Vad har ni för fotocells värde på era eurofire brännare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Babbsen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 22:57
Kontakt:

Inlägg av Babbsen »

johano skrev:Hej!

Jag har sedan en 1 1/2 vecka kört med en ny eurofire , och har råkat ut för att den stannat med *larm* två gånger. Jag märker också att mitt fotocellvärde ibland svänger kraftigt, ner till under 10 ibland, och misstänker att det hänger ihop med vinden för tillfället.

När det inte blåser brinner den fint med fotocellvärde på 95-100, rökgaser på 175grader, fin ljus låga o inte så mycket sot/aska.
(Jag har installerat allt själv och kör med inställningar på känn )

Ska försöka sätta ihop en enkel dragmätare för att se om draget är bra eller om det rör sig mycket när det blåser, men jag misstänker starkt att fotocellvärdet (och förhoppningsvis även stoppen) har med draget att göra, så det får väl bli en draglucka misstänker jag.

Finns det dragluckor som kan monteras i skorstenens sotlucka (modell skjutlucka, 11 x 12 cm?? Eller måste den monteras på pannans rökrör?

/johan
Händer visst att fotocellen inte sitter fast i hålet ordentligt så att den åker ut en bit och hamnar på sned, då får man låga värden och dippar så att brännaren stannar. Det verkar ju dock inte vara fallet för dig så jag tror också på draget, framför allt om du insatsrör och/eller hög skorsten. Draglucka bör du ha. Finns säkerligen en som passar i sotluckan, annars är det ju enkelt att modda. När det gäller inställningen av brännaren kan jag av egen erfarenhet säga att du fixar det inte utan instrument=anlita de som har instrument för rökgasanalys ! Med tanke på ditt stora hus, gör det snart.........
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Babbsen skrev:
Händer visst att fotocellen inte sitter fast i hålet ordentligt så att den åker ut en bit och hamnar på sned, då får man låga värden och dippar så att brännaren stannar. Det verkar ju dock inte vara fallet för dig så jag tror också på draget, framför allt om du insatsrör och/eller hög skorsten. Draglucka bör du ha. Finns säkerligen en som passar i sotluckan, annars är det ju enkelt att modda. När det gäller inställningen av brännaren kan jag av egen erfarenhet säga att du fixar det inte utan instrument=anlita de som har instrument för rökgasanalys ! Med tanke på ditt stora hus, gör det snart.........
Tack för tipsen.
Jag har kollat fotocellen o den sitter bra och är helt ren o fin..

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
matssj
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 20 nov, 2009 14:08

Inlägg av matssj »

Har också haft problem, det var kabeln till tändelementet som satt för fotocellen. Normalt värde mellan 80-100 vid drift
Jämä överförbränd 35kw vedpanna i uthus eldas med Eurofire -06
400l acctank i hus på 200kvm byggt 2001
Skriv svar