Svagt gnissel från brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jan S
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 25 feb, 2007 18:57

Svagt gnissel från brännaren

Inlägg av Jan S »

Hej !
Är ny på detta forum som jag tycker är en bra källa till information. Mitt val av brännare gjorde jag bla grundat på det jag har läst mej till här.

Jag har nu haft brännaren igång sedan slutet på oktober förra året och har hitintills inte haft några problem alls. Den uppfyller mina förväntningar på skötsel och förbrukning.

Det som nu har hänt är i och för sej inget driftproblem men ändå störande. Det har nämligen börjat gnissla när brännaren är igång. Allt av döma så kommer ljudet från den rotor som finns i förbränningsrummet.

Ljudet är inte konstant dvs att det alltid har samma ljudnivå när rotorn snurrar utan är mest påtagligt när brännaren går igång, för vart efter temperaturen ökar så minskar ljudet men det försvinner inte helt. Har själv funderat på om det är lagret till rotorn som kärvar och har även rengjort noggrant vid rotorn men problemet är kvar.

Frågan är: Har någon av er råkat ut för detta eller har en uppfattning om vad det kan vara ?

/J
Bor numera i ett boende med fjärrvärme.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Höj rotorn så den går fritt..den tar säkert i botten på
rostret.
Om du har pellconfig kan du köra rotorn utan att
brännaren är igång(brinner) o då hör du att rotorn tar
i rostret.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Jan S
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 25 feb, 2007 18:57

Inlägg av Jan S »

Tack för svaret. Jag har tyvärr inte ännu skaffat pellconfig så det blir till att prova sej fram. Har provat att vrida på rotorn när jag höll på och rengjorde brännaren och då hörde jag inget skrap. Jag ska i alla fall ta och prova ditt tips.

/J
Bor numera i ett boende med fjärrvärme.
Jan S
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 25 feb, 2007 18:57

Inlägg av Jan S »

Tack för svaret. Jag har tyvärr inte ännu skaffat pellconfig så det blir till att prova sej fram. Har provat att vrida på rotorn när jag höll på och rengjorde brännaren och då hörde jag inget skrap. Jag ska i alla fall ta och prova ditt tips.

/J
Bor numera i ett boende med fjärrvärme.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

Höj den ca:1mm till att börja med.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Jan S
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 25 feb, 2007 18:57

Inlägg av Jan S »

Jag ska prova detta när brännaren har svalnat.

/J
Bor numera i ett boende med fjärrvärme.
Roberg
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 13:23
Ort: Mellersta Skåne

Svagt gnissel från brännaren

Inlägg av Roberg »

Min två år gamla Biona började också gnissla för ett tag sedan. Jag satte då kopparpasta (CRC´s) på lagerytorna till rotorns axel, vilket verkar funka OK. Den är iallafall fortfarende tyst.
Senast redigerad av Roberg den tis 06 mar, 2007 16:51, redigerad totalt 1 gånger.
Biona 2000 först i Parca 3000 och från hösten -06 Combifire med spaksotning. Ca. 100m2 bostadsyta + källare, byggt på 30talet. Ca. 9m skorsten med 120mm slang. Ny brännkammare sommaren 09.
Jan S
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 25 feb, 2007 18:57

Inlägg av Jan S »

Har nu undersökt mera ingående vad det är som gnisslar och det visade sig vara ett simpelt fel. Det berodde på att kedjan gick "torr" mot kedjespännaren.

Så jag provade att lägga på lite värembeständigt fett och då försvann gnisslet.

Tack i alla fall för tipsen.

/J
Bor numera i ett boende med fjärrvärme.
Skriv svar