Nya brännkammaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

Inlägg av ES335 »

Intressant att sänka temperaturen till 650 grader. Måste skaffa en seriekabel till datorn!

Jag har lite problem med lukt i pannrummet och att brännaren inte blir varmare än drygt 650 grader. Matningen ligger sällan över 29% och jag får ganska mycket grus i sinterbehållaren och mycket aska i tuberna i pannan. Försöker köra ungefär 50 timmar mellan sotningarna.

Annars tuffar det på. Startar fint, går ganska många timmar om dygnet men förbrukningen är hygglig. Glömde att tömma sinterbehållaren en gång och då luktade det riktigt illa. Det var säkert en tredjedels behållare till och stora kolbitar på rostret.
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
ES335
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan, 2008 20:09
Ort: Täby

650 grader

Inlägg av ES335 »

Sotade ur brännaren ordentligt igår. Det fanns en del skräp att ta bort som kan ha påverkat negativt.

Har sedan testat med 650 grader under natten och det ger ingen förbättring. Loggade 3 perioder varav en 700 grader som startades när pannan var ungefär 65 grader och sedan två kompletta 650 från 55 till 82 grader panntemperatur (enligt termostaten, termometern sitter nog lite dumt och visar inte samma värden). Den matar i 100min och går inte över 30% annat än högst tillfälligt.

Just nu kör jag 675 grader men det ger givetvis ingen skillnad på loggen.

Integratorn skenar iväg så fort temperaturen är nådd. Verkar skumt.
Rökgastemperaturen är 150 grader med 2 + 2 60% långa turbulatorer i nysotad panna. Ska kanske ta ut en lång turbulator.

Skenar integratorn uppåt så är det ju för att den inte orkar nå "mål" temperaturen.
Biona Active + Nibe City med shuntautomatik.
112m2 + inredd källare och externt 40m2 varmgarage med vattenburen värme. FTX, tilläggsisolerad vind och grundmur med 10cm Pordrän på 3 sidor. Byggår 1972/1974
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: 650 grader

Inlägg av ztz »

ES335 skrev:Ska kanske ta ut en lång turbulator.
Har du prövat med att köra helt utan turbolatorer. Det kan vara bra att köra "extremer" när man håller på att testa för att se vilken effekt som ytterligheter har på parametrar så som matning, rökgastemperatur, förbrukning etc.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Skriv svar