Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä det blev aldrig att vi testade med min brännare, Vi glömde bort detta då det va varmt ute o jag eldade ved själv... :oops:
Nu är jag inte så sugen att köra med ved/el för att kolla men det va jävligt synd för då hade man ju vetat direkt om det är elektroniken i pannan el konstruktionen det är fel på..

I em då jag pratade med kompisen så sa han att nu är dom trötta på detta o ska försöka få Ctc att antingen komma med en ny panna omg el ta tillbaka den..

Jag berättade för han om nu igen om att det finns pannor som kör typ 1300 kg pellets innan asklådan är ful vilket han sa skulle va en dröm för dom om det gick göra det, Dom tömmer lådan 10 ggr/mån under vintern när tempen håller sej på minus hela tiden så han trodde dom tömt ca 35 ggr under året med drygt 6 ton förbrukning (fulla lådor)
Det är ju lite skillnad mot kompisen som kör med biomaticen som tömt lådan 7-8 ggr på 13 ton... :?

OBS asklådorna är lika stora...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det är inget som är normalt för EcoFlexen, att inte kunna elda 1000 (eller 1500 kg om förbränningen är rätt inställd) i en normal bostad.

Vad kan vi läsa ut av detta? Att maxeffekten är lägre än vi tidigare trott för att undvika dessa extrema askmängder?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja vad fan de ä med denna panna vete gudarna, Han som va dit blev väldigt förvånad över hur den gick..
Han började att testa värdena direkt men då fick han rengöra mätaren en stund.. :lol:
Då gick den med 60% matning o 85% fläkt, Skulle fått stoppa i mätaren efter brännaren gått i 1 dygn med värdena som han ställde in..
Då hade han nog fått köpa ny mätare efteråt.. :lol:
Jag tror ingen kan tänka sej hur jävligt det ser ut i pannan efter 1-2 dygns körning med fabriksvärdena, Det va istorsätt de han ställde in..

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ctc valde att ta tillbaka pannan o betala vad installationen kostade så att dom kunde välja annan panna fritt.. :?

Kompisen sa att dom kunde byta ut pannan om det va så dom trodde på pannan o garanterade att den gick köra på 20 kW effekt utan ask problemen + att den inte skulle sota...
Men dom valde att som sagt inte de så man undrar om dom verkligen tror på sin panna...

Dom skulle få ha pannan tills det blev varmare ute/vår då nästan alla pannor än denna är högre o att dom då måste höja skorsten bl.a...

Tror jag måste hälsa på mina nya grannar o se hur deras ecoflex sköter sej, Den gick inte ställa in på högre effekt än 53% matning i hög sen drog alla värden iväg då Ctc va dit o justerade pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JH
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 15 maj, 2011 15:13

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av JH »

Då man är nybliven ecoflexägara blir man ju orolig när man läser en tråd som denna.
Jag får väcka tråden igen och undrar hur det ligger till?
Har jag köpt grisen i säcken?
Vilka åtgärder ska man göra och vilka inställningar ska man ha på matning och fläkt mm, har bara blivit mer förvirrad av denna tråd.
Ska man ta bort "rökgasplåten" helt?

Idag sotade jag pannan efter ca 3 veckor i drift och lådan var halvfull på enbart 300-400kilo pellets.
Går det att göra något åt?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av Stugsittaren »

Sotar den så snabbt för den för mkt pelleets eller för lite luft. Justera i små steg (ett par dagar mellan varje justering) och stanna när glaset endast färgas in sakta.

Detta har mig veterligen bara hänt en gång under speciella omständigheter. JAg har eldat nu i sex år och har nästan glömt att det inte är en oljepanna. Den har nästan samma tillförliglighet. Tömmer aska och sotar några ggr per år annars inget. Bulken fyller jaq så det räcker 1,5-2 år.

Mycket nöjd med panna och dess shunt. Inga problem med vv-kapacitet heller när jag badar eller vi duschar direkt efter varandra.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av André »

JH skrev:Då man är nybliven ecoflexägara blir man ju orolig när man läser en tråd som denna.
Jag får väcka tråden igen och undrar hur det ligger till?
Har jag köpt grisen i säcken?
Vilka åtgärder ska man göra och vilka inställningar ska man ha på matning och fläkt mm, har bara blivit mer förvirrad av denna tråd.
Ska man ta bort "rökgasplåten" helt?

Idag sotade jag pannan efter ca 3 veckor i drift och lådan var halvfull på enbart 300-400kilo pellets.
Går det att göra något åt?
Antar att Ctc fått till de nu så du behöver inte vara orolig tycker jag..
Kontrollera förbrukningen med hushållsvåg o justera in den så den är på ca 10 kW i låg o 15 kW i hög, Den ska då förbruka 350 gram/10 min för 10 kW med fläkt 25-26% o 520 gram/10 min för 15 kW med fläkt 33%
Ta bara bort slangen från extern skruven på brännaren o fyll internförrådet fullt sen tar du tid o håller det fullt under 10 min så ser du förbrukningen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JH
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 15 maj, 2011 15:13

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av JH »

Ok, tack så mycket.
Det finns inga siffror man kan skriva in på matning, fläkt mm för att göra det enklare för sig eller måste man pröva sig fram med våg?
Börjar jag att väga pellets ifrån grundinställningarna eller vart börjar man?
Hoppas att ni förstår hur jag menar.
JH
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 15 maj, 2011 15:13

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av JH »

Andre- så här skrev du i mars 2009:


Värdena som "ja" har verkar vettigare o stäng rökgasjusteringen..

Skaffa motdragslucka o ändra inställningarna till
Matning hög 70% fläkt 33%
Matning låg 45% fläkt 18%

Är dessa värden något att starta vid när jag ska börja väga pellets?
Har läst att en del skriver att dom har dina inställningar och det är dessa jag är intresserad av :D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av André »

Du kan testa med dom värdena när du ska justera in effekten..
Men de kan skilja rätt mycket, Min är på 15,5 kW med 83% matning med nuvarande pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av Jakob »

Vad lyder askrekordet med Ecoflex? Nån som kört 3 ton?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av André »

För att kunna köra 3 ton behöver du antingen askkomprimeringspak på lådan el öppna asklådan o packa
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av Jakob »

Hur blir det annars? Ser det ut som en alp-topp som når upp till brännaren typ?

I min Effecta Komplett blir det ju precis tvärt om. Tryckluftsotningen blåser ut all aska ut i hörnen på eldstaden - med ett hål i mitten.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av André »

Ja det blir mest aska under/runt brännaren men när den drunknat i aska är det rätt fullt i hela lådan
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar