Labbat med brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Labbat med brännaren

Inlägg av notti »

Nu har jag labbat med brännaren för skoj skull ..jag har justerat ner rökgasen till låga 140 grader på min gamla panna ..otroligt att den överhuvudtaget brinner med den lilla mängd pellets och den låga hastigheten på fläkten ..men jösses vilken lång gångtid.
Som sagt så har jag ingen rökgasinstrument tillgängligt just nu men man kan se rätt bra efter ett dygn hur förbränningen går från pannväggarna och nu har den gått sedan igår kväll ..ja snart 24 timmar och pannväggarna är ljusgrå.

Inga gengas knallar än så länge :wink:
Senast redigerad av notti den tis 27 feb, 2007 00:01, redigerad totalt 1 gånger.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Labbat med brännaren

Inlägg av Ved Profilen »

notti skrev:Nu har jag labbat med brännaren för skoj skull ..jag har justerat ner sökgasen till låga 140 grader på min gamla panna ..otroligt att den överhuvudtaget brinner med den lilla mängd pellets och den låga hastigheten på fläkten ..men jösses vilken lång gångtid.
Som sagt så har jag ingen rökgasinstrument tillgängligt just nu men man kan se rätt bra efter ett dygn hur förbränningen går från pannväggarna och nu har den gått sedan igår kväll ..ja snart 24 timmar och pannväggarna är ljusgrå.

Inga gengas knallar än så länge :wink:
Det är nog tur att du inte har något rökgasinstrument??
Eller rättare sakt är det är synd att du inte har ett bra instrument att till gå vid dina tester..
Du verkar förstöra dina egna förbränningsresultat utan instrument???

Ved Profilen..
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Labbat med brännaren

Inlägg av notti »

Ved Profilen skrev:
notti skrev:Nu har jag labbat med brännaren för skoj skull ..jag har justerat ner sökgasen till låga 140 grader på min gamla panna ..otroligt att den överhuvudtaget brinner med den lilla mängd pellets och den låga hastigheten på fläkten ..men jösses vilken lång gångtid.
Som sagt så har jag ingen rökgasinstrument tillgängligt just nu men man kan se rätt bra efter ett dygn hur förbränningen går från pannväggarna och nu har den gått sedan igår kväll ..ja snart 24 timmar och pannväggarna är ljusgrå.

Inga gengas knallar än så länge :wink:
Det är nog tur att du inte har något rökgasinstrument??
Eller rättare sakt är det är synd att du inte har ett bra instrument att till gå vid dina tester..

Ved Profilen..
Ja du det är tur att jag inte har den här hemma just nu ..men jag ska åka till polarn i grannstaden och hämta den imorgon ifall han är hemma (han är installatör) ..troligen är det som det brukar vara när jag ställt på känn och sedan mäter så är det inte långt ifrån godkända värden :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Hej Notti,
Är nyfiken hur det gått med dina låga temperaturer och rökgasinstrument?

/Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det går kanon ..inga driftstörningar ..och som sagt så var kompisen hit och fikade och så kollade vi upp rökgaserna och som jag misstänkte så var det inget att justera ..men jösses vilka långa gångtider det var när det var neråt 20- ute
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Ja, långa gångtider tycker vi om när px21 svagaste länk är hållbarheten på tändelementet.

/Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Jag har en känsla av att liten matning kan ge instabilitet så att bränanren stannar (gissar att det är flamvakten). Om jag kör med lågeffekten på så får jag ett och annat stopp (några per vecka). Mätte effekten i helgen och fick då stopp även om det brann ganska så hyggligt. Är det någon som har en känsla för hur lite matning en PX21:a ska re sig med. Kan man ställa flamvaktens känslighet?

(Har precis bytt från Vestmarka till Agrol och ska ställa om brännaren).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag har inte koll på vilken effekt jag har just nu men ska kolla upp det vid tillfälle ..men en sak är säker att det inte är många kwh och det utan driftstörningar
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Jag kör också neråt 150 grader. Inga problem att köra lågfart. Har aldrig några driftstopp. Det enda strulet på senaste tiden berodde på för mycket spån i skruven.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

AndersJ skrev:Jag kör också neråt 150 grader. Inga problem att köra lågfart. Har aldrig några driftstopp. Det enda strulet på senaste tiden berodde på för mycket spån i skruven.
Jag har byglat av för att stänga av hög / lågfart och kör endast högfart men mycket sakta :wink: :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Det var min tanke att köra som notti, minskad effekt men utan byglingen.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

jag kör också högeffekt och väldigt lågt ställd effekt. som det är nu får man följa vädret lite för jag tvivlar att den orkar med om det sjunker mot -20 igen, har riktigt lång drifttid redan nu.
pannans termometer hävdar att rökgaserna ligger runt 130-150 men ska ta och trixa och mäta här i helgen om farsgubben har tid att assistera.
Skriv svar