Hur länge och hur lågt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Hur länge och hur lågt?

Inlägg av skruven2006 »

Alltså, hur länge "ska" brännaren köra? Det är väldigt olika. Allt från 20 min till dryga timmen kör den. Jag gissar att det har med nästa fråga att göra; Hur lågt "ska" tempen på pannan gå? Ibland droppar den till ca65-68 grader och ibland ändå ner till 50 grader innan brännaren drar igång.
Den stannar sedan alltid på 82 grader.

Direkta svar på ev. följdfrågor :wink:
Nej, inga 1 timmas tonåringsduschar (har bara en 2-åring som för övrigt avskyr vatten! Gissa vilka fajter det blir när hon ska tvättas...*suck*), inga badkar/bubbelkoppar/läckande radiatorer/droppande kranar.
Huset är välisolerat både runt om och uppåt.
Ovanstående betraktelser gäller oavsett om det varit -10 eller +10 grader.
Shunt sitter på pannan.
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
_________________
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Låter konstigt att starttempen varierar så mycket. Sitter givaren med tillräckligt bra kontakt?

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

De gånger tempen går ner mot de 50, är det vid vv-tapp (diskning/diskmaskin/dusch/bad)? Kör själv med CTC 1100 och liknande brännare. Hur styr du panntempen, är det brännaren som styr eller använder du panntermostaten?
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Kompisen hade CTC1100 och den är mycket känslig för att den har mycket lite vatten i sig
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

notti skrev:Kompisen hade CTC1100 och den är mycket känslig för att den har mycket lite vatten i sig
notti;
Hur menar du då? :?
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av skruven2006 »

Ärligt talat vet jag inte med 100% säkerhet, men jag tror att det är brännaren.......
Hur kan jag ta reda på det?

Vilken givare menar du NRG?

Undrar oxå över "mycket lite vatten i sig". Förstår icke.

Kan nämna att nu har brännaren kört i ca 55 minuter och ingen har använt något varmvatten de senaste 3 timmarna.
Eller ja, tvättat händerna men det är ju inga mängder som går åt.


Ja, ja... är man ny i gamet så är man :roll:
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
_________________
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

Det NRG menar är samma sak jag undrar, panngivaren som styr brännaren (verkar det vara i alla fall) har en känselkropp som sitter någonstans på pannan. På en 1100 finns det dykrör antingen till vänster, hitom luckan där elpatronerna sitter eller till höger, hitom shunten. Denna placering gör att givaren känner av då vv-växlaren som producerar varmvattnet (sitter innanför panelen) skickar tillbaks det kylda, växlade vattnet till pannan precis framför givaren, som då kan starta brännaren tidigare för att få ökad komfort. Men tätare gångtider. På min Värmebaronen-brännare kan jag ställa en startfördröjning för att motverka de korta starterna, men jag får ju då vänta på vv en stund - funkar bäst på sommaren.

Liten vattenvolym som notti skrev - jag vet inte vad han avser, CTC 1100 har 130 l, nya CTC Ekoflex har 150 l, så oxå KMP Uno, det är en ganska normal volym enligt min uppfattning.

Vilken effektinställning har du på din brännare? Jag förmodar det finns minst 2 lägen...
Sen beror det ju naturligtvis på ditt aktuella effektbehov. Hur kallt är det ute? Hur välisolerat är huset? Drag från fönsterna? Har du uppfattning om tidigare förbrukning av el eller olja? Det kan ju vara så att brännaren inte går optimalt, behöver justeras. Hur många turbulatorer har du i pannan? Rökgastemperatur? Jag har laborerat och testat med min panna, har jag alla turbulatorer i ligger rökgastempen på max 125 grader, men efter bara en kort tid blir det för mycket motstånd och pelletsen kan inte förbrännas, stopp i brännaren osv.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av skruven2006 »

Som jag kan se det så är det två lägen man kan ställa in brännaren på, och det är bara High power som är uppskruvad. Low power är i botten.

Huset är _väl_ isolerat, 3-glas fönster (utan drag).
Tempen kan som skrivet i första inlägget skilja sig hyggligt mycket.
Det finns 6 turb. men 1st är urtagen.
Rökgastempen har jag bara siffra från vid installationstillfället (178grader om jag minns rätt).

Nåja, jag får ta hit installatören så att han kan ta en koll.
Han skulle komma 2-3 veckor efter installation, fast det verkar som om han menade 2-3 månader.......
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
_________________
Skriv svar