Orlan praktiska erfarenheter
-
- Prima virke
- Kontakt:
Orlan praktiska erfarenheter
Undrar om det finns några Orlananvändare här på forumet som kan dela med sig av erfarenheter nu efter en tids användande.
Jag har följt de andra trådarna om Orlan så de aspekter som tas upp där är jag medveten om så de behöver inte dras igen.
Mer intresserad av hur pannan verkar efter en tids användning i vardagen med skötsel/underhåll, hur är den att sota, är den effektiv, hur verkar kvaliten, fördelar/nackdelar etc.
Tacksam för svar!
Jag har följt de andra trådarna om Orlan så de aspekter som tas upp där är jag medveten om så de behöver inte dras igen.
Mer intresserad av hur pannan verkar efter en tids användning i vardagen med skötsel/underhåll, hur är den att sota, är den effektiv, hur verkar kvaliten, fördelar/nackdelar etc.
Tacksam för svar!
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Hejsan!
Har ingen orlan-panna men är intreserad utav den, verkar mycket lovande med både pris och "stabilitet" (med tanke på vikt)
tänkte bara höra om du kollat denna länk på byggahus.se
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 1169275743
verkade iallafall som pannan var "godkänd" för mer än 80grader, stod tydligen 95grader på baksidan.
Har ingen orlan-panna men är intreserad utav den, verkar mycket lovande med både pris och "stabilitet" (med tanke på vikt)
verkade iallafall som pannan var "godkänd" för mer än 80grader, stod tydligen 95grader på baksidan.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Ringde och pratade med närmaste återförsäljare
(Innovativ Teknik, I Färgelanda)
Han hade slutat sälja orlan-pannor, hans annledning var att han hade fått en del klagomål på keramiken i 40kw-pannorna inte höll måttet så han tyckte det var lite "nervöst" att sälja den produkten.
han sa även att 25kw "kan fungera" dum nog frågade jag inte om pannan var bra utöver keramiken (ett problem som dem kanske åtgärdat eller man kan ordna själv?)
(Innovativ Teknik, I Färgelanda)
Han hade slutat sälja orlan-pannor, hans annledning var att han hade fått en del klagomål på keramiken i 40kw-pannorna inte höll måttet så han tyckte det var lite "nervöst" att sälja den produkten.
han sa även att 25kw "kan fungera" dum nog frågade jag inte om pannan var bra utöver keramiken (ett problem som dem kanske åtgärdat eller man kan ordna själv?)
-
- Prima virke
- Kontakt:
nej den tråden var ny för mig annars har jag nog läst de flesta.fisketorp skrev:Hejsan!
tack för tipset!
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Jag har beställt en Orlan, som jag väntar på.
Detta är den bild jag har fått av Orlan!
Fabriken i Polen har haft stora problem med att kunna levererar pannorna i tid, detta p.g.a. stor efterfrågan. Fabriken ska nu ha öppnat nya produktionslinor så nu ska problemet vara avhjälpt.
Jag beställde pannan precis innan jul och då trodde återförsäljaren att han skulle kunna vaska fram en panna till v2. Fick bekräftat att pannan skulle vara på väg i v2. Återförsäljaren ringde senare upp och lätt väldigt förfärad över att pannan inte var med i denna leverans. Nu har jag fått bekräftat att min pannan är på väg igen (v5). Så pannan ska komma denna vecka eller v6. Återförsäljaren jag har haft kontakt med är mycker seriös och väldigt hjälpsam (Rober på Romoheat). Dock verkar det vara lite mer struligt med grossisten i Sverige och hans kontakter med Polen.
Beställningar av pannor från polen nya pannor sker i slutet av varje månad.
Pannorna levereras till Malmö där de kontrolleras och lastas om för utkörning av DHL.
Detta är den bild jag har fått av Orlan!
Fabriken i Polen har haft stora problem med att kunna levererar pannorna i tid, detta p.g.a. stor efterfrågan. Fabriken ska nu ha öppnat nya produktionslinor så nu ska problemet vara avhjälpt.
Jag beställde pannan precis innan jul och då trodde återförsäljaren att han skulle kunna vaska fram en panna till v2. Fick bekräftat att pannan skulle vara på väg i v2. Återförsäljaren ringde senare upp och lätt väldigt förfärad över att pannan inte var med i denna leverans. Nu har jag fått bekräftat att min pannan är på väg igen (v5). Så pannan ska komma denna vecka eller v6. Återförsäljaren jag har haft kontakt med är mycker seriös och väldigt hjälpsam (Rober på Romoheat). Dock verkar det vara lite mer struligt med grossisten i Sverige och hans kontakter med Polen.
Beställningar av pannor från polen nya pannor sker i slutet av varje månad.
Pannorna levereras till Malmö där de kontrolleras och lastas om för utkörning av DHL.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Det låter bra=)Boja skrev:Hej Fisketorp,
Fabriken i Polen har anlitat en annan keramikleverantör vilket gör att problem med de keramiska insatser är borta nu. De nya pannor värmer upp till 97 grader.
Så värmer de upptill 97grader automatiskt eller är det något man får ställa in via den nya styrningen? har ju annars varit 80grader pga att det inte ska finnas risk för att panna ska koka då den kör med pausblåsning om man kört på den inställningen då vill säga.
sålänge jag inte fattat fel =P
Verkar som Orlan blivit alltmer poppulär, en del "kompisar" som bestält den och pratat om den i andra kretsar. själv varit mycket intreserad somsagt, men beslutat att gammla tortjänaren får stånka på ett tag till.
den funkar såppas bra och billigt med pellets så kan man i lugn och ro åtgärda andra brister på huset =P
Ok, det var bra =)Boja skrev:Styrenheten är nu programmerat så att man kan ställa temperaturen upp till 97 grader. Fabriken rekommenderar dock att man ska ansluta syrventil till kylslingan i fall.
Vad gäller pellets, så kan man faktiskt installera en pelletsbrännare i Orlan panna.
Jo det vet jag, är också tanken den dan jag skaffar panna att det ska finnas för pellets och ved, beror vilket på som råkar vara billigast och smidigast för tillfället om man är hemma eller borta osv.
Men somsagt den gammla funkar såppas bra änsålänge så det är inte riktigt aktuelt att byta nu då vi vill byta fönster osv först.
sedan så jäklar ska här bytas=P
Jag har en Orlan 40 som jag nu är mycket nöjd med. Jag har sänkt utblåsningen av primärluften (förhindrar övertändning i vedmagasinet) så att den mynnar ut strax ovanför glödbädden. Pannan går mycket jämnt och stabilt under hela eldningscykeln. Orlan 40 är en mycket prisvärd vedpanna. Vedmagasinet rymmer 185L så snåla inte med ackumulatorvolymen. Jag har 3000L som jag tycker är i minsta laget.
-
- Pannrumshärskare!
Ja det tror jag.
För att få fram en ungefärlig volym till pannan kan man gångra eldstadens volym med 18.Då får man fram minsta volymen på tanken.
I ditt fall ca 3300L
Tycker uträkningen stämmer rätt bra.
Jag har en baxi med 135L eldstad och 2000L ack.
Enligt uträkningen skulle jag ha 2400L ack.
Som det är nu kan jag inte lägga i fullt i pannan när temp i ack är över 40-45 grader.Jag måste vänta tills acken har sjunkit lite mer.
Du får inte in en större tank? Systemet blir så mycket bättre om man har en stor tank.
För att få fram en ungefärlig volym till pannan kan man gångra eldstadens volym med 18.Då får man fram minsta volymen på tanken.
I ditt fall ca 3300L
Tycker uträkningen stämmer rätt bra.
Jag har en baxi med 135L eldstad och 2000L ack.
Enligt uträkningen skulle jag ha 2400L ack.
Som det är nu kan jag inte lägga i fullt i pannan när temp i ack är över 40-45 grader.Jag måste vänta tills acken har sjunkit lite mer.
Du får inte in en större tank? Systemet blir så mycket bättre om man har en stor tank.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Absolut inga problem. Vad är din svalaste temperatur i acken? ligger du med 40° från radiatorer eller typ 25°C från värmegolv?
1 ilägg från kall panna så har du fyllt ca 75% av dom 2000 litrarna med 90°C från 25°C. Vad det blir med 40° i kalla tankar vet jag inte i praktiken men det borde bli lagom fullt med ett ilägg.
Pannan går ner i paus läge om det blir för varmt och underhåller glöden tills den kan mata på igen. Detta gör att du förlänger tiden(max typ 6h extra) innan du börjar att ta ifrån ackarna. Själv brukar jag lägga i så att det är ett rejält glöd lager kvar när ackarna har nått 95° i topp och 90° i botten. Vilket ger ca 2-3h extra.
1 ilägg från kall panna så har du fyllt ca 75% av dom 2000 litrarna med 90°C från 25°C. Vad det blir med 40° i kalla tankar vet jag inte i praktiken men det borde bli lagom fullt med ett ilägg.
Pannan går ner i paus läge om det blir för varmt och underhåller glöden tills den kan mata på igen. Detta gör att du förlänger tiden(max typ 6h extra) innan du börjar att ta ifrån ackarna. Själv brukar jag lägga i så att det är ett rejält glöd lager kvar när ackarna har nått 95° i topp och 90° i botten. Vilket ger ca 2-3h extra.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.