Rökgaser temp/färg/lukt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Tänkte bara meddela att mina problem (som var bakgrunden till denna tråd) nu verkar vara lösta.

Sammanfattning:
del 1 av att få brännaren att gå bra var att skaffa en rökgasfläkt.
Hade dock rök vid första uppstart även med rökgasfläkt och dragbegränsare på 25 Pa. Efter en timmas gångtid med kraftig rök slog jag av och ringde MBIO.

del 2 framkom efter samtal med MBIO där Stefan tipsade om att luftspjället kan ha en inverkan. Tydligen har de haft problem tidigare med kärvande lager för luftspjället. Han sa åt mig att knacka på axeln/lagret med en skruvmejsel. Detta gjorde jag och nu går den som en klocka. Jag kan inte säga att jag förstår logiken i det hela, men nu har jag helt osynliga förbränningsgaser vid drift. Exakt hur snabbt den nu övergår från synlig rök till osynlig ska jag göra lite mer noggranna observationer om.

Numera nöjd Biona-ägare alltså.
Grannens Thermia Biomatic med integrerad brännare i pannan fortsätter sprida sin vita rök. Klart att en brännare ska reglera sig själv...
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Vad får du för matning?

Bara nyfiken!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

gött

Inlägg av snillet »

Gött att det fungerar för dig nu.

Jag har MIG VETERLIGEN aldrig fått svart eller illaluktande rök från min anläggning förutom precis när fotocellen detekterar låga vid uppstart, då kommer det en doft av nytänd ved i 20-40 sekunder sedan e de vit rök...när de e kallt. Annars osynligt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Magnus »

Nu har jag haft helgen på mig att studera röken, och resultatet är fantastisk bra.

Vid uppstrat syns ingenting förrän efter ca 3 minuter då det kommer lite vit rök ca 30-40 sekunder. Övergår sedan till osynlig och luktfri rök, även vid minusgrader. Har noterat detta ner till -3. :D

Matningen ligger på ca 45-50% numera. Får konsultera loggningen för en mer exakt siffra.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Skriv svar