Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

André skrev:AJAJAJ!

Nu har vi testat lite till..

Som det verkar så är helt enkelt ecoflexen för trång.. :shock:
Den har 3 st 50 mm tuber i bred (dom runda) o biomaticen har 4 st 50 mm tuber..

När vi körde biomatic brännaren med plåten urplockad så blev Co2 12% med Ctc´s fabriksvärden (hög 90% matning o fläkt 55% låg körde vi med matning 50% o fläkt 26%) men då plåten monterades i igen så sköt Co2 till 17% o pannan sotade ordentligt på 30 minuters drift...
Med plåten på plats gick den köra med max 73 matning o 100% fläkt men med Ctc´s brännare o plåten i max 60% matning o fläkt 100%...
Det hlälpte inte att öppna plåten max med ställskruven utan den va tvungen att tas ur helt..

I Biomaticen så blev Co2 samma med ctc´s el biomaticens brännare så med tanke på att brännaren funkar utan plåten (direkt ut i skorsten) i Ctc´n så tror jag pannan är för trång helt enkelt för att klara högre effekt än ca 11 kW, Även att biomaticen har en 50 mm tub mer..
André skrev:Nu då vi kör på låg effekt är det inga problem förutom att det är istortsätt max fläkt så det blåser ut endel halvbrunna pellets, Det är över 10-12 kW som problemen börjar..
På låg effekt är matningen högre än fläktvärdet men då man kommer mot 10-11 kW måste fläktvärdet ökas ordentligt..

Har testat nu i kompisens biomatic med 13,5% i Co2 halt på 20 kW effekt utan att det sotar nått nämnvärt (synglaset blev lite tonat efter 200 kg pellets)

Det är inga problem att köra brännaren från ecoflexen i biomaticen utan det är i ecoflexen det är problem men som sagt vi ska även testa min Bequem 20D i pannan för att se vad som händer..
Ska då justera in/kolla brännaren i min panna med deras pellets på 20 kW innan vi testar i ecoflexen, Funkar inte den då är det pannan som det är fel på då elektroniken sitter på brännaren o pannan bara är värmeupptagande yta..
Det här börjar se illa ut.
Om vi gissar att tuberna är lika långa och grova och att pannorna har samma geometri så kan vi börja räkna.
Jag antar att vi har fullt utbildad turbulens (har ingen tabell och orkar inte beräkna reynoldstalet).
Då kommer strömningsmotståndet att vara proportionellt mot strömningshastigheten.
Med en enhet volymflöde och 4 rör så blir hastigheten 0,25 och med tre rör 1/3.
Det innebär att hastigheten ökat med (1 / 3) / (1 / 4) = 1.33333333, vilket i sin tur ökar strömningsmotståndet med ((1 / 3) / (1 / 4))^2 = 1.77777778.
Samma förhållande gäller för motståndstalen vid area och riktnings ändringar.

I så fall har Ecoflexen 80 % högre tryckfall än Biomatiqen vid samma effekt.

Nu saknar jag den praktiska kunskapen att bedömma om tryckfallet över pannan ökar från 1 Pa till 1,8 Pa, eller från 10 Pa till 18 Pa, eller något helt annat.

För att kolla hur pannan uppträder behöver ni mäta trycket över pannorna vid samma effekt.
Alltså mät trycket i eldstaden resp. 'i anslutningsröret mellan pannan och motdragsluckan' vid samma effekt på både ecoflexen och biomatiqen.Och beräkna mellanskilnaden. Gör det vid några olika effekter.

Sedan så måste ju CTC kunna motivera sina fabriksinställningar, begär att de redovisar vilket undertryck de haft i skorstenen.
Är inte den pannan P-märkt? I så fall borde SP ha kört den på full effekt.
Begär att CTC redovisar vilket undertryck SP hade i skorstenen vid sitt test på full effekt.

Att det ser lite annorlunda ut vid låga effekter kan bero på att det inte är fullt utbildad turbulens vid de flödena.

Titta även på den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6345
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

F*n, du måste nästan mäta med prantlrör om du ska få vettiga resultat vid dynamisk mätning.

Du kan kanske gå runt det genom att anta att trycket i anslutningsröret är samma i drift som i stollestånd (motdragslyckan ska ju fixa det). Och sedan be en bön om att trycket är jämnt fördelat i brännkammaren, vilket det inte behöver vara eftersom där är turbulens.

