isolering av fölängningsstos

Skriv svar
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

isolering av fölängningsstos

Inlägg av Pocca »

Hur isolerar man den bäst? Har rätt hög temepratur i pannrummet och det bör vara pga att förlängningsstosen inte är isolerad (fungerar då som ett element). Nu var jag och köpte isolering (Paroc, nätat. För höga temeraturer). Virade runt det men när brännaren hade gått ett tag började den ryka. Uppenbarigen tålde den inte såååå höga temperaturer.

Något tips om hur jag skall göra? Finns det isolering som tål dessa uppenbarligen väldigt höga temperaturer?
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: isolering av fölängningsstos

Inlägg av Ved Profilen »

Pocca skrev:Hur isolerar man den bäst? Har rätt hög temepratur i pannrummet och det bör vara pga att förlängningsstosen inte är isolerad (fungerar då som ett element). Nu var jag och köpte isolering (Paroc, nätat. För höga temeraturer). Virade runt det men när brännaren hade gått ett tag började den ryka. Uppenbarigen tålde den inte såååå höga temperaturer.

Något tips om hur jag skall göra? Finns det isolering som tål dessa uppenbarligen väldigt höga temperaturer?
Prova Nätarmerad mineralullsisolering. Den isoleringen är gjord för detta.
Tål 1000 grader..

Ved Profilen.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Ta kontakt med ungsmurare som murar högtemperatur industriugnar dom har en vit isoleringstyp både som lösull och på rulle i mängder av tjocklekar typ från 5mm till 100mm och jag har den typen av 15mm najad med najtråd runt min stos.

Kanske du har vänner som jobbar på industri som har högtempsugnar för då har dom alla gånger isolering för reparartion liggande.

Eller kanske söka på eniro.se
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: isolering av fölängningsstos

Inlägg av BG »

Ved Profilen skrev:
Pocca skrev:Hur isolerar man den bäst? Har rätt hög temepratur i pannrummet och det bör vara pga att förlängningsstosen inte är isolerad (fungerar då som ett element). Nu var jag och köpte isolering (Paroc, nätat. För höga temeraturer). Virade runt det men när brännaren hade gått ett tag började den ryka. Uppenbarigen tålde den inte såååå höga temperaturer.

Något tips om hur jag skall göra? Finns det isolering som tål dessa uppenbarligen väldigt höga temperaturer?
Prova Nätarmerad mineralullsisolering. Den isoleringen är gjord för detta.
Tål 1000 grader..

Ved Profilen.
Paroc är mineralull
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: isolering av fölängningsstos

Inlägg av BG »

Pocca skrev:Hur isolerar man den bäst? Har rätt hög temepratur i pannrummet och det bör vara pga att förlängningsstosen inte är isolerad (fungerar då som ett element). Nu var jag och köpte isolering (Paroc, nätat. För höga temeraturer). Virade runt det men när brännaren hade gått ett tag började den ryka. Uppenbarigen tålde den inte såååå höga temperaturer.

Något tips om hur jag skall göra? Finns det isolering som tål dessa uppenbarligen väldigt höga temperaturer?
Om jag får säga vad jag tycker . så tycker jag nog att du borde börja med att leta upp varför pannan lämnar ut så VÄLDIGT höga temperaturer ...

Kan inte vara rätt ställt med det hela när det blir så himla varmt att det ryker från den där typen av isolering ....
har du mätt rökgaserna .... vilken temperatur e de på ???? :?:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: isolering av fölängningsstos

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:
Ved Profilen skrev:
Pocca skrev:Hur isolerar man den bäst? Har rätt hög temepratur i pannrummet och det bör vara pga att förlängningsstosen inte är isolerad (fungerar då som ett element). Nu var jag och köpte isolering (Paroc, nätat. För höga temeraturer). Virade runt det men när brännaren hade gått ett tag började den ryka. Uppenbarigen tålde den inte såååå höga temperaturer.

Något tips om hur jag skall göra? Finns det isolering som tål dessa uppenbarligen väldigt höga temperaturer?
Prova Nätarmerad mineralullsisolering. Den isoleringen är gjord för detta.
Tål 1000 grader..

Ved Profilen.
Paroc är mineralull
Kära BG!
Det vet jag väl,men Paroc har många olika isoleringar.
Nät armerad mineralull är det som gäller!!! För detta ...Samma isolering som man använder vid isolering av stålrörskorstenar..
Beträffande hög rökgas temperatur är ett annat problem..
Hur det än är, så är det bara bra att isolera förbindelsekanalen oavsett om man har hög rökgastemperatur eller inte.Den eliminerar i alla fall kondensrisken.Samt eliminerar även brandrisken till närliggande brännbara byggnadsdelar.

Ved Profilen..
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Tjaaaaa kär å kär .... lite sugen e man väl alltid :oops:

Han skrev att han hade köpt "" (Paroc, nätat. För höga temeraturer). """

Å då e det väl det man bör ha som han hade köpt ... eller ??
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:Tjaaaaa kär å kär .... lite sugen e man väl alltid :oops:

Han skrev att han hade köpt "" (Paroc, nätat. För höga temeraturer). """

Å då e det väl det man bör ha som han hade köpt ... eller ??
Der är väl inte så säkert att han har köpt rätt isolering ändå för detta ändamål ?????
Jag tycker att frågeställaren själv svarar på detta.


Ved Profilen
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

När det gäller röken ifrån isoleringen så kan det finnas rester kvar av kyloljan som spinnarn lämnar ifrån sig. Är helt ofarligt. Kan dock lukta illa.
Sen skall inte heller trådnätet ligga mot den varma ytan, för jag har för mig att den inte tål mer än ca 300°.

Högsta rekommenderade användningstemperatur för stenull utan ytskikt är 750 °C. Bindemedlet börjar dock brytas ned vid ca. 200 °C. Isoleringsegenskaperna är då oförändrade, men produkten har i de utbrända partierna försämrats vad gäller formbeständighet och förmåga att bära last. Stenull har en sintringstemperatur som överstiger 1000 °C.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Rökrörsisolering blir ju utsatt för ganska höga temperaturer, då gasar det av bl.a. petrokemiska produkter som funkar som bindemedel och bla. "kyloljan" bör vara,och det är inte alls hälsosamt bl.a. cancerogena gaser bildas. När vi byggde om botten och tre lyftregister på barkpannan på jobbet så påpekade jag detta och det med förde att ingen person fick vistas i pannhuset utan GASMASK med filter för ändamålet innan all isolering hade gasats av, sen var det lugnt. Det är kraftigt förknippat med doften. Elda på du och ta ut retardrar om du har det så det gasar av kraftigare, ventilera extra väl, när doften avtar så är det lugnt, tar väl ett par dar kan jag tänka, beroende på hur hårt du kan elda. I värsta fall tar det någon vecka.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Varför inte kika på isoleringen jag tog upp längre upp på tråden ..den är inte så svår att få tag på och du kan ta en skärbrännare och elda på den utan att det händer något med den ..lätt att hanskas med, mm
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar