har kört ca 10300 kg . Kör på modulerande effekt, försöker hålla en rökgastemp på 160-170, när det är kallt o brännaren går över i högeffekt,ca 190. Sotar o askar ur en gång i veckan, rakar ur brännaren m askrakan en gång i mellan,sotar rökrör, mellan panna o skorsten, var 14: dag, gör rent mellan innre och yttre brännarrör,ca var 3:e vecka. Detta gäller på vintern vid en förbrukning mellan 10-13 säck/ vecka. Brännaren injusterad m instrument.
Som sagt vem har äldsta brännarröret??
Kul att veta!
Mvh Vatsug
ps Brännarröret ser bra ut ännu, men vem vet hur länge....
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vårt andra rör har suttit i sedan 5 december 2005, d v s det är inne på andra säsongen. Det första klarade bara 2 säsonger. Jag ser inga tendenser till samma skador på det nuvarande. Jag kör idag nästan bara på lågeffekt, då jag inbillar mig att det är just högeffekten som brännarrören inte klarar.
Senast redigerad av GoForIt Pellets den fre 23 mar, 2007 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Hur länge håller era brännarrör ??

Inlägg av manin »

vatsug skrev: Som sagt vem har äldsta brännarröret??
Kul att veta!
Mvh Vatsug
Min är tillv. år 2004-10
Men här på forum finns en äldsta är Nifelhems, vet inte hur mår hans Vikingbio och kör han fortfaran idag med den?
Nifelhem skrev:Installerade den i Januari 2003. Köpte huset hösten 2002 med befintlig Nibe City i pannrummet.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
hubcats
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 jan, 2006 19:17
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av hubcats »

Mitt rör har suttit sedan april 2004....funkar än som en klocka...sotar varje söndag och tar en titt på röret...
värmebaronen...05 ctc 1100/99:a
90 kvm tegelvilla
Nisse
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 18:54
Ort: Värmland

Inlägg av Nisse »

Mitt brännarrör från okt. -03 har inga synliga skador ännu.
Har kört på lågeffekt hela tiden förutom sommartid då jag ställer av pannan.
Värmebaronen Joker + Viking Bio -03
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nisse skrev:Mitt brännarrör från okt. -03 har inga synliga skador ännu.
Har kört på lågeffekt hela tiden förutom sommartid då jag ställer av pannan.
Den informationen lät ju mycket intressant, med tanke på att vi har exakt samma uppställning och installationsår, och vi är inne på tredje brännarröret..

Hur mycket injustering har du gjort på din brännare?
Vad för märke på pellets har du använt?
Vilken typ av skortsen har du?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Nisse
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 18:54
Ort: Värmland

Inlägg av Nisse »

Hej GoForit.

En enda injustering efter uppstart, av rörmokar'n som installerade panna och brännare, tror det var 3-4 dgr. efter start.

Kört Såbi hela tiden numera Neova (småsäck).
Har inte haft de problem som jag sett andra haft med Såbi (Neova).

Murad skorsten.

Har varit problemfritt, förutom det vanliga med dessa brännare, fläkten dog efter 3-4 månader.

Samt, första våren fick jag problem med draget, det åtgärdades av Vikings Bios distriktansvarige. Han kom hem och slet bort isoleringen på motdragsluckan som ingick i lev. Gjord för olje-eldning enligt honom.

Sen har det tuffat på.
Värmebaronen Joker + Viking Bio -03
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

GoForIt Pellets skrev:
Nisse skrev:Mitt brännarrör från okt. -03 har inga synliga skador ännu.
Har kört på lågeffekt hela tiden förutom sommartid då jag ställer av pannan.
Den informationen lät ju mycket intressant, med tanke på att vi har exakt samma uppställning och installationsår, och vi är inne på tredje brännarröret..
Sant :?: - Orsakad skade av högeffekt heltid, att inga uraska inrebrännarör varje vecka, att injustering inte stämde och trycket luft gör övergräns het grader på inre brännarör. jag har funder på att det skulle vara intressnt att sticka en temperatur tråd igenom till brännarör så man kan titta på hur mkt grader varm så är så att man kan justera till rimlig rätt grader efter luft och bränsle, man kan inte bara använda med sotskala måste ha någon annan mätare med.
Eller hur vad tror ni?

Vikingbio´s rör tål upp till exempel 1200Cº :?: eller vad vet jag inte. Någon som vet?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nisse skrev:Hej GoForit.

En enda injustering efter uppstart, av rörmokar'n som installerade panna och brännare, tror det var 3-4 dgr. efter start.

Kört Såbi hela tiden numera Neova (småsäck).
Har inte haft de problem som jag sett andra haft med Såbi (Neova).

Murad skorsten.

Har varit problemfritt, förutom det vanliga med dessa brännare, fläkten dog efter 3-4 månader.

Samt, första våren fick jag problem med draget, det åtgärdades av Vikings Bios distriktansvarige. Han kom hem och slet bort isoleringen på motdragsluckan som ingick i lev. Gjord för olje-eldning enligt honom.

Sen har det tuffat på.
Injusteringen som sotaren gjorde, var det en riktig komplett rökgasanalys?

Hur lång skorsten har du? Nån aning om area på rökkanalen?
Har du högt drag i skorstenen? (Den inställningen på brännaren inkopplad?)

Vi har också kört SÅBI/Neova till största delen. Senaste bytta brännarröret hade enbart gått på Neova. Kör du bulk eller säck?

Jag har nämligen VB distriksansvarige på ingång tillsammans med en ny lokal installatör för att försöka ta tag i våra driftsproblem (efter installation av ny gavel i samband med nytt brännarrör i våras).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

manin skrev:[Sant :?: - Orsakad skade av högeffekt heltid, att inga uraska inrebrännarör varje vecka, att injustering inte stämde och trycket luft gör övergräns het grader på inre brännarör. jag har funder på att det skulle vara intressnt att sticka en temperatur tråd igenom till brännarör så man kan titta på hur mkt grader varm så är så att man kan justera till rimlig rätt grader efter luft och bränsle, man kan inte bara använda med sotskala måste ha någon annan mätare med.
Eller hur vad tror ni?

Vikingbio´s rör tål upp till exempel 1200Cº :?: eller vad vet jag inte. Någon som vet?
Nej, i vårt fall vet jag inte om jag köper något av argumenten.

Vår brännare går nästan enbart på lågeffekt. Endast modulerande vid temperaturer över -20, vilket är enstaka dagar per säsong.

Brännaren uraskas varje vecka under högsäsong. Den går aldrig mer än en MAFA Mini = 200 kg mellan varje sotning.

Injusteringen kan diskuteras, eftersom vår ursprungliga installatör ju inte kunde sina saker. Men VB distrikschef var på plats och justerade efteråt. Dock bara med sottalspump. Brännaren går dock bra, har sällan (före gavelbytet i våras) driftsproblem. Normal rök (något synlig vid uppstart) ut ur skorstenen.

Att förbränningstemperaturen skulle vara för hög har jag också svårt att tänka mig med den väldigt låga rökgastemperatur jag mäter upp (runt 125 grader nysotad - 160 grader före sotning).

Jag är som jag skrivit tidigare istället inne på att dels är problemen med roster och brännarrör ett konstruktionsproblem. Man använder helt enkelt inte tillräckligt bra material. Jag påstår också att den utlösande orsaken till att brännarröret spricker (vilket ju i mitt senaste fall gick på bara en vecka) är rostrets slitage. Ett slitet roster gör att luften=lågan tar fel väg och istället för att gå rakt ut i röret "studsar" mot brännarröret.

Jag ser fram emot besöket av VB nya distriksansvarige, som jag hoppas kan ha med sig något tips på hur vi skall komma vidare med mitt problem med den nya gaveln.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Som
GoForIt Pellets skrev: Jag är som jag skrivit tidigare istället inne på att dels är problemen med roster och brännarrör ett konstruktionsproblem. Man använder helt enkelt inte tillräckligt bra material. Jag påstår också att den utlösande orsaken till att brännarröret spricker (vilket ju i mitt senaste fall gick på bara en vecka) är rostrets slitage. Ett slitet roster gör att luften=lågan tar fel väg och istället för att gå rakt ut i röret "studsar" mot brännarröret.
skriver så är jag också inne på att det har med rostrets slitage att göra om röret håller eller inte. Mina brännarrör har gått sönder strax efter att jag konstaterat att roster är dåligt.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Nisse
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 18:54
Ort: Värmland

Inlägg av Nisse »

Det var rörmokar'n som gjorde injusteringen, ja det var en komplett rökgasanalys med modernt instrument och trådlös skrivare.

Skorstenslängd har jag inte exakt reda på, men tippar på 8-9 m.
Har ett 1 1/2 planshus med källare. Arean vet jag inte i dagsläget. Huset är från -46 så det är en gammal skorsten.

Har inte "högt drag-inställningen" inkopplad på brännaren.

Kör småsäck.

När rörmokar'n var hemma och bytte fläkten fick jag ett extra roster av honom, så jag har kört på det och rostret som följde med vid lev.
Bägge rostren är fortfarande fullt funktionsdugliga, inga sprickor eller annat slitage.

Jag gör ren brännaren 1 gång i veckan och borstar rostret med stålborste.

Pannan sotar jag ur 1 gång var 4 vecka.
Värmebaronen Joker + Viking Bio -03
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Hur länge håller era brännarrör ??

Inlägg av lennart wiklund »

Gammal tråd! Men intressant.

Jag kör fortfarande efter snart 6vintrar med originalrostret och original brännarrör. Kör bara brännaren i lågeffekt. Den sitter monterad i en värmebaronen vedolux cu. Vid ca 10minusgrader ute samt en framledningstemp på 38-40c så går brännaren två till två och en halv timma innan den slår av på inställda 80c panntemp.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hur länge håller era brännarrör ??

Inlägg av GoForIt Pellets »

Före 2008 (om jag minns rätt..) så hade Värmebaronen ett betydligt tunnare, och klenare material i sitt brännarrör och roster.

Så de 15 år gamla, tidigare svaren i tråden ska nog tolkas utgå från det äldre, tunnare röret.

Det nya röret håller ju betydligt längre, och beroende på driftsförhållanden, så länge som du beskriver.

Idag finns det ju också kompletta "pirat" kopior på rör, gavel och roster. Med mycket bra kvalite. Jag kör med ett för tillfället.

Kör du med accumulatortank med tanke på de långa driftstiderna?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Hur länge håller era brännarrör ??

Inlägg av lennart wiklund »

Nu är ju min brännare tillverkad 2006, köpte den ny 2016! Eller ny och ny. Den var ju gammal men okörd och ny i låda. Nej jag kör inte mot acctankar. Det är ju en panna med stor vattenvolym och inbyggd vvberedare. Därav lång gångtid. Kör även startfördröjningen max. Sjunker till ca 40c innan den startar upp.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar