Janfire på en CTC 1100 Family 25

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rombo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 11:25

Janfire på en CTC 1100 Family 25

Inlägg av Rombo »

Är det någon som har tips angående denna kombination?
Jag har idag min Janfire på en gammal CTC kombipanna ifrån 1970. Jag har en CTC 1100 ifrån 2000 ståendes som jag tänkte installera. Jag vet att det har diskutterats mycket om att det inte är en bra panna för pellets, men en del som kör det säger att det fungerar bra. Min bror har en 1100 med en Värmebaronen brännare och det fungerar bra.

Vad behöver man för att installera Janfire på CTC 1100?
Janfire Flex-A
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Det man behöver är en anslutningsram 100mm och en lågriktare 90. Jag fick betala ca 900+moms. Installationen gjorde jag inte själv.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Viss rutin
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 06 jan, 2005 21:39

Lågriktare??

Inlägg av Viss rutin »

Kan man förutsätta att lågriktare är en bra idé? Hör en ÅF montör säga att det inte är bra och att man tappar verkningsgrad på det.
Någon som vet?
Rik blir man på de små utgifterna.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

lågriktare ??

Inlägg av leifa.k »

Det här vet jag..... Om elden inte träffar någon som helst "kall" yta innan den har brunnit färdigt så att reaktionen blir "fullbordad" är det bästa. Nu gissar jag bara....jag kan tänka mig att om en lågriktare träffas av lågorna hela tiden och kyler ned en del av förbränningen blir det sämre förbränning som resultat (marginellt?), i och för sig om lågriktaren håller sig glödande så kyler den väl inte så mycket? Det är nog med största sannolikhet bättre med en lågriktare än att lågorna träffar kylda pannytor eller att lågorna far rakt ut i tubsatserna! Med andra ord, har du rymlig eldstad kör utan, träffar lågan kylda ytor så kör med riktare.
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Intressant diskussion. "Min" installatör nämde senast att han hade haft kunder som plockat bort lågriktaren och sagt sig förbruka mindre pellets. Han hade kollat med Janfire och de hade sagt att det inte fanns belägg för att förbrukningen skulle påverkas. Men det du skriver, Leif, stämmer säkert. Om man hade en stor eldstad torde ju lågriktaren kunna begränsa verkningsgraden. Finns det förresten nån risk med att testa?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

En vän till mig nedåt gatan satte dit flamriktare på sin Janfire och pelletsförbrukningen sjönk väldigt mycket, men det berodde på att elden stack rakt ut i tuberna utan flamriktare, nu fick elden/ värmen lite längre väg innan den träffade en vattenkyld yta så det förmodligen hann "brinna ut" lite mera. Det är bara att prova sig fram!
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

Min erfarenhet av lågriktaren resulterar i en vitare och mer förbränd aska mot om jag kör utan den.
Jag har även kapat ut tårtbitar från lågriktarens sidor och fick därmed en bredare låga 8) Detta är ett tips från jan-fire själva och passar pannor som är trånga uppåt.
Pelletsförbrukningen tycker jag minskar,men måste kanske mätas mer exakt än vad jag gjort me mina sträckmarkeringar :D
Hälsn.Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Hur stor effekt kör du brännaren på Gustav? Nu spånar jag igen... kan det vara så att om man kör på en lägre effekt än maxeffekt så är inte hela rosterytan "vältäckt" med bränsle och då kanske en del primärluft smiter förbi i bakkant på roster'n utan att förgasa något bränsle och upp och träffar flamriktaren, styrs in mot lågorna så att primärluften därigenom fungerar som sekundärluft med bättre förbränning (den antänder en del oförbrända gaser och kolpartiklar) och du får vitare aska? Det här är inte lätt...... varje anläggning är individuell. Det där med tårtbitarna verkar vettigt.
Gustav
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 18 okt, 2004 18:54
Ort: hallstavik

Inlägg av Gustav »

9kw. Har kört så nästan hela vintern. Provade att gå upp till tolv kw med underhållsmatning men brännarn slår av efter en timma.
Din teori kan mycke väl stämma,och de blir ju även varmare i rosterkoppen med locket på :lol:
Håller me om att varje anläggning är unik och man måste våga prova lite egna ideer. Allting går ju att återställa om man misslyckas. He he..
Gustav.
Jan-fire i pelluxpanna
Boorken
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 24 okt, 2005 16:17
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av Boorken »

.. Glöm heller inte bort att det har att göra med hur lång skortsten du har, dvs draget i den. Kort skorsten = mindre drag... Många faktorer är det som ska vägas in.

Har själv en CTC 1100 som står och värms med en Flex-A. Fungerar perfekt förutom att man var tvungen att göra lite modefieringar innan.

90 graders flamriktare
1,5 turbolator bort tagna
Max temp i pannan på max 80 grader (annars löser termokontakten)
Jag har strax över 9 meter skorsten med ny 125 slang indragen.
Om nu skatt ska driva välfärden, hur kommer sig då att skatten tar död på folket?
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Charlie skrev:Intressant diskussion. "Min" installatör nämde senast att han hade haft kunder som plockat bort lågriktaren och sagt sig förbruka mindre pellets. Han hade kollat med Janfire och de hade sagt att det inte fanns belägg för att förbrukningen skulle påverkas. Men det du skriver, Leif, stämmer säkert. Om man hade en stor eldstad torde ju lågriktaren kunna begränsa verkningsgraden. Finns det förresten nån risk med att testa?

Körde med Lågriktare i min Focus EKO (ECO?) 20. detta gjorde att brännaren blev varm och vattenspärren löste efter en timmes drift. Att försöka köra på effektläge två var lönlöst, termokontakten larmade direkt. Skall försöka att såga lite i min lågriktare och testa igen, eftersom jag tyckte att förbrukningen steg märkbart utan den.

/E
Skriv svar