Spjäll eller retarder

Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Spjäll eller retarder

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Har kört pellets i ca en vecka nu. Installatören mätte högt drag i skorstenen så han ströp det först med ett spjäll som sitter i rökröret efter pannan. Sedan stoppade han oxå in två retarder (turbulatorer) efter lite tjat från min sida. "Retarder eller spjäll gör samma sak, de minskar draget".

Men är det så? Kan jag inte få bättre verkningsgrad på pannan om jag stoppar i ytterligare två retarder och öppnar spjället ännu mer? Då bromsas ju luften i tuberna och retarderna skapar virvlar =bättre värmeöverföring.

Främsta anledningen till mitt tjat vsar att jag har haft en del kondensproblem. Dragbegränsaren sitter på rökröret före spjället. Om jag öppnar spjället så öppnar ju dragbergänsaren mer och jag får jag bättre ventilation i skorstenen. Draget genom pannan vill jag sedan justera genom att flytta vikten på dragbegränsaren och hänga i ytterligare 2 turbulatorer.

Vill gärna ha saker och ting klart för mig då det är dags för nästa intrimmning.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Spjället i rökröret efter pannan skall ENDAST användas i två lägen enligt min mening.

ÖPPET när man har pannan i drift, och STÄNGD om man stänger av pannan för att t.ex köra med elpatron under sommarhalvåret.

Inga halvöppna lägen skall förekomma.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Håller inte helt med Roli på den punkten att det alltid skall vara så, spjället används oxå för att justera rökgashastigheten,drag genom pannan,annars behöver man ju inte ha olika lägesinställningar på spjällstången vilket finns på de flesta pannor av en anledning, just justering(särskilt på äldre pannor utan retardrar) EXPL upptändning av panna=öppet spjäll sedan drar man igen spjället till lämpligt läge..när arbetstemp uppnåtts. I ditt fall kanke retaredrarna är det lämpligaste att jobba med, men att oxå justera spjället kan utgöra en possitiv effekt.
Det är iallafall min tankegång ,må så vara om någon finner den något grummlig, allt är ju inte glasklart nu för tiden så det är ju fin fint med detta forun.
MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Spjället i rökröret efter pannan skall ENDAST användas i två lägen enligt min mening.


Roli har rätt i sak, folk som inte vad de gör ska ha spjället fullt öppet vid eldning och fullt stängt när pannan inte används.
Ett mittemellan läge ger lätt en släng av rökförgiftning, finns exempel på forummedlemmar som lyckats med detta.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

Elvis> 8) Folk som inte vet vad de gör i det avsendet är nog ett fåtal o håller sig nog till eldrivna aggregat i någon form,för att justera ett spjäll behövs inte nån hög intelligens,inte här i södermanland iaf, elda för kråkerna kan man ju göra om man finner det roligt. och nog märker väl de flesta med synen o luktsinnet i behåll om det ryker in pga feljusterat spjäll, dummare än så tror jag inte folk är.
(Man skall inte fördumma o underskatta folk)
men visst! ,Roli har rätt i sak har man inget hum alls så,,, men då skall man nog inte hantera den formen av bränsle..
PS: insattskaminer dräller det av o inte f-n ryker det in till höger o vänster..
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Orchard
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 00:58
Ort: Älvkarleby i Norra Uppland

Inlägg av Orchard »

Jag håller med Rolli/elvis
Draget i pannan skall justeras med rätt storlek/inställning på dragavbrott. Och rökgas temperatur med rätt längd på turbolatorer! dvs. alla turbolatorer i och justera längden på dom.

Om ett dragavbrott har fullt öppnings läge när pannan brinner är det förlitet!
Iwabo Villa S 02a
Nibe city vx 96a
Rökgas temp ca 170 garder
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) vad menar du med dragavbrott "öppet" är det rökgasspjället eller dragregulatorn på (nedre) luckan du menar?
mvh
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Orchard
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 00:58
Ort: Älvkarleby i Norra Uppland

Inlägg av Orchard »

Nej jag menat dragavbrott. Monteras på rökröret efter pannan för att kunna erhålla ett konstant drag genom pannan under hela eldnings sesongen oberoende av väder och vind.
http://www.tigerholm.se/swe/products_dragluckor.html

MVH orchard
Iwabo Villa S 02a
Nibe city vx 96a
Rökgas temp ca 170 garder
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) ok! då vet jag ju vad du menar,det var din benämmning som vilseledde mig.men det var nog inte den som diskuterades utan mer rökgas-spjällets funktion
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Orchard skrev:Nej jag menat dragavbrott. Monteras på rökröret efter pannan för att kunna erhålla ett konstant drag genom pannan under hela eldnings sesongen oberoende av väder och vind.
http://www.tigerholm.se/swe/products_dragluckor.html

MVH orchard
Jag har en så'n här
Bild
monterad i 45 grader där rökröret kröker ovanför pannan.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Shakespeare skrev:
Orchard skrev:Nej jag menat dragavbrott. Monteras på rökröret efter pannan för att kunna erhålla ett konstant drag genom pannan under hela eldnings sesongen oberoende av väder och vind.
http://www.tigerholm.se/swe/products_dragluckor.html

MVH orchard
Jag har en så'n här
Bild
monterad i 45 grader där rökröret kröker ovanför pannan.
Har du en sån skall du inte behöva pilla på spjället..., utan du justerar den till rätt nivå.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) allså jag funderat på detta, har jag missat något fullständigt ? och om man inte har eller har motdragslucka så fölorar man väl en del värme(mer eller mindre) vid drift o vilotid med helt öppet RG- spjäll ELLER??
MVH
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

ub skrev:8) allså jag funderat på detta, har jag missat något fullständigt ? och om man inte har eller har motdragslucka så fölorar man väl en del värme(mer eller mindre) vid drift o vilotid med helt öppet RG- spjäll ELLER??
MVH
DET ÄR SANT....

Jag ändrar på mitt rökgasspjäll när det behövs. O inget annat.
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag har fyra retarder (veckade plåtbitar), var ska jag hänga dem? Det finns 6 hål.
Bild
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
elfen
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 08 sep, 2006 17:22
Ort: Norrköping

Inlägg av elfen »

Hej.
I min panna sitter dem i de översta hålen+i mitten på den nedre raden,
den får du vrida så att den hänger över samma kant som den i mitten
över.Hoppas jag har varit tydlig.
KMP PX21
TMV Compact 900
Shuntautomatik med utegivare.
Tigex 25
Skriv svar