Strömningsmotståndet proportionellt mot hastigheten i kvadrat ska det vara, gäller även för motståndstalen.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Erik skrev: Är inte den pannan P-märkt? I så fall borde SP ha kört den på full effekt.
Begär att CTC redovisar vilket undertryck SP hade i skorstenen vid sitt test på full effekt.
Jo det är den o det påpekade även killen på Ctc vilket gjorde honom väldigt fundersam hur det skulle kunna va fel på pannan då den ska va testad mot 20 kW vilket är märkeffekten.. :?

Men o andra sidan undrar man ju hur länge en panna/brännare körs vid test.. :roll:

När vi startade upp ecoflexen så fick jag till Co2 i alla effektlägen utan problem men efter några dagars drift hade den sotat igen helt, 2 av dom fyrkantiga tuberna va helt täta o övriga hade ca 1 cm avlagringar av kletig aska/tjära o det va helt fullt uppe under sotluckan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jerker_Ecoflex
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 dec, 2006 18:22
Ort: Trollhättan

Samma visa här...

Inlägg av Jerker_Ecoflex »

Jag installerade (själv) en Ecoflex i November förra året och har upptäckt att även jag har problem med askan :cry:

Jag har kört ojusterat hela vinter, och när sotarn kom så tyckte han att pannan gick lite för fett. Har haft ett driftstopp pga att optovakten var helt svart. Även glaset på insp.röret brukar sota igen 2 dagar efter rengörning... Så sotarns reflektion var ju inte helt osann :wink:

För 2 veckor sedan hade jag hemma en som justera pannan mha CO2-mätare.

Värdena INNAN var:
CO2 13,8 V%
H skruv: 68
H fläkt: 40
L skruv: 41
L fläkt 20
Varmhållning 60 min

Värdena EFTER var
CO2 10,2 V%
H skruv: 66
H fläkt: 40
L skruv: 41
L fläkt 20
Varmhållning 20 min

Så gubben justerade endast ned matningen från 68 till 66, samt varmhållninen.
Han skruvade dock även upp spjället under luckan. Detta för att öka rökgastempen. Den hamnade på 157°.

Frågan är om det gjorde någon skillnad map sot...?? Nej! Det är lika mycket sot under luckan, i och emellan tuberna, och glaset på insp.röret sotade igen efter 2 dagar. Antal säckar sedan justeringen är 17 a' 16kg (Neova 8 mm).

Om jag ökar fläkten som har varit det stående tipset från Er på forumet, vad händer då med CO2, och vilket är att föredra (om man nu ska välja); lite sot, eller bra CO2??

Och har varmhållningen någon betydelse, att den sänktes från 60 min till 20 min?

Vill även ge en eloge till gänget här som testar och donar för att hitta en orsak till sotet!
Hus: 130 kvm + 68 kvm källare
Panna: CTC Ecoflex sedan november 2006
9 m skorsten, Ø100 mm Cromaflex-insatsrör
Veckoförråd: Lastpall + 5 kragar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jerker_Ecoflex Varför ändrades värdet för varmhållningen ner till endast 20 min??
Då den är ställd så så sotar den ändå mer, Testa hellre att öka det till 85-90 min.. Som du har det nu så pystar den in 55-60 gram pellets var 20:e minut som liger o pyr (skapar sot) för detta är bara till för att underhållsglöden inte ska slockna.. Själv kör jag med varmhållningen på 105 minuter nu, Det gick fint med 120 min utom då brännaren va nysotad då han det slockna..

Sen då du fick pannan justerad så ändrades bara på hög läget :?
Kollade han inte på låg läget hur det såg ut där med Co2??
Nu då det börjar bli varmare ute så kanske pannan bara går på låg läget o då sotar den ju om det är fel där..
Testa med låg värdena, Fläkt 30% matning 35% (dom värdena funkar både i grannens o kompisens ecoflex..

Men för att vara på den säkra sidan bör du ta dit den som justerade o få det gjort igen men då böhöver han inte ändra "varmhållningen" :wink:
När pannan gått ner 4-5° under börvärdet går den på låg läget o om pannan sjunker ytterliggare 3-4° går den över på hög läget..

