Svårt med CO2 över 10% vid fastbränsleeldning? Era värden?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bioheat
Ungskog

Svårt med CO2 över 10% vid fastbränsleeldning? Era värden?

Inlägg av Bioheat »

Hej på er!

Igår gjorde brännarleverantören äntligen ett dragluckemontage samt CO2 och CO analys med efterföljande intrimmning av brännaren. på Läge 2 gick CO2 knappt upp till 10. Låg mest mellan 9,5 - 9,8. Jag undrade varför han inte ville ha högre CO2. "Det är svårt att gå högre än 10 vid fastbränsleeldning" sa han då. Jag menade på att flertalet inlägg här på forumet påvisar att det går att få 12% CO2.

Är det bara i pelletsanpassade anläggningar det är uppnåbart, t ex Janfire Integral + NH ???

Den första rökgasanalysen som gjordes kring årsskiftet landade på futtiga 6-7% CO2. Fläkten var högt ställd på alla lägen jfrt med rek volttal. Dragbegränsare saknades. Jag hoppades på ca 12% CO2 efter denna justering men fick tji!

Vad säger ni som har antingen rena pelletsanläggningar eller oljepannor/ pelletsbrännare. Vad kommer ni upp i för CO2 värden?
Bränner pellets hemma hos modern.
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
150 kvm villa m oinredd källare, byggår 1944
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Svårt i Nibe City, säkert liknande i CTC 1100 och andra sådana pannor.
Jag har installerat ett par Flex-a i Nibe City både med och utan distans, med olika lågriktare men knappt kommit över 10% i CO2.

I en Integralpanna är det inga problem, har i min egen registrerat 13, 14 och uppemot 15 men då sticker andra värden istället.

Jag tycker du ska vara nöjd med vad den som justerade in lyckades med.
Antar att det var hyffsat låg rökgastemp också. (under 180 c)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Bioheat
Ungskog

Inlägg av Bioheat »

Okej, det är så alltså...

Rökgastempen ligger nu på ca 200 grader med 6 turbulatorer avkortade till hälften. Skall förlänga dem en aning för att få ner rökgastempen. Målet är ca 170 - 180 grader. Då minskar ju rökgasförlusten och förbränningsverkningsgraden ökar, inte mycket, men ändå... Skall nog finjustera dragregulatorn också. Ligger på ca 10 Pa nu. Skall väl upp en eller två Pa till.

Mvh B
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
Bioheat
Ungskog

Inlägg av Bioheat »

Och denna installation är utan distans, men med 30 gr lågriktare.

Mvh B
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Fast du ska inte pilla efter din rökgasanalys med justering.
Det skulle du gjort före.
Ändrar du undertrycket så ökar/minskar draget genom pannan och då påverkas luft / bränsleblandningen.

Detsamma gäller turbolatorerna, draget ökar / minskar och därmed mängden luft.

Har du halva turbolatorerna i och 200 grader så är det helt ok och ger en driftsäker anläggning.
Ännu bättre hade det varit med nån Pa till men det funkar säker som det är.
Jag hade väntat till nästa justering när du tror att något är knas eller du byter till en väsentligt annorlunda pellets.

Har för mig att 13 grader C ger 1% högre verkningsgrad vid samma CO.

Inte helt 100 på siffran men det är i den häraden.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Rökgastemp/CO2 kontra verkningsgrad är inte en helt linjär funktion.

"Vid 14 % CO2-halt faller verkningsgraden bara 5 %-enheter vid en ökning av rökgastemperaturen från 180 grader till 280 grader, medan verkningsgraden faller 13 %-enheter vid 6 % CO2-halt."

Källa http://www.agerods-bioenergi.se/forbranning.php
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Bioheat
Ungskog

Inlägg av Bioheat »

Installatören sa iallafall att rökgastempen borde ner en aning så jag skall förlänga turbulatorerna. Sedan får han som du säger elvis göra en ny analys o justera undertrycket. Givetvis skall det inte pillas efter justering.

Före justeringen har jag som sagt experimenterat lite olika med längd o antal fullängdsturbulatorer. Då, utan att ha några förbränningsvärden att gå efter, eller ta hänsyn till för den delen, steg temperaturen snabbast från 64 till 79 grader med 1/2 längds turbulatorer. Tiden var ca 30 min.

Med 3 korta o 3 fullängds isatta kyldes pannan "för mycket?" när brännaren renblåste innan start och tempen gick ned till 60 grader. Gångtiden ökade till ca 45 - 50 min. Dock var ju rökgastempen låg, ca 170 - 180 grader. Även om tiden var längre torde förbränningsverkningsgraden öka då rökgastempen sjunker...

Man kan ju undra var "break even" är nånstans, men det är väl bara att experimentera för att få så låg rökgastemp som möjligt samtidigt som panntempen skall stiga snabbt = god effektivitet, utan att pannan kyls för mycket vid renblåsningen.

Mvh B
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hej igen,

Din rökgastemp antyder att rökgaser lämnar pannan hyffsat obehindrat.
Det är bra. I nibe city och andra trånga pannor kan det annars bli för högt mottryck så att du får problem med att brännaren överhettar.
Eftersom du säger att du dessutom eldar pellets hos din mor så hade jag låtit bli att mixtra mer nu. Inte så bra om brännaren stannar titt som tätt pga överhettning pga av att man jagar en % eller två i verkningsgrad till.
Till och med den tålmodigaste pelletsmor kan få ett mindre bryt av detta.

Detta är anledningen till att jag tycker att du har en sund lösning med din verkningsgrad och den förmodade höga driftssäkerheten som detta ger.

Om du söker lite i forumet så hittar du ett par trådar som handlar om överhettade brännare och trånga pannor med för många turbolatorer i pga jakt på verkningsgrad.

Mvh
Skriv svar