Ctc ringde inte i måndags som lovat (inte igår heller) så dom räknar nog för fullt på tub diametern nu.. :lol:
Kompisens panna gick då han va i garaget i måndags så han kunde inte mäta tuberna men viskan hans va då 54 mm o är trång men för att få samma area som i biomaticen måste tuben/arna va 58 mm..

Jag börjar va rätt säker på att det är pannan som har för små tuber eftersom att den gick fint på fabriksvärdena då man plockade bort plåten helt men då man moterar plåten igen så måste man sänka matningen 20-30% o öka fläkten till 100%..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

André skrev:Jag börjar va rätt säker på att det är pannan som har för små tuber eftersom att den gick fint på fabriksvärdena då man plockade bort plåten helt men då man moterar plåten igen så måste man sänka matningen 20-30% o öka fläkten till 100%..
Dum fråga kanske, men vilken plåt pratar du om? Spjället under sotningsluckan, eller nån annan?

Undrar också vad du menar med att öka fläkten till 100%? Gäller det både hög- och lågläge? Jag ökade båda med 10 procentenheter på din inrådan och det har minskat sotningen, men det är fortfarande inte helt bra. Däremot har jag inte ändrat på matningen. Borde jag det?

Tack för alla tips och stort engagemang! Vi är säkerligen många ser fram emot vad du kommer fram till, och vad CTC kommer att göra åt problemen. Det är ju ingen enkel sak att bygga om alla levererade pannor, om det är det nu är det som behövs. Kommer att tänka på Mercedes A-serie som välte när den först kom. De fick installera antisladdsystem och byta hjul på alla levererade bilar, om jag kommer ihåg rätt. Men vad skulle CTC kunna göra?
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Skåne skrev:
Dum fråga kanske, men vilken plåt pratar du om? Spjället under sotningsluckan, eller nån annan?

Undrar också vad du menar med att öka fläkten till 100%? Gäller det både hög- och lågläge? Jag ökade båda med 10 procentenheter på din inrådan och det har minskat sotningen, men det är fortfarande inte helt bra. Däremot har jag inte ändrat på matningen. Borde jag det?

Vi är säkerligen många ser fram emot vad du kommer fram till, och vad CTC kommer att göra åt problemen. Det är ju ingen enkel sak att bygga om alla levererade pannor, om det är det nu är det som behövs.
Men vad skulle CTC kunna göra?
Ja det är plåten/spjället under sotluckan som måste plockas bort innan pannan funkar hyfsat med hög effek (15-20 kW)

Att man måste öka fläkten mycket är bara vid hög effekt, Vid 10-11 kW är det som en brytgräns då man tvingas öka fläkten mer o mer..
Pannan går inte ens få att funka med 20 kW som står i papperen..

Tycker att alla som har en ecoflex med mycket aska/sot ska kontakta Ctc o berätta hur ni har det, Kompisen tycker dom anspelade lite mer på att det bara va deras panna o en till som hade problem.. Han på Ctc blev helt tyst då han sa att det så är 5-10 pannor till som har liknande poblem, Om ingen ringer Ctc kanske dom bara tror det är vi som är nojiga..

Är det pannan som är för trång åker Ctc på att byta ut alla ecoflex.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Okej, då ska jag ringa CTC imorgon och påtala att även jag har problem med sot. Jag har hittills väntat med det för att se vad du kom fram till i din utredning. Och så har ju min panna gått på pellets mindre än en månad.

Ska förresten ändå ringa och be och få en ny viska eftersom den jag fick med pannan tappade alla borsten vid andra sotningen.

Vi får verkligen hoppas att de kan fixa problemet utan att byta alla pannor. Undrar om de har börjat räkna än på vad det skulle kosta dem...
Skönt att det snart är sommar i alla fall. Pannbyte är att föredra på sommaren.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu blir det inte före påsk som jag kan testa med min brännare i ecoflexen då vi åker bort över påsk o inte kan va hemma o elda med ved så får pelletsen värma så länge..

Men direkt efter påsk så ska jag justera in min brännare (Bequem 20D) på 10-15-20 kW på deras pellets men i min panna, Sen ska vi sätta in den i ecoflexen o testa..
Funkar det inte då i deras panna så är det pannan som är problemet vilket inte kan fixas på annat sätt än byte av panna, Skulle det därimot funka så måste det va något i elektroniken i ecoflexen vilket jag inte tror..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Hur många och vilka mått har de fyrkantiga rören jmfrt mellan flex och biomatiq?
De bromsar de med.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

I ecoflex är det 9 st 50mm kvadratiska tuber ovanför brännaren.
Man måste väl mäta längden på alla tuber om man ska kunna räkna ut tryckfallet?
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmmm ecoflexen har 9 fyrkantiga tuber o bimaticen har en rektangulär som är kanske 20x4 cm, Har inte mätat denna men den har liknande längd som ecoflexens 9 fyrkantiga o dom runda har nog oxå liknande längd.. :roll:

Men hursom helst va det lite skumt att brännaren från biomaticen gick få att funka i ecoflexen när man tog bort direktspjället helt, men inte brännaren från ecoflexen.. :?

Därimot så gick brännaren från ecoflexen med samma värden som orginalbrännaren i biomaticen så klart är iaf att nått fel är det i ecoflexen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Jo, man måste veta längden. Oftast räknar man fram tryckfallet per meter, och så sätter man in det antal meter man har.

För att krångla till det så gäller det för en stabiliserad strömning, alltså utan inloppssträckan så i det här fallet blir det inte riktigt så enkelt.

Hmm, en tub i Biomatiqen och nio i flexen. Det borde vara mer motstånd i nio tuber än i en, även om den långsmala formen är lite speciell.
Ska se om jag orkar räkna något på det.

P.S

Ett annat problem är att jag aldrig når samma resultat när jag räknar som när jag läser av i ett för litet diagram. Formeln är å andra sidan en mardröm och dessutom finns det feltryck av formeler i boken och bara en uppsättning av den formeln.
Det ändrar dock inte på det grunläggande att smala rör har högre strömningsmotstånd än grova, och att flera smala med samma totala tvärsnittsarea har högre motstånd än ett stort med samma t.area.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Lite nytt !

Har nu testat med kompisens pellets hos mej..
Det är rätt stor skillnad mellan min solett o hans, Jag måste öka fläkten med 8% med deras pellets vilket är rätt mycket då jag knappt märkt nån skillnad mellan olika leveranser tidigare (verken hos mej el kompisen med biomaticen)
Det har varit max 0,5% i skillnad på Co2 halten så 1% öknin av fläkten blir då för mycket utan 1% matning räcker för att fixa till värdet, Det går 3% matning på 1% fläkt..

Hur som helst så kör jag hans pellets med 71% matning o 41% fläkt vid Co2 på 12% så nu vet jag inställningarna som ska vara på brännaren så då får vi se vad som händer när man stoppar in min brännare i deras ecoflex..
I ecoflexen körde vi med 60% matning 100% fläkt för att komma ner till 12% i Co2..

Med inställningarna efter min pellets o med deras pellets så drar Co2 halten iväg mot 16% samt att lågan blir röd aktig..

Pelletsen innehåller ca 50% vita o 50% bruna pelletsar så man undrar ju vart dom tagit den vita från, Även kompisen som har biomaticen har sådan pellets nu efter senast leveransen o tvingades öka fläkte på 20 kW läget med 16% nu..

Farsan hade pratat med någon i Ånäset som sa att det varit problem med för fuktig pellets i vinter av det dom tagit via pelletsföreningen som har solett, Gubben måste blandat ihop tillverkarna för han sa att dom körde med lulepellets nu men det stämmer inte då föreningen fixade avtalet för 1 år sedan med solett o tidigare hade dom lulepellets..

Så det verkar va flera saker som tillsammans gör att det blir riktigt fel, Fel lite på alla saker kan jag tänka mej att det blir helt åt h-vete.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

När man läser hur många olika parametrar som spelar in vid förbränningen av träpellets så undrar jag varför det inte införs krav på lambdastyrning. Det är helt orimligt att kräva att kunden ska justera brännaren varje gång någon av alla parametrar ändrar sig.

En annan intressant aspekt på bra förbränning är införandet av katalysatorer för rökgaser. Det börjar komma för vedeldning och borde därför även kunna komma för pellets (se länk).

http://www.garp-giab.se/links/Hogskolan ... dkatal.doc

Tyvärr är det väl som för fordon. Så länge myndigheter inte ställer krav så händer inte mycket. Och att säga att pelletseldning är så rent att det inte behöver göras något på området tror jag inte en sekund på...
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Skriv